Culinair reisverslag Vietnam en Cambodja

Toen Francesca mij alweer 10 maanden geleden vroeg of ik bij haar wilde komen werken na mijn stage was er eigenlijk maar één voorwaarde voor mij, als ik maar wel nog een grote reis mocht maken. Het was namelijk al een tijdje mijn plan om na mijn studie een rondreis door Azië te gaan maken, maar ik wilde deze kans natuurlijk ook niet laten schieten. Francesca vond dat gelukkig helemaal goed, als ik maar even wachtte tot baby Zayne op de wereld was (toen nog Frits) én als ik maar beloofde heel veel eten te proeven en al die inspiratie mee naar huis te nemen. Nou, dat moest wel goed komen dacht ik zo.

Inmiddels ben ik alweer een maandje terug in Nederland en geef ik jullie vandaag de beloofde inspiratie. Ik wil jullie graag vertellen wat ik allemaal heb gezien en geproefd van de Vietnamese en Cambodjaanse (eet)cultuur. Uiteraard ga ik ook de lekkerste gerechten eens na proberen te maken en als dat een succes is, horen jullie dat vanzelf weer 😉

Wat ze zeggen over eten in Azië

Natuurlijk had ik van tevoren gehoord en gesproken over het eten in Azië en daar is een hoop van waar. Zo klopt het dat je altijd op plastic stoeltjes aan plastic tafeltjes zit. Vaak ook van een klein formaat. Als je binnen zit, verwacht dan geen romantisch kaarslicht, want ze houden van TL lampen. Wat je ook eet, op tafel staat altijd nog extra vissaus, chili- en sojasaus. Ze eten er vooral met stokjes maar ook met een lepel voor de Phô. En wat zeker klopt is dat de lokale restaurants veruit het lekkerste (en goedkoopste) eten maken. Als je echt op straat eet, wat vaak ook heel lekker is, kijk dan eerst wel even hoe ze het maken en of het er een beetje vers uit ziet. Meestal is dat wel zo maar het is niet dat ze alles netjes afdekken zoals wij dat doen. Gelukkig zijn wij niet ziek geworden van eten, maar we hoorden dit wel veel om ons heen.

Zo, nu dat gezegd is neem ik jullie mee in onze culinaire ervaringen in de volgorde zoals wij zelf gereisd zijn. Ik praat trouwens over wij omdat ik samen met mijn nicht Samantha deze reis gemaakt heb 🙂

First stop: Bangkok

Vanuit Amsterdam vlogen we allereerst naar Bangkok, Thailand. Hier zouden we nog geen 24 uur zijn om vervolgens door te vliegen naar Vietnam. Maar nu ik daar toch was moest ik wel even een kijkje nemen op de Khao San Road, de bekendste straat in Bangkok. Hier vind je om de paar meter streetfood stands met natuurlijk pad thai. Als je het niet kent, dat is eigenlijk niet veel meer dan glasnoedels met groenten, pad thai saus en kip/vis waar je naar smaak nog wat pinda’s, chili, verse kruiden en limoensap aan toevoegt. Simpel maar oh zo lekker. Hebben we trouwens hier op de site ook een recept van staan en ik kan nu met zekerheid bevestigen dat die goed overeenkomt met ‘de echte’. Verder heb ik in die korte tijd nog pancakes met nutella gegeten en Thaise biertjes en cocktails gedronken. Tot zo ver de Thaise culinaire ervaringen.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_1

Streetfood in Hanoi

Vanuit Bangkok vlogen we door naar de hoofdstad van Vietnam, Hanoi. Een overweldigende stad en niet per se in een positieve manier, onwijs veel scooters die constant toeteren, schreeuwende mensen, stank van uitlaatgassen enzovoort. Maar dat weerhield ons er niet van om op streetfood tour te gaan, hier hadden we namelijk goede verhalen over gehoord. Met een gids zouden we die avond langs totaal zeven verschillende lokale restaurants gaan waar we allerlei traditionele Vietnamese gerechten zouden proeven.

Onze gids was een spontaan meisje van 19 en deed het super leuk, ze was enthousiast, vertelde veel en was geïnteresseerd. We konden haar alles vragen en ze vertelde zelf ook heel veel. Bij onze eerste stop kregen we een typisch gerecht uit Hanoi en dat was Bun Cha, oftewel noedels (Bun) met gegrild varkensvlees (Cha), verse kruiden en dipsaus. Dat was een goede start. Door naar de tweede stop waar we Nom Thit Bo Kho kregen, een salade met groene papaya, runderreepjes, pinda’s en vissausdressing. Een lekkere frisse salade. Bij de derde stop kregen we Banh Cuon, dit is een pannenkoek van gestoomde rijst gevuld met gekruid varkensvlees, sjalot en champignons. Dit dip je dan in de vissaus. Wij vonden de substantie van de pannenkoek een beetje te glibberig, daar moet je van houden. We mochten ook zelf zo’n pannenkoek maken, dat vonden we wel weer heel leuk.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_2

En door naar stop 4. Hier kregen we een mix van Ran Chien, oftewel gefrituurde gerechtjes. Veel van deze gerechtjes zijn met champignons of met vis. Die eet je dan in combinatie met sla en pittige saus. Dit was lekker, maar niet heel bijzonder. Nu begonnen we al een beetje vol te raken maar gingen vol goede moed door naar stop 5, hier kregen we verschillende gerechtjes. Waaronder Com Rang Dua Bo, dat is gebakken rijst gekruid in vissaus en sojasaus met ei, groenten en rundvlees en Bun Bo, pittige noedelsoep met zacht rundvlees, veel verse kruiden, citroengras en bananenbloem. Dit waren beide smaakvolle gerechten.

Groene plakrijst en ei koffie als dessert

Bij stop 6 kregen we dessert, Che noemde ze het. We konden kiezen uit kokosyoghurt met plakkerige zwarte rijst en roomijs met plakkerige groene rijst, Kem Xoi heette het. Zoet is in Vietnam blijkbaar ook echt zoet, wat deze gerechtjes dus behoorlijk waren. Het ijs met de groene rijst vond ik het lekkerst. Bij stop 7 kregen we ei koffie. Een kop sterke koffie wordt dan afgemaakt met een mengsel van eigeel, gecondenseerde melk en suiker. Dit maakt de koffie zacht en romig. Zelf heb ik het geprobeerd met chocolademelk, want ik drink geen koffie, het is inderdaad erg romig en een beetje apart. Je moet ervan houden zeg ik maar weer 😉

Dit alles kost trouwens echt vrijwel niets. De prijzen van de gerechten zijn omgerekend tussen de 1 en 2 euro. Wij hadden van tevoren gereserveerd en zaten met nog twee andere personen (totaal vier dus) in een groepje. Dat was echt prima en ook gezellig! Wij vonden de tour via Tripadvisor en kostte 20 dollar per persoon inclusief al het eten, wat echt waar voor je geld was wat ons betreft.

Wat ontbijt je eigenlijk in die landen?

Zowel in Hanoi als in de rest van Vietnam was het qua ontbijt overal redelijk hetzelfde. Vietnamezen eten zelf al veel noedelsoep in de ochtend, maar wat wij veel namen was Banh Mi. Dat is naast Phô (Vietnamese noedelsoep) een van de meest bekende Vietnamese gerechten. Je hebt Banh Mi (wat niets meer dan brood in het Vietnamees betekent) in verschillende varianten maar is in de basis een stokbrood gevuld met varkensvlees, paté, zure radijs en wortel, komkommer en koriander. Zegt ze nu stokbrood? Ja dat klopt, in de tijd dat Vietnam een Franse kolonie was, is het stokbrood blijven hangen (zo heb je in Hanoi ook een soort replica van de Notre-Dame). En dat vonden wij helemaal niet erg, zeker de variant met ei was een prima ontbijt.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_2

Wat we ook graag ontbeten was vers fruit. Vooral in het zuiden van Vietnam heb je onwijs veel fruit dat allemaal zo lekker van smaak is. En ook al was het bekend fruit, het smaakte daar toch anders. Een mango smaakt daar echt naar mango. Dat fruit kocht je dan op straat of op de markt en werd voor je neus schoongemaakt en in stukjes gesneden. Dit kostte ook weer vrijwel niets.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_7

Naast Bahn Mi en vers fruit was er nog iets wat we heel graag als ontbijt namen en dat waren pannenkoeken. Vooral die met banaan was favoriet en als we er echt zin in hadden met wat chocoladesaus eroverheen.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_9

De specialiteit van Ninh Binh: geit

Vanuit het noorden van Vietnam reisden we geleidelijk naar het zuiden van Vietnam. Per regio kom je specialiteiten tegen. Zo was in de regio Ninh Binh geit een lokale specialiteit. Daar kwamen we op niet de meest smakelijke manier achter. Langs de grote weg zagen we een aantal keer allemaal vrouwtjes met kraampjes staan met daarop lappen geitenvlees. En niet alleen het vlees maar ook het karkas van de geit zelf lag erbij. Dit was niet zo’n fijn aangezicht, lichtelijk gezegd. Ik vroeg me nog af waarom ze dat zo zouden doen, ik gok om de ‘versheid’ aan te tonen en wellicht kunnen kopers nog iets anders afleiden aan het uiterlijk van de geit.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_3

Maar goed, overal in deze regio wordt dus geit gegeten. Ons werd ook aangeraden het een keer te proberen, dus die avond heb ik geit besteld (rechtsonder op bovenstaande foto). Ik probeerde het beeld van de middag een beetje weg te denken, het is hun cultuur en tenslotte ben ik daar ook om die cultuur te ontdekken. Het gerecht dat ik had besteld heette De Nuong, hier wordt het geitenvlees gebakken en aangezien het snel taai kan worden is dit de manier waarop het vlees het meest mals blijft. Het gebakken geitenvlees meng je samen met verse kruiden, rol je op in een rijstvel en dip je in de pittige saus. Ik vond dit gerecht verrassend lekker! Verder at ik in Ninh Binh gefrituurde springrolls, die kom je in de rest van Vietnam ook veel tegen, en een heerlijk gerecht met gebakken rijst, spinazie, ananas en kip.

Kookles in Hoi An

Op meerdere plekken in Vietnam worden er cookingclasses oftewel kooklessen aangeboden. Hoi An is een kustplaats in het midden van Vietnam die hier zelfs om bekend staat. Je kunt begrijpen dat dit een van de dingen was die bovenaan mijn lijstje stond om te gaan doen in Vietnam. Er worden heel veel verschillende cookingclasses aangeboden en ze zijn ook niet allemaal even goed, twee Nederlandse meiden waarmee wij op dat moment waren hadden al onderzoek verricht en met z’n vieren gingen we vanaf ’s morgens vroeg tot ’s middags naar de cookingclass: my grandma’s home cooking. En die naam is niet zomaar, want we gingen daadwerkelijk koken bij een tweeënnegentig jarige oma.

Start op de markt

Maar dat is niet waar de cookingclass begon, want allereerst gingen we naar de markt waar we een uitleg kregen over groenten, fruit, vis en vlees die er verkocht worden. Wij waren er om 08:00, maar om 04:00 is het er al druk want dan doet de lokale bevolking daar hun boodschappen al. De vismarkt bouwt zelfs al op om 02:00! Dit is zodat de bevolking tijd genoeg heeft om de boodschappen te halen en te verwerken, maar ook vanwege de warmte. Om 08:00 is het al 30 graden daar namelijk. Snap best dat je dan niet met tassen vol boodschappen wilt sjouwen.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_9

We liepen over de markt en kregen een uitleg van de verschillende producten, dat was maar goed ook want de meeste fruit- en groente soorten kende ik niet. In Vietnam benadrukken ze ook graag wat een product voor de gezondheid kan betekenen. Zo adviseren ze veel knoflook te eten voor een gladde huid en het op een muggenbeet te smeren om de jeuk tegen te gaan. Interessant!

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_8

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_10

Koken op een klein eilandje

Van de markt gingen we met een boot naar een eiland waar maar zo’n 300 mensen wonen. Veel van hen verlaten niet vaak het eiland omdat je alleen per boot naar de stad kunt. Onderweg kwamen we veel visnetten tegen. Ze vissen daar namelijk door grote netten op houten palen boven het water te zetten. ’s Nachts schijnen ze dan met lampen onder het net en dan komen alle vissen erop af. Vervolgens hoeven ze het net dan alleen te laten zakken en weer omhoog te takelen.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_4

Op het eiland liepen we langs de garnalenvisserij naar het huis van oma om daar te gaan koken. Onze begeleider vertelde dat oma soms even komt kijken, maar rust vooral veel. We hadden geluk en hebben haar even gezien, ze liet ons zien hoe ze rijst ontvelt maar was verder erg verlegen en ging toen weer rusten. We zouden wel haar recepten gaan maken, want die worden van generatie op generatie doorgegeven.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_6

Eerst kregen we nog een uitleg over hoe op authentieke wijze rijstmelk gemaakt werd en daar vervolgens rijstvellen van. Dat mochten we zelf ook meteen proberen en oma deed het ook nog even voor! Dat alleen al was heel leuk.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_11

Aan de slag!

Toen gingen we aan de slag met de vier recepten. Voor de eerste gebruikte we ons eigen gemaakte rijstpapier. Daarvoor marineerden we varkensvlees, grilden we die boven een vuurtje en rolden we die samen met verse kruiden en komkommer tot een soort grote springroll. Die was echt lekker! Het tweede recept was een papayasalade, die had ik al meerdere keren gegeten dus ik was heel blij dat die aan bod kwam. Was ook helemaal niet moeilijk om te maken. Het derde recept was een rijstpannenkoek opgerold in een rijstvel met garnaal, varkensvlees en kruiden. Deze kon je dan dopen in een pindasaus. Ook heel makkelijk en zo lekker vooral. Inmiddels zaten we behoorlijk vol, want we aten alles direct op, maar gelukkig mochten we het vierde gerecht meenemen. Dit was een stoof van tonijn wat ook weer heel smaakvol was.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_5

Van anderen hoorden we vooraf dat je bij cookingclasses vaak maar weinig maakt of niet zelf maakt, dat was bij ons zeker niet het geval want iedereen maakte zijn eigen vier recepten en alsof dat nog niet genoeg was kregen we daarna aan tafel nog een pompoensoepje en zwarte sesamvla (die laatste vond ik heel vies maar die pompoensoep was super). Hierna vertrokken we met volle buiken weer met de boot naar de stad, kregen we een boekje met alle recepten en ons laatst gekookte recept mee. Al bij al een hele gave ervaring die ik zeker iedereen zou aanraden wanneer je in Hoi An komt! Voor 37,50 dollar heb je echt een hele leuke dag en leer (en eet) je veel.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_13

Seafood, seafood én seafood

De dag erna zijn we vanaf Hoi An ook nog een dagje naar Cam Nam eiland geweest. Een mooi eiland, maar het hoogtepunt was zeker de uitgebreide seafood lunch. Zeker op de eilanden wordt er veel ‘uit de zee’ gegeten. Van krab, gamba’s tot aan zeeslakken kregen we voorgeschoteld. Wat een feestje was dat! Alles was heerlijk, maar zeeslakken zijn niet mijn ding. Maar ja, dan weet ik dat ook weer!

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_collage_4

Door naar het zuiden van Vietnam

Langzaam reisden we verder naar het zuiden van Vietnam. Hier was al het verse fruit weer volop vertegenwoordigd. In deze regio groeit het fruit zelf namelijk ook heel veel. Verder genoten we van kokosnoten op het strand en nog steeds zo veel mogelijk lekkers in de lokale tentjes. Een van die dingen waren de Bahn Xeo/Vietnamese pancakes, oftewel rijstpannenkoeken. Die pannenkoeken worden gemaakt van rijstbloem, kokosmelk en kurkuma en vervolgens gevuld met vis, verse kruiden en groenten. Heerlijk!

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_3

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_8

Een van de dingen die ik ook heel cool vond om te zien, was het visserdorpje in Mui Né. Voor de kust zie je daar wel honderden visserbootjes liggen. Deze zijn volgens traditie rond en altijd gekleurd. Ook was dat de plek waar de lokale bevolking daar hun vis kwam halen. Ze vertrokken daar met hun scootertjes volbepakt!

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_10

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_11

Snelle kennismaking met Cambodja

In Cambodja zijn we minder lang verbleven dan in Vietnam, hier hebben we vier dagen op een eiland (Koh Rong Samloem) gespendeerd wat nog niet zo toeristisch was en ook niet erg ontwikkeld. Zo was er nergens wifi. Hier was het erg heet en aten we ook weer veel fruit en lichte maaltijden zoals gebakken rijst met groenten of salades. En we hebben een keer met de Australische eigenaar van ons hostel pizza op open vuur gemaakt, totaal niet Aziatisch maar wel heel cool om een keer te doen!

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_12

Verder hebben we in Cambodja veel tijd gespendeerd aan het bezoeken van historische en culturele plekken. Zoals de gruwelijkheden die zich voor hebben gedaan bij de killing fields van Phnom Penh en de eeuwenoude tempels van Angkor Wat. Omdat we zoveel ondernamen en maar kort in Cambodja waren, heb ik niet heel veel van de eetcultuur meegekregen. Maar aan de kust vond ik het wel vergelijkbaar met die van Vietnam, zo had je daar ook veel vis en fruit. In Phnom Penh at ik trouwens echt de beste mangosalade die ik tot dusver gegeten had en in Siem Reap, wat in het noorden van Cambodja ligt, werd er veel groenten en vlees gegrild.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_13

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_14

Het einde van ons avontuur in zicht

Vanuit Siem Reap vlogen we terug naar Bangkok, waar we weer minder dan 24 uur hadden om vervolgens terug naar Nederland te vliegen. Hier aten we natuurlijk weer Pad Thai, zelfs twee keer op een dag en ook nog een nutella pancake en toen was het einde van ons avontuur toch echt daar.

Na vier weken genoten te hebben van de mooiste natuur, meest prachtige stranden, indrukwekkende cultuur en heerlijkste eten kan ik terugkijken op een fantastische ervaring. Niet alleen ben ik teruggekomen met meer kennis van de eetcultuur en heerlijke recepten. Ik geloof erin dat dit mij in nog veel meer opzichten ontwikkeld heeft. Ik heb gezien wat armoede is, maar ook hoe hartelijk mensen kunnen zijn ook al waren ze nog geen 50 jaar geleden onderdeel van een afschuwelijke oorlog. Ik heb (voor ons doen) primitief geleefd, soms best lastige knopen moeten doorhakken, veel geduld moeten hebben maar ook zoveel verschillende leuke mensen uit allerlei landen ontmoet en puur geluk gevoeld. Ik zou het voor geen goud gemist willen hebben en kijk stiekem al weer uit naar een volgend avontuur.

culinair_reisverslag_vietnam_en_cambodja_1

Dit waren mijn culinaire ervaringen van vier weken rondreizen door Vietnam en Cambodja, ik vond het fantastisch! En hopelijk hebben jullie door dit verhaal daar een beetje van mee kunnen genieten 🙂

Categorieën

Tags

Heb je een vraag over dit recept of over iets anders? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.