Culinair kamperen in Umbrië

Wij naar een camping. Toen onze familie en vrienden dat hoorden kwamen ze niet meer bij. We zijn namelijk geen fans van kamperen. Alleen al het idee van douchen in een gezamenlijke ruimte vonden we niets. Noem het verwend of onervaren. Zowel de Mr als ik hebben vroeger als kind niet gekampeerd. Dus eigenlijk hadden we geen idee. Maar toch gingen we kamperen, met Eurocamp in Umbrië. Wat we er niet hadden bijverteld was dat we heel luxe gingen kamperen. Namelijk in een safaritent met bedden, eigen keukentje, ligstoelen en zelfs een barbecue voor de tent. Volgens de ‘echte’ kampeerders is dat geen kamperen. Daar hebben ze volledig gelijk in, maar wij vonden het een mooi startpunt.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-1

Nou ben ik al op aardig wat plekken in Italië geweest, maar in Umbrië nog nooit. Wat ben ik blij dat ik dit gebied heb leren kennen. Want het is fenomenaal mooi. Toscane is al prachtig, maar Umbrië is veel ruiger en leger. Met immense valleien, uitgestrekte natuur en heel veel truffel. En laat ik nou een echte truffelliefhebber zijn. Het is een stukje rijden, maar het is het helemaal waard. Want zelfs middenin de zomervakantie was het hier helemaal niet toeristisch. Op onze berg in ieder geval niet.

Op naar Umbrië!

Ik zei het al, het is een stukje rijden. Met een kind is het aan te raden om halverwege een overnachting in te plannen. Dat was ook ons plan, maar aangezien de kleuter de hele nacht doorsliep en wij ook goed konden doorrijden hebben we de overnachting overgeslagen. Zo arriveerden we rond het middaguur bij Camping Il Collaccio. Gelegen op een berg met uitzicht over spectaculaire valleien. Misschien wel op een van de mooiste plekjes van Umbrië. We werden hartelijk ontvangen door de Italianen en naar onze accommodatie begeleid door een vertegenwoordiger van Eurocamp die elke dag aanwezig is op de camping.

Onze safaritent was echt te gek. Op een stil plekje van de camping waar maar 3 safaritenten naast elkaar stonden (met daarnaast nog wat kampeerplekken). Vanaf de veranda had je een briljant uitzicht en binnenin de tent waren 3 bedden (een tent is groot genoeg voor een gezin tot 6 personen), een volledig ingericht keukentje, koelkast en nog veel meer. Wij als ‘luxe’ vakantiegangers vonden dit heel fijn. Het zag er verzorgd uit. Al zittend op de veranda kwam ik gelijk tot rust. Twee weken wakker worden met dit uitzicht, wauw!

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-4

We gingen al snel op ontdekkingstocht op de camping en het viel ons op dat het zo rustig was. Niet qua hoeveelheid mensen (want de camping was goed bezet), maar door de ruime opzet van de camping. Door de verschillende terrassen had je niet in de gaten dat er zoveel mensen waren. Je bent trouwens wel de hele dag aan het klimmen en dalen als je aan het lopen bent. Voor iemand met een lichamelijke beperking is dit geen geschikte camping.

En dat uitzicht overal, echt geweldig! Er zijn meerdere zwembaden en op verschillende plekken vind je ruime gelegenheden om te douchen, vaat af te wassen en de was te doen. Deze openbare ruimtes werden heel goed schoongehouden. Als ik het goed heb geteld zeker 3x per dag. Ik was gelijk van mijn fobie af en heb er geen seconde moeite mee gehad. ‘s Ochtends liep ik om 7 uur al naar de douche, haalde daarna water uit de bron voor mijn kopje koffie en genoot eerst een half uur van de rust en het uitzicht. Voor onze kleuter was er meer dan genoeg te doen. Hij kon heerlijk op de camping spelen, zwemmen, ijsjes eten en iedere ochtend werd er een speelactiviteit georganiseerd. Niet te verwarren met een toeristisch ‘activiteiten-team’ trouwens. En dat vonden wij dan weer heel fijn.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-5

Culinair op de camping

Wij vielen echt met onze neus in de boter op culinair vlak. Of eigenlijk: met onze neus in de truffel. Naast het zwembad lag namelijk een van de beste restaurants van de regio, ‘Al Porcello Felice’. Oftewel, het blije biggetje. Hier werd alleen gekookt met producten uit de regio. De prijzen waren zeer betaalbaar en de kwaliteit was uitmuntend. We gingen er geregeld lunchen en dineren. Van simpel (met een pasta of pizza) tot uitgebreid.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-6

Binnen no-time was ik vrienden geworden met de chef en ik vroeg hem een speciaal diner voor mijn Mr te maken. Aangezien hij 35 werd tijdens onze vakantie. Nou, dat hebben we geweten. ‘s Ochtends gingen ze zelfs nog even rivierkreeftjes voor hem vangen in de beek. Wat een feest!

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-7

Aangezien we een eigen keukentje en barbecue hadden hebben we ook veel in onze tent gekookt. ‘s Ochtends haalde ik vers brood bij de bakker en bakten we eitjes erbij. Lekker wat Italiaanse kazen en vleeswaren op tafel en wij waren gelukkig. De barbecue stond ook geregeld aan. ‘s Ochtends marineerden we vast ons vlees en legden dat in plastic zakjes in de koelkast. Met de heerlijke groenten van de markt maakten we dan een salade of we grilden het op de barbecue.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-9

Pizza halen deden we ook, want in het restaurant was een afhaalmogelijkheid. Hoe heerlijk is het als je met zonsondergang op je eigen veranda ligt met een glas rode wijn in je ene en een stuk pizza in je andere hand?

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-8

Hoogtepunt: koken met Ida

Een van de leukste dingen die ik heb gedaan op de camping was de kookworkshop van Ida. In een halve dag leerde ze ons hoe je ‘een toekomstige schoonzoon moet verleiden met je kookkunsten’. Een geweldig mens die fantastisch kan koken. We leerden zelf tagliatelle maken, hoe je een echte ragù saus maakt, een kalfsgebraad in de oven bereidt en nog veel meer lekkers.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-10

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-3

Onze partners en kinderen kwamen rond het middaguur ook en gezamenlijk aten we alles op aan de lange tafel die voor ons was gedekt. Aanrader!

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-11

Gaan we nog een keer kamperen?

Ons antwoord is volmondig ja! We hebben echt genoten bij Il Collaccio en komen graag nog een keer terug. Niet in de laatste plaats door het fantastische eten. Tijdens onze vakantie heb ik meerdere campinggasten gesproken. Waarvan sommige al ruim 20 jaar hier komen. Ik begrijp dat volledig. Het is een oase van rust in de drukke zomervakantie. Omdat deze camping vrij klein is, is het wel aan te raden om vroeg te boeken. Er zijn meerdere type accommodaties waar je uit kunt kiezen.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-12

Weten jullie al wat je wilt gaan doen in de zomervakantie? Hopelijk heb ik je kunnen inspireren met mijn verhaal over culinair kamperen bij Il Collaccio.

Categorieën

Tags

Heb je een vraag over dit recept of over iets anders? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.