Zelf granola maken

Ik heb 3 favoriete ontbijtjes. Met stip op 1: pannenkoeken. Daarna volgen de briochebakjes en simpel, maar oh zo gezond voor doordeweeks is granola favoriet. Het liefst zelfgemaakt, want die blaast alle kant-en-klare (waar ook best lekkere tussen zitten) volledig van tafel qua smaak.

Granola is een combinatie van haver, noten en zaden die je roostert in de oven. C’est tout. Je kunt er alle kanten mee op en dat maakt het zo leuk om te varieren. Zie mijn recept dan ook als inspiratie en maak vervolgens je eigen ideale mix. Ik kijk ook altijd goed wat ik nog in de kast heb en gebruik mijn restjes noten en zaden in de granola, zo gaat alles op.

Zelf granola maken_2

Granola basics op een rijtje

– Gebruik als basis (onbewerkte) havervlokken, ongeveer 150 gram. Tegenwoordig vind je deze ook steeds vaker bij supermarkten.
– Combineer met je favoriete (onbewerkte en ongezouten) noten. Denk aan walnoten, hazelnoten, pistachenoten, amandelen, cashewnoten, paranoten en pecannoten. Ook zo’n 150 gram.
– Dan je favoriete zaden of pitten. Zoals bijvoorbeeld lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten of pijnboompitten. Zo’n 50 gram.
– Hou je van kokos? Dan voeg je ook nog 50 gram kokosvlokken of geraspte kokos toe.
– Voor het zoete kleverige meng je met honing, ahornsiroop of agavesiroop. Ik knijp altijd even flink in de fles, dat zal zo’n 4 eetlepels zijn gok ik.
– Beetje vet erbij in de vorm van plantaardige olie of kokosolie. Zo’n 3 eetlepels.
– Als laatste nog wat specerijen. Denk aan kaneel, gember (of gembersiroop) en kardemom. Een klein snufje nootmuskaat doet ook wonderen. En onbewerkte cacaopoeder erdoor is helemaal te gek. Kaneel en cacao mag je flink mee strooien (denk aan een volle theelepel, of 2) met de andere doe je wat voorzichtiger.

Dit alles gooi je bij elkaar in een bak en meng je goed. Vervolgens schep je het op een met bakpapier bekleed bakblik en schuif je ‘m 15-25 minuten in de oven op 175 graden. Ik schep het tussentijds altijd 2 keer door, zodat alle kanten gelijkmatig geroosterd worden. Ik houd van een goed geroosterd smaakje en laat het bakblik daarom vrij lang in de oven staan. Vind jij het na 15 minuten wel genoeg, haal dan het bakblik er gewoon vast uit. Laat het vervolgens afkoelen en schep goed door zodat je geen klonten hebt. Na het afkoelen komen de laatste stappen:

– Voeg er gedroogd fruit aan toe naar smaak. Dat kunnen rozijnen, cranberries, abrikozen en pruimen zijn. Maar ook bijvoorbeeld gedroogde stukjes banaan, ananas, mango of ander tropisch fruit. Pas dan wel op dat je de onbewerkte versie hebt, zonder toegevoegd suiker.
– Pak een grote weckpot en schep hier je granola in over. Als het goed is kun je hier zo’n 1 tot 2 weken mee verder en daarna is het weer tijd voor een nieuwe batch.

Francesca’s granola

Jullie krijgen natuurlijk ook nog mijn recept! Ik gebruikte de volgende ingredienten:

– 150gr havervlokken
– 75gr hazelnoten
– 75gr amandelen
– 75gr gepofte quinoa
– 50gr lijnzaad
– 4el vloeibare honing
– 3el gesmolten kokosolie
– 1 volle tl (gerookte) kaneel
– 1 flinke snuf kardemom
– na het roosteren voegde ik nog rozijnen en gevriesdroogde frambozen toe.

Zelf granola maken_3

Granola eet je trouwens heel simpel. Gewoon met een beetje yoghurt en eventueel nog met wat extra vers fruit. Zo vind ik blauwe bessen altijd heerlijk. Meer heb je niet nodig om ’s ochtends je dag heerlijk en gezond te beginnen.

Oh, en stiekem snoep ik ’s middags ook nog een handje uit de pot, niet doorvertellen 😉

Volg Francesca Kookt! ook op Facebook, Twitter, Google+, Bloglovin’ of Instagram.

Smakelijk delen en printen
DOWNLOAD GRATIS MIJN NIEUWE E-BOOK:
MOSSELEN KUNNEN ALTIJD

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Zelf granola maken”

  1. Hallo,

    Ik heb net mijn eigen granola gemaakt met havermout vlokken, walnoten, pecan noten, chiazaad, lijnzaad, sesamzaad, pijnboompitjes, beetje beter en beetje olie en kaneel. Tot slot gedroogde pruimen toegevoegd. Yummie!

    Bedankt voor dit leuke recept, ik vraag mij alleen wel af hoeveel calorieën dit ongeveer bevat?
    Ik hoor het graag.

    Groetjes!

  2. Hoi Francesca,

    Wat een heerlijk en makkelijk recept.
    Lekker door de 2% vet griekse yoghurt van de Lidl!
    Bedankt voor het recept.

    Groeten Birgit

  3. heeyy Francesca,ik had een vraagje haha
    kijk zou je ook met deze ingrediënten granola kunnen maken?,
    -Havermout
    -Noten die je zelf moet koken(zijn al iets voorgebakken)
    -Honing
    -Kaneel
    -Kardemom
    -en wat kokos
    zou je hiermee uiteindelijk een lekkere granola kunnen maken en wat de hoeveelheden zijn?
    Alvast bedankt en wat een prachtige website is het toch!
    Ga vooral zo doorx

  4. Hoi Francesca!

    Ik zag in je recept dat je gepofte quinoa in je granola hebt verwerkt. Kan je denk je ook gekookte quinoa (dus dat ik het zelf klaarmaak volgens de verpakking) erin verwerken?

    Groetjes, Hannah

  5. Bedankt voor het lekkere granola, fantastisch recept doe er ook van alles in, mijn kinderen ( 52 en 57 ) zijn er dol op als mama het maakt.

  6. Ik heb deze net gemaakt, heerlijk! Als zoetje heb ik ipv honing rozijnen laten weken in water (24 uur) die goed afspoelen en dan malen. Ooit eens ergens gelezen en zoooo lekker!