5 tips om je kind beter te laten eten

In de tijd dat ik nog een ‘net beginnende’ mama was, zocht ik vaak online naar adviezen over kinderen en voeding. Je bent in die fase toch wat onzeker en dan is het fijn om de ervaringen van anderen te lezen en als het bij anderen werkt, waarom dan niet bij jou? Pas later viel me op dat de meeste tips alleen voor de ouders zijn. Denk aan ‘regelmaat’, ‘met z’n allen aan tafel eten’, ‘gevarieerd koken’, ‘niet dwingen’, etc. Allemaal hele goede tips waar ik ook dankbaar gebruik van heb gemaakt. Maar wat ik vaak miste was de inbreng van het kind zelf. Natuurlijk, vooral als ze peuter zijn weten ze heel goed op welke knoppen ze moeten drukken. En als je vraagt “wat wil je eten?” dan komt er meestal standaard “patat, pizza, snoep en ijsje” als antwoord. Dus dat is misschien niet helemaal de juiste weg. Maar dan nog steeds, je kunt op een speelse manier een kind toch betrekken bij de dagelijkse maaltijd waardoor er bij hen zelf een stukje nieuwsgierigheid en misschien zelfs wel liefde ontstaat voor het eten op hun bord.

5 tips om makkelijker en gezonder met kinderen te eten_2

Zo werd mijn bezoekje aan de supermarkt laatst een hele lange, omdat peuter van 2,5 zo nieuwsgierig was naar alle groenten die hij zag dat we samen langs alle kratten zijn gelopen. Bij iedere soort vroeg hij wat het was en ging zelf de kleur vertellen. En 1 groente vond hij zo mooi dat hij ‘m niet meer wou inleveren. Dus die mocht van mama mee naar huis en mocht hij ‘s avonds eten.

Door alle ervaring die ik tot op heden heb opgedaan met mijn eigen kind, de kindjes in de familie en alle kindjes waarmee ik werk tijdens kinderkookworkshops heb ik mijn eigen 5 tips opgesteld om gezonder, makkelijker en gezelliger te eten met kinderen. Zie ze als aanvulling op alles wat je zelf al weet en bedenk altijd dat eten echt heel leuk is 🙂

De 5 tips van Francesca

  1. Eten is leuk! Maak er geen strijd van aan tafel. Wil je kind een keer niet of minder eten, dan is dat prima. Morgen is er weer een nieuwe dag.
  2. Maak het jezelf niet te moeilijk! Het is echt niet nodig om iedere dag in de keuken te staan. Bereid jezelf voor door te werken met weekmenu’s, vries porties eten in of kook voor 2 dagen vooruit. Zo overleef je een drukke dag en wordt er toch gezond gegeten.
  3. Laat de kids zelf ook kiezen! De meeste kinderen eten iedere dag wat ze voorgeschoteld krijgen, zonder dat ze daar zelf een stem in hebben. Laat je kindje 1 dag in de week kiezen. Of bezoek samen eens de markt en laat ze zelf de groente voor die avond uitzoeken.
  4. Kook met verse producten! Kinderen die teveel uit pakjes en zakjes eten krijgen niet de mogelijkheid om hun smaakpalet uit te breiden. Om nog maar te zwijgen over de gezondheidsaspecten.
  5. Zet je kind op het aanrecht! Ik geloof in de culinaire speeltuin thuis. Waarbij je mag ontdekken, snijden, kneden en proeven. Kinderen die zonder restricties met eten mogen ‘spelen’, bouwen een culinair fundament waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.

5 tips om makkelijker en gezonder te eten met kinderen_3

Heb je zelf nog hele goede tips of ben je het ergens niet mee eens. Reageer dan vooral! Het is mooi om ervaringen met elkaar te delen over dit onderwerp, want iedere ouder krijgt er op een moment last van aan de eettafel.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “5 tips om je kind beter te laten eten”

  1. Hallo Francesca, leuke blog!
    Onze dochter eet erg slecht, eigenlijk vooral avondeten overigens, dus ik ga zeker een aantal van je tips toepassen. Voor zover we dat nog niet deden. Wat bij ons ook werkt om het eten aantrekkelijker te maken is kleine portie op een groot bord. En het bord leuk opmaken. Bijvoorbeeld in de vorm van een gezichtje of kleine bakjes met diverse ingredienten. En zelf peper-zout (net alsof) of ketchup en geraspte kaas laten strooien aan tafel. En nu ik er zo over schrijf ga ik ook eens proberen of ze zelf de portie wil opscheppen in haar eigen bordje. Wie weet helpt dat ook. Zelf doen is leuk!
    Groetjes, Marlies

  2. Hi,
    Wat ook wel leuk is: met “koekjesbakvormpjes” de boel opleuken.
    Bij ons zijn schijfjes komkommer in de vorm van een sterretje favoriet, maar ook vlees kan je “uitdrukken”
    Met aardappelpuree en stukjes groente maak je de leukste gezichtjes

  3. Dag Francesca,

    Wat leuk, ik ben het helemaal eens met jouw tips!

    Mijn kinderen heb ik al vanaf jongs af aan betrokken bij het bereiden van het eten. Peuters kunnen bijvoorbeeld al helpen met sla wassen, champignonnetjes snijden met een kindermesje, of samen met papa of mama een komkommer schillen met een dunschiller.
    Mijn dochters zijn inmiddels 11, 12 en 13 jaar en vinden (gezond!) eten een feestje. Ze lusten echt vrijwel alles! We genieten enorm van de maaltijden die we met ons gezin nuttigen.

    Aanvullende tips voor ouders met kleine kinderen van mij:
    – Laat jouw dreumes/ peuter met zijn/ haar handen eten. (Doe het kind wel een goede mouwslab aan!) Daar genieten kinderen van en ze worden er betere eters door. De tafelmanieren komen later wel!
    -Jonge kinderen die papa of mama helpen met koken, willen en kunnen tijdens het koken van alles proeven. Ze hebben dan vóór de maaltijd al de nodige vitamientjes binnen!

    Veel plezier met koken en eten met de kids want: lekker en gezond eten is een feestje!

    Annemarie Lutters

    1. Hi Annemarie,

      Dank voor je berichtje en je aanvullende tips. Daar ben ik het ook weer helemaal mee eens 🙂 Ik heb alleen je link uit je reactie gehaald, want dat is reclame voor je site. Een link gekoppeld aan je naam is natuurlijk prima, maar als je op een andere manier reclame wilt maken voor je bedrijf dan zijn daar andere afspraken over te maken.

      hartelijke groet, Francesca