Handige tips om te koken met minder zout

Per jaar eten we als volwassenen gemiddeld 1 kilo zout per persoon te veel. Vaak hebben we daar geen idee van, want zout zit ongemerkt in heel veel producten.

Soms met een functie, denk aan brood en kaas, maar heel vaak ook niet. En als je daarnaast ook nog eens scheutig bent met het zoutvaatje terwijl je aan het koken bent…tja, daar wordt je dagelijkse eten wel heel erg zout van.

Ik kan vandaag een hele tirade gaan houden over voedselproducenten die veel te veel zout toevoegen aan producten, maar dat doe ik niet. Wel is het goed om bewuster te zijn van hoeveel zout je eigenlijk in je boodschappenkarretje gooit wekelijks. Deze tool is daar een handig hulpmiddel voor. Hier ontdek je hoeveel zout je eet op een dag en je vindt er ook zoutarme zomerrecepten.

Nee, vandaag gaan we het hebben over koken met zout en dan specifiek over het minderen van je zoutgebruik. En dan heb ik het niet over vermijden, want dat gaat mij te ver. Ik hou namelijk van eten dat goed op smaak is. Maar daar heb je geen extra kilo zout per jaar voor nodig.

Minderen met zout heeft tijd nodig

Als je jarenlang flink in het zout hebt gezeten dan heeft je smaak tijd nodig om te wennen aan minder zout. Geef dat de tijd en bouw het langzaam af. Je zult merken dat je smaakpapillen steeds minder zout nodig hebben om gelukkig te zijn.

Haal het zout tussen je oren weg

Hoe vaak gooi jij standaard ergens een ‘snufje’ zout over? Denk aan je eitje, salade, broodje rosbief of over de groenten? Ik doe het ook hoor, vaak zonder na te denken. Want het zit tussen je oren. Als je daar bewuster van wordt dan zul je merken dat je zout steeds minder onnodig toevoegt.

handig-tips-om-te-koken-met-minder-zout-2

Kook meer zelf en haal minder uit een potje

Ik kijk in de winkel steeds vaker achterop verpakkingen om te checken hoeveel zout er extra wordt toegevoegd en dat is soms schrikbarend veel. Heel simpel: hoe minder kant-en-klare producten je eet en hoe meer je zelf kookt, hoe minder zout je binnen krijgt. Denk bijvoorbeeld aan soepen, maaltijdsauzen, aardappelproducten en kant-en-klare maaltijden. En laten we eerlijk zijn, zelfgemaakt is toch ook veel lekkerder?

Kook groente, pasta en aardappels zonder zout

Ik betrap mezelf er ook op: in recepten waarin groente, pasta en aardappels gekookt moeten worden heb ik het altijd over ‘kook in water met een snuf zout’. Een paar jaar geleden had ik het zelfs nog over een ‘flinke snuf zout’, dus er zit inmiddels ook bij mij progressie in. Maar zonder dollen, je hoeft geen zout toe te voegen aan het kookvocht. Dat is alweer een kleine, goede stap.

Er zijn veel meer smaakmakers dan zout

Verse kruiden, gedroogde specerijen, goede azijnsoorten, peper, uien, knoflook, chili, gember en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal zoutarme smaakmakers die wonderen doen in je gerecht.

Verstop je zoutvaatje

Vergeet het zout volledig terwijl je aan het koken bent, maar focus op verse ingrediënten en smaakmakers die ik onder andere hierboven noem. Laat die hun werk doen en proef pas op het laatst of je nog wel echt zout nodig hebt. Het zal je verbazen hoe goed het dan meestal al op smaak is.

Kies voor ‘low-salt’ opties

Bouillonblokjes en sojasaus, zomaar twee voorbeelden van producten die zeer veel zout bevatten. Zo heb ik de bouillonblokjes thuis vervangen door de blokjes van Fattoria Italia die 30% minder zout bevatten en daarnaast ook nog eens vrij zijn van smaakversterkers en andere kunstmatige toevoegingen. Dat zijn twee vliegen in een klap. Qua sojasaus gebruik ik Kikkoman ‘less salt’ die 43% minder zout bevat zonder dat het, wat mij betreft, de smaak aantast.

handig-tips-om-te-koken-met-minder-zout-3

 

 

Dat waren ze dan, mijn persoonlijke tips om te koken met minder zout. Nee, je hoeft van mij echt niet zoutloos te gaan, maar minderen is voor ons allemaal echt een veel beter idee. Hoe gaan jullie daarmee om en wat zijn jullie gouden tips? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Handige tips om te koken met minder zout”

  1. Ik gebruik Jozo Bewust (groene pot). Volgens voedingsprofessor Martijn Katan een verstandige keuze. Deze bevat 70% minder natriumchloride (=regulier zout). Dus minder zout en bijkomend voordeel: met jodium, wat ook weer goed voor je is.

    Martijn Katan onderschrijft absoluut dat we te veel zout binnen krijgen. En kiezen voor een natrium-arme zoutpot is een van de eenvoudigste maatregelen die je kunt nemen om minder zout binnen te krijgen.

    1. Het is inderdaad de meest eenvoudige maatregel en helpt zeker. Ik vind het alleen wel effect hebben op de smaak van het eten. Persoonlijk vind ik dat niet lekker. Ik probeer eerder om met kruiden, specerijen en andere smaakmakers het eten op smaak te brengen dan te grijpen naar het bewuste zout. Maar ieder zijn of haar keuze natuurlijk.

  2. Sommige kruidenmixen van Verstegen bevatten ook veel zout. De kipkruidenmix Kerrie bevat minder zout dan de Traditioneel kipkruidenmix en is heerlijk voor al je kipgerechten.
    Salades breng ik op smaak met tonijn uit blik of krokant gebakken spek, verder geen zout, alleen wat peper en soms kerriepoeder.

  3. Mijn man is sinds 2 weken ineens nierpatiënt compleet met dialyses en voedselbeperkingen qua zout, kalium etc.
    Ik heb bij simply spices 6 verschillende kruidenmixen besteld (zoutarm) en die bevallen zeer goed.
    En verder veel verse kruiden en de zoutpot echt achterin de kast gezet.
    Voor ons is het nog een beetje zoeken vanwege de beperkingen…maar ook een leuke uitdaging

  4. Ik heb zoveel recepten geprobeerd uit kookboeken voor zoutarm. Het smaakt nergens naar. Kan iemand mij recepten mailen die wel lekker zijn. Gr. Jolanda