Surinaamse nasi

Er zijn ontelbaar veel recepten voor nasi in omloop. Uiteraard voor de traditionele nasi goreng uit Indonesië. Maar ook voor de Surinaamse variant (die ik stiekem lekkerder vind). Deze is ontstaan doordat de Javanen de Nasi Goreng naar Suriname brachten en die maakten hier weer hun eigen variant op met de voor Surinamers zo bekende kruiden.

Mijn Surinaamse nasi is een mengeling van recepten. Door invloeden van mijn schoonmoeder, schoonzus en beste vriend heb ik een eigen versie ontwikkeld. Ik vind het echt zo’n zondagrecept. De dag ervoor zet ik dan vast het komkommer in het zuur, ‘s ochtends marineer ik de kip en begin van de middag maak ik al de nasi. Al de smaken hebben dan heerlijk de tijd om in het eten te trekken. En ‘s avonds eten we dan lekker met elkaar. En vaak de volgende dag ook, want het is altijd veel te veel :).

In de nasi verwerk ik trassie (gedroogde garnalenpasta) en gedroogde garnalen. Als je hier niet van houdt, kun je het met gemak eruit laten.

Wat je nodig hebt voor 4-6 personen

– 500gr basmatirijst
– 1 grote ui
– 6-8 teentjes knoflook
– 2-4 maggiblokjes (kleine blokjes, te vinden bij de toko of in het bouillonschap bij de supermarkt)
– 1 klein stukje trassie (niet meer dan de grootte van een 10ct muntje, te vinden bij de toko)
– 1tl zwarte peper
– 1/2tl pimentpoeder
– 2cm verse gember in 2 stukjes gehakt (lekkerst bij de toko)
– 1 kipfilet
– 50gr/klein bakje gedroogde garnalen (toko)
– zoete ketjap manis (toko)
– zoute ketjap/chinese black soy (toko)
– 3 stengels selderij (alleen de blaadjes)
– 100gr doperwten (diepvries is prima)
– zonnebloemolie

surinaamse-nasi-2

Wat je gaat doen

Kook de rijst gaar en laat deze afkoelen. Laat de gedroogde garnalen een half uurtje wellen in een bakje water.

Er zijn 2 manieren om de kip te bereiden:
1. Kook de kip gaar in water waar je een bouillonblokje en takje selderij aan toevoegt. Laat de kipfilet afkoelen en pluis deze of snijd ‘m in kleine stukjes (voor als je weinig tijd hebt).
2. Smeer de kip in met een verkruimeld maggiblokje en laat deze een uur marineren in de koelkast. Bak de kipfilet vervolgens gaar en met een krokant jasje in de olie. Laat de kipfilet afkoelen en pluis deze fijn.

Hak de ui en knoflook fijn. Hak de blaadjes selderij fijn en bewaar deze in een bakje voor later.

Verwarm wat zonnebloemolie in een wok en bak hierin het ui/knoflookmengsel zachtjes. Voeg na circa 2 minuten de zwarte peper, pimentpoeder, stukjes gember, 2 maggiblokjes en de trassie toe. Voeg een klein scheutje water toe zodat het niet aanbakt, maar een papje wordt. Bak dit nog even een paar minuten door. Voeg daarna de gepluisde of stukjes kip toe en de garnalen. Bak dit wederom een minuutje of 2 mee. Als laatste gaan de doperwten erin, ongeveer een minuutje.

Zet het vuur wat zachter en voeg de helft van de rijst toe. Doe hier 4 eetlepels zoute ketjap en 2 eetlepels zoete ketjap bij. Ga nu heel goed roeren met 2 pollepels. Iedere korrel rijst moet een bruin laagje krijgen, neem hier de tijd voor. Voeg daarna de andere helft toe met nog 3 eetlepels zoute ketjap en 1 eetlepel zoete ketjap. Wederom heel goed roeren totdat alle rijstkorrels mooi bruin zijn. Als laatste roer je de stukjes selderij erdoor.

Serveer de nasi met bijvoorbeeld kipsaté en zuur van komkommer. Of met deze Surinaamse kip en roergebakken snijbonen (met een beetje knoflook en ui). Ook lekker met gewokte spinazie en stukjes ei (maak een paar hele dunne omeletjes die je vervolgens in smalle reepjes snijd).

Bewaar dit recept op Pinterest!

Wil je dit recept opslaan zodat je ‘m later makkelijk terug kunt vinden? Bewaar deze foto dan op een van je Pinterest borden.

Recept surinaamse nasi. Dit is een combinatie van familierecepten. s ochtends marineer ik de kip en begin van de middag maak ik al de nasi. Al de smaken hebben dan heerlijk de tijd om in het eten te trekken. #surinaams #nasi

Volg Francesca Kookt ook op Facebook, Twitter, Google+  en Bloglovin’.
Mijn leven achter de schermen zie je op
Instagram (francescakookt) en video’s bekijk je op YouTube!

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Surinaamse nasi”

  1. Super lekker ik maak het ook ongeveer zo, alleen is mij verteld dat er nog klein gesneden tomaat door kan. Verder weer geleerd hoe ik de nasi nog met doperwten kan verrijken. Heerlijk.

    1. Allereerst, het is geen gif voor de gezondheid. Alles in moderatie 🙂 En als je het wilt vervangen kun je gewoon zout gebruiken eventueel in combinatie met verse lavas die je fijnhakt.

    1. Hi Vincent, ik weet niet wat jouw definitie van ‘te zout’ is. Ik hou van goed op smaak, maar wellicht is dat te zout voor jou. Wel belangrijk, welke blokjes heb je gebruikt. Hopelijk niet de ‘grote’ voor een halve liter bouillon?

  2. Moet je de gember helemaal fijn snijden? Of moet je de twee stukjes gember heel laten en ze er daarna uit halen? Ik houd niet zo van gember namelijk

  3. Wat een heerlijk recept,en dat samen met de Surinaamse kip, we hebben gesmuld. Dit komt veel vaker op tafel.
    Bedankt dat je dit met ons hebt gedeeld. En een compliment voor je mooie site

  4. Hoi! Weet jij welk merk ketjap Surinaams Chinese toko’s voor hun nasi gebruiken? Toch anders dan de ketjap (in de witte flessen) die ik heb.

  5. Ik ben héél erg blij met deze recepten, Het is lang geleden dat ik echt Surinaams heb gekookt, ben nu zo langzaam aan alle kruiden weer te kopen, door omstandigheden ben ik alles kwijt inclusief sommige recepten, maar ik heb ook enkele recepten goed in mijn systeem zitten, dankzij mijn ex-schoonmoeder die Hindoestaanse van afkomst. Ik zelf ben een Ned. vrouw die graag kookt en dan ook het liefst voor veel mensen.

    Bedankt voor de recepten ook dat ze zo mooi en gemakkelijk uit zijn te printen.

    Groetjes Yvonne

  6. Deze nasi is ZO ontzettend lekker! Ik ben alleen dusdanig kook-dummy dat ik was vergeten de stukjes gember eruit te halen!!! Maar zelfs degene die de gember te pakken had is nog dol op dit gerecht 😁

    1. Ik zou beginnen met een 1/2 theelepel en dan even proeven. Je kunt altijd nog iets extra’s toevoegen, maar wees voorzichtig want het is sterk 🙂