Zelf granola maken

Ik heb 3 favoriete ontbijtjes. Met stip op 1: pannenkoeken. Daarna volgen de briochebakjes en simpel, maar oh zo gezond voor doordeweeks is granola favoriet. Het liefst zelfgemaakt, want die blaast alle kant-en-klare (waar ook best lekkere tussen zitten) volledig van tafel qua smaak.

Granola is een combinatie van haver, noten en zaden die je roostert in de oven. C’est tout. Je kunt er alle kanten mee op en dat maakt het zo leuk om te varieren. Zie mijn recept dan ook als inspiratie en maak vervolgens je eigen ideale mix. Ik kijk ook altijd goed wat ik nog in de kast heb en gebruik mijn restjes noten en zaden in de granola, zo gaat alles op.

Granola basics op een rijtje

– Gebruik als basis (onbewerkte) havervlokken, ongeveer 150 gram. Tegenwoordig vind je deze ook steeds vaker bij supermarkten.
– Combineer met je favoriete (onbewerkte en ongezouten) noten. Denk aan walnoten, hazelnoten, pistachenoten, amandelen, cashewnoten, paranoten en pecannoten. Ook zo’n 150 gram.
– Dan je favoriete zaden of pitten. Zoals bijvoorbeeld lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten of pijnboompitten. Zo’n 50 gram.
– Hou je van kokos? Dan voeg je ook nog 50 gram kokosvlokken of geraspte kokos toe.
– Voor het zoete kleverige meng je met honing, ahornsiroop of agavesiroop. Ik knijp altijd even flink in de fles, dat zal zo’n 4 eetlepels zijn gok ik.
– Beetje vet erbij in de vorm van plantaardige olie of kokosolie. Zo’n 3 eetlepels.
– Als laatste nog wat specerijen. Denk aan kaneel, gember (of gembersiroop) en kardemom. Een klein snufje nootmuskaat doet ook wonderen. En onbewerkte cacaopoeder erdoor is helemaal te gek. Kaneel en cacao mag je flink mee strooien (denk aan een volle theelepel, of 2) met de andere doe je wat voorzichtiger.

Dit alles gooi je bij elkaar in een bak en meng je goed. Vervolgens schep je het op een met bakpapier bekleed bakblik en schuif je ‘m 15-25 minuten in de oven op 175 graden. Ik schep het tussentijds altijd 2 keer door, zodat alle kanten gelijkmatig geroosterd worden. Ik houd van een goed geroosterd smaakje en laat het bakblik daarom vrij lang in de oven staan. Vind jij het na 15 minuten wel genoeg, haal dan het bakblik er gewoon vast uit. Laat het vervolgens afkoelen en schep goed door zodat je geen klonten hebt. Na het afkoelen komen de laatste stappen:

– Voeg er gedroogd fruit aan toe naar smaak. Dat kunnen rozijnen, cranberries, abrikozen en pruimen zijn. Maar ook bijvoorbeeld gedroogde stukjes banaan, ananas, mango of ander tropisch fruit. Pas dan wel op dat je de onbewerkte versie hebt, zonder toegevoegd suiker.
– Pak een grote weckpot en schep hier je granola in over. Als het goed is kun je hier zo’n 1 tot 2 weken mee verder en daarna is het weer tijd voor een nieuwe batch.

Francesca’s granola

Jullie krijgen natuurlijk ook nog mijn recept! Ik gebruikte de volgende ingredienten:

– 150 gr havervlokken
– 75 gr hazelnoten
– 75 gr amandelen
– 75 gr gepofte quinoa
– 50 gr lijnzaad
– 4 el vloeibare honing
– 3 el gesmolten kokosolie
– 1 volle tl (gerookte) kaneel
– 1 flinke snuf kardemom
– na het roosteren voegde ik nog rozijnen en gevriesdroogde frambozen toe.

Granola eet je trouwens heel simpel. Gewoon met een beetje yoghurt en eventueel nog met wat extra vers fruit. Zo vind ik blauwe bessen altijd heerlijk. Meer heb je niet nodig om ‘s ochtends je dag heerlijk en gezond te beginnen.

Oh, en stiekem snoep ik ‘s middags ook nog een handje uit de pot, niet doorvertellen 😉

Bewaar dit recept op Pinterest!

Wil je dit recept opslaan zodat je ‘m later makkelijk terug kunt vinden? Bewaar deze foto dan op een van je Pinterest borden.

recept zelf granola maken. Granola is een combinatie van haver, noten en zaden die je roostert in de oven. Lees de stap voor stap uitleg #granola

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Zelf granola maken”

  1. De granola staat al heel lang op m’n to-do-lijstje… En vanavond dan eindelijk gemaakt…. Het ruikt heeeerlijk in huis en wat is het een traktatie !!

    Zou ik de ongebakken variant ook kunnen gebruiken om mueslirepen te maken? Ik heb een soortgelijk recept, maar daar is ook veel suiker aan toegevoegd. Vraag me af of het de suiker is die het hard maakt als het koud gemaakt wordt… Zal het gewoon eens proberen!
    Bedankt weer voor je inspiratie!

  2. Hoi Francesca,

    Net je granola gemaakt, maar ik had denk ik niet de juiste honing. Dat waren dus een paar aangebranden hompen. Maar de rest is volgens mij wel goed gelukt. Gemaakt met havermout en een zadenmix omdat de supermarkt bij ons geen gepofte quinoa had. Maar dat probeer ik een andere keer wel. Deze lijkt me heerlijk.
    Net nog een pruimencompote gemaakt. Dus ik heb morgenvroeg een heerlijk ontbijtje.

    Bedankt voor de inspiratie.

    Groetjes,
    Bianca

    1. Dan heeft het te lang in de oven gestaan, wellicht is jouw oven hoger qua temperatuur. het type honing zou niet zoveel moeten uitmaken. Volgende keer temperatuur wat lager zetten, tussentijds omscheppen en even goed in de gaten houden.

  3. Heerlijk recept ook lekker om je eigen creativiteit er op los te laten.
    Ik heb een hete lucht oven dus die moet lager kwam ik achter, er is niets mis gegaan maar de wat donkere kleur kwam denk ik van de ahornsiroop het was verrukkelijk ik gebruik ook havermout havervlokken waar kan je die kopen ook eco plaza.
    Bedankt voor dit heerlijke recept
    martineke

  4. Het valt me op dat jij geen extra vloeistof toevoegt. Ik zie in andere recepten dat je er ook wat appelsap bij moet doen. Wat is voordeel of nadeel daarvan (oftewel, waarom laat jij het weg)?

    1. Ha Bas, ik heb echt nog nooit gehoord van het toevoegen van appelsap bij de granola. Zo leer ik weer wat 🙂 Mijn gezonde verstand zegt me dat het daardoor papperig wordt in plaats van knapperig dus ik zou daar niet voor kiezen. Maar wellicht is het wel heerlijk, misschien gewoon een keer proberen?

      1. Hi francesca
        Het klinkt misschien hard maar waarom beantwoord je de vraag van Lisa niet?
        En juist die van Bas wel, maar ja ik wou dus ook vragen of dat je de granola ook zonder noten en Quinoa kon maken en wat je daar in de plaats van moet doen!

        Groetjes Mel

        1. Wellicht omdat ik zo’n 50 reacties per dag krijg en er af en toe een vraag doorheen glipt, omdat ik het vrij druk heb? Maar goed, ja het kan zonder noten en quinoa. Dan doe je het alleen met havermout en zaden. Wordt het wel minder crunchy van.

  5. Vandaag eindelijk je recept gemaakt…zonder quinoa want vergeten met de boodschappen maar met rozijnen, kokos en pure choco 92% als extraatjes.
    Wat een heerlijkheid! Dank je hiervoor 🙂

  6. Is het ook mogelijk om granola te maken op een met bakpapier bekleed magetronrooster (zo’n ronde)? Of dan liever op de bodem van een springvorm bijvoorbeeld? Ik heb geen grote oven waar een bakplaat in past..

  7. Echt heerlijk! Kon geen gepofte quinoa vinden de tweede keer en gepofte spelt met honing bij de ah meegenomen. Nog lekkerder!!!

  8. Dag Franceska,
    Bedankt voor je recept om zelf granola te maken. Ik heb een variant gemaakt met havervlokken, lijnzaad, pompoen- en zonnebloempitten, kokosrasp, gestampte walnoten, kaneel en kokosolie. Ten eerste ruikt het heerlijk in huis en ten tweede smaakt de granola heerlijk door de yoghurt. Mmmm…
    Groetjes,
    Wendy

  9. Hallo Francesca,
    Eet je de grunola zo of eet je het met yoghurt.?
    Ik zag het gerecht staan in het boekje antidieetboek hij verwees me om het zelf te maken via Google en ik kwam zo op je website.

  10. Hoi Francesca,

    Ik heb het recept al voor de tweede keer geprobeerd maar bij mij hechten de ingrediënten zich niet aan elkaar. Het blijven losse havervlokken met wat noten en zaten. Enig idee wat ik fout doe?

    Groetjes!