Eetdagboek #10 – Een week lang groente

Afgelopen week was het de Week Zonder Vlees en wij deden daar als gezin aan mee. Dat ging niet zonder gepruttel vooraf. Want dat ik het een goed idee vond voor wat extra bewustwording betekende niet dat mijn mannen dat ook zo zagen. Maar ze deden toch mee en dat vond ik stoer. Hoe onze week is bevallen lees je vandaag in het nieuwe eetdagboek!

Maandag

Vandaag werd er weinig gekookt, want ik mocht ’s ochtends gelijk aanschuiven bij de tandarts voor het trekken van mijn verstandskies aan de rechterkant. De laatste in de rij en ik was enorm zenuwachtig na alle ellende aan de linkerkant. Gelukkig ging mijn liefde met me mee en het was heel snel gepiept. Hopelijk krijg ik deze keer geen ontsteking…

Vanwege het tandartsbezoek had ik op zondag alvast mijn food prepping gedaan voor maandag en dinsdag én ik had het menu voor de eerste dagen op het krijtbord geschreven zodat de heren konden volgen wat er gegeten zou worden. Jessey had wat moeite met wat hij op brood mee naar school zou krijgen en ik kwam tot de conclusie dat er eigenlijk best vaak een plakje vleeswaren mee naar school gaat. Ter vervanging kocht ik een hele collectie nieuwe smeersels om uit te proberen. Zoals de paprikaspread van Zonnatura, de kikkererwtenspread van Mister Kitchen, pompoenhummus en ricotta om te combineren met plakjes komkommer en tomaat.

Nadat de verdoving was uitgewerkt kon ik eigenlijk al best goed eten en ik nam een kommetje van mijn paprikasoep met venkelzaad, basilicum en orzo. Wat een fijne soep! Het recept vinden jullie hier.

’s Avonds aten we geroosterde aardappel met pompoen en specerijen in combinatie met roergebakken spinazie met sjalot en geroosterde pompoenpitten. Iedereen werd er blij van aan tafel.

Update van Jessey: de paprikaspread van Zonnatura vond ‘ie heerlijk!

Dinsdag

Er gebeurde vandaag vrij weinig in huize Kookt. Ik ontbeet nog heel enthousiast met geroosterd brood met ricotta en zongedroogde tomaat (het idee leek leuk, maar ik heb lekkerder ontbeten in mijn leven), maar nadat de kinderen naar de crèche en school gingen ben ik in diepe slaap gevallen. Tijd om te herstellen.

In de middag ging ik met Jessey naar crossfit en judoles en vooraf had ik alvast een grote pan met vegetarische bami gemaakt. Super lekker!

Update van Jessey: ricotta met plakjes komkommer en tomaat is niet te eten op brood.

Woensdag

Mamadag vandaag en die dagen zijn uitdagend de laatste tijd met onze onderzoekende dreumes. Van klimmen op de vensterbank, in de (lege) vaatwasser kruipen tot non-stop kastdeuren opentrekken. Het is een flinke work-out om constant achter hem aan te rennen 😉 Maar het is een fase, het is een fase, het is een fase. Ik kan dit niet vaak genoeg herhalen tegen mezelf. En hij blijft er zo lief bij lachen, boefje van me.

’s Avonds stond er een linzencurry met aubergine op het menu. Had ik allerlei wilde plannen voor, maar in verband met een krijsende dreumes heb ik uiteindelijk alles in de pan gekieperd en de deksel erop gezet in de hoop dat het goed zou komen. Dat kwam het, maar ik maak ‘m nog wel een keer overnieuw. De mannen vonden deze versie alvast heerlijk dus het kan alleen maar beter worden.

Na mijn theaterles kwam ik laat thuis en mijn Mr. en ik hebben allebei snaaitrek. Ra ra wat ik vond in de vriezer voor ons tweeën 😉

Update van Jessey: hij wil ook graag gebakken ei mee naar school op brood. Maar dan wel de gebakken eitjes van papa en niet die van mama.

Donderdag

Ik voel me heerlijk vandaag! En daar ben ik enorm blij mee, want het lijkt erop dat ik deze keer fluitend herstel na het trekken van de verstandskies. Zo kan het dus ook! Ik heb een drukke werkdag vandaag en ook nog een hele inspirerende afspraak bij Stichting Natuur & Milieu.

Bij thuiskomst lag er een exemplaar van het nieuwe boek van Bas Robben op me te wachten. Wat een prachtig boek is VET geworden! En heerlijk dat hij in deze tijd van ‘gezond eten’ gewoon met dit boek komt. Want hij heeft helemaal gelijk, van vet wordt alles lekkerder. En als je met mate eet en de boel een beetje in balans houdt kun je ook prima eens wat (extra)vet toevoegen. Ik ga dit weekend koken uit het boek en de review volgt daarna snel.

In de middag bereid ik alles voor om op vrijdag vegetarische kookworkshops te geven op de basisschool van Jessey. En we proeven alvast de nieuwe groenteburgers van &Samhoud voor die zijn gemaakt van tomaat, biet en wortel. Unaniem goedgekeurd, wat een heerlijke burgers! Je koopt ze bij Albert Heijn trouwens.

Update van Jessey: extreem verbaasd is hij dat pompoenhummus zo lekker smaakt, die mag vaker op brood. Zijn vader is net zo verbaasd trouwens.

Vrijdag

Wat een toffe dag! In de ochtend arriveer ik op de basisschool van Jessey en geef daar aan groep 5 en 6 vegetarische kookworkshops. De hele week worden er al lessen gegeven in groep 5 t/m 8 in het kader van de Week Zonder Vlees en we sluiten af met de workshops. Ik wilde het toegankelijk houden voor de kids en daarom bedacht ik twee leuke opdrachten. Het ene deel van de groep ging aan de slag met de lekkerste vegetarische broodjes en het andere deel ging ‘burgers’ en ‘frikandellen’ bakken. Maar vooraf wisten ze niet dat deze gemaakt waren van alleen maar groente. Dat vertelde ik pas na het proeven en ze waren extreem verbaasd. Zo leuk om al die reacties te zien! Ook met de vegetarische broodjes gingen ze helemaal los en alles werd geproefd. Juf Francesca was trots en ik ben dankbaar dat ik hieraan heb mee kunnen werken.

In de middag is het tijd om mijn nagels weer eens te verversen en dat doen we onder het genot van een wijntje, het is nou eenmaal vrijdagmiddag 😉 ’s Avonds had er geloof ik gekookt moeten worden, maar we vinden een pizza uit doos een veel beter idee. Nog steeds vega trouwens, we gaan al de hele week lekker.

Update van Jessey: de vegetarische boterhamworst van de Vegetarische Slager is ook goedgekeurd, maar het lekkerste nieuwe beleg van de week is een plakje jong belegen kaas gecombineerd met paprikaspread.

Zaterdag

Lekker druk vandaag met voetballen, huishouden doen en mijn liefde moest ook nog werken. Maar ik vond het allemaal prima, want ’s avonds zou ik lekker uit eten gaan met hem en daarna ook nog naar een feestje. Zo’n zin in weer eens een avondje quality time samen!

Voor de kids maakte ik een snelle spaghetti met fijngemalen ui, wortel, kruiden (alles wat ik nog in de koelkast vond eigenlijk) in combinatie met deze fantastische pastasaus van Biagi. Nog wat geraspte Parmezaanse kaas erover en dat konden ze lekker eten samen met de oppas.

Shaiff en ik gingen vegetarisch uit eten vanavond (het is nog steeds de Week Zonder Vlees) en we kozen voor het vegetarische 5-gangen menu van Restaurant Oker in Den Haag. Hij vond het heel lekker en ik was gematigd enthousiast. Er zat namelijk geen enkele samenhang in het menu. We gingen van pittige aubergine, truffelrisotto, biet (tikkeltje smakeloos) naar curry met rijst. Dat was voor mij een te grote reis rond de wereld en ik vond het achteraf jammer dat ik niet gekozen had voor een gespecialiseerd vegetarisch restaurant om uit te proberen. Want bij Oker wordt namelijk wel echt heel lekker gekookt, maar het was duidelijk dat dit niet hun specialisme is.

Daarna door naar het foute discofeestje, top avond! En deze tip van de toiletjuffrouwen wil ik jullie niet onthouden 😉

Update van Jessey: eigenlijk eet ‘ie best wel lekker deze week, maar hij wil wel weten wanneer we weer iets van kip eten. “Met bami, of zo.”

Zondag

Oké, laat ik het niet mooier maken dan het is. Ik heb een klein katertje vandaag. Naast gebakken eieren (met mayo) in de ochtend eet ik ook nog een bord spaghetti met heel veel Parmezaanse kaas als lunch en dat helpt.

’s Avonds eten we de tempeh bowl die ik eigenlijk voor vrijdag in de planning had staan. Zilvervliesrijst met roergebakken tempeh, gestoomde groenten, ketjapsaus met shiitake en geroosterde kikkererwten. Tja, wat zal ik zeggen. Het was wel gezond.

Update van Jessey: “die tempeh kun je maar beter niet meer kopen, mama.”

Een Week Zonder Vlees, dit vonden we ervan

Eigenlijk was het een week zonder vlees, vis en bijna ook geen vleesvervangers. Ik had mezelf uitgedaagd om zoveel mogelijk met groente, aardappels, rijst, granen en peulvruchten, noten en zaden te koken en dat is heel goed gelukt. We hebben verrassend lekker gegeten en kwamen tot een aantal conclusies:

  • Prima vol te houden zo’n weekje en er is enorm veel variatie in het koken met groenten.
  • Ergens halverwege begon ik toch wel iets van vlees te missen, zowel in smaak als structuur. Nou ben ik wel echt een flexitariër dus heel gek is dat niet. De groenteburger die we op donderdag hadden gegeten hielp om dat gevoel weg te werken.
  • Geen vlees is voor ons wel echt een ander verhaal dan geen vis. Ik heb vis veel meer gemist deze week.
  • We kregen veel meer energie, maar de oorzaak daarvan is duidelijk en dat is niet primair het schrappen van vlees. We aten namelijk kilo’s groenten weg afgelopen week! En in combinatie met vezelrijke producten en voldoende water is dat toch echt de beste basis voor je lichaam. Zelfs de kinderen aten bergen met groente, ik denk dat Jessey met gemak 200 gram per dag heeft weggewerkt. Dit gaan we er echt inhouden, maar dan af en toe wel weer gecombineerd met vlees en vis. Terug naar het oude ritme wat we hadden dus. Maar dan met nog meer groenten en vezels 😉
  • De week heeft echt geholpen met de bewustwording van mijn mannen. Niet bij Zayne natuurlijk, maar Jessey snapte het steeds beter. En Shaiff ging er echt over nadenken en heeft er zelfs gesprekken over gevoerd met andere mensen.

Ik vond het een mooi ‘experiment’ en we hebben er als gezin met plezier aan mee gedaan. Vegetarisch gaan we niet worden hierna, maar er is wel meer bewustwording en dat is precies wat het doel was.

Smakelijk delen en printen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Eetdagboek #10 – Een week lang groente”