Ik ga ‘beter eten’ in januari, doe je mee?

Zoals jullie weten doe ik niet (meer) aan detoxen, sapjes of superfoods. Ik geloof veel meer in een structurele balans in je voedingspatroon. Zorg ervoor dat je eten in 80% van de gevallen goed voor je is en dan mag je die andere 20% best eens snoepen. Dat beter eten hou ik redelijk vol, behalve in december. Laat ik het maar eerlijk zeggen…ik ging weer helemaal los afgelopen maand.

Geen reden voor mij trouwens om dan vol op dieet te gaan in januari. Ik ga gewoon weer wat rustiger aan doen door middel van voedzame ontbijtjes, salades als lunch en veel groenten en wat minder vlees tijdens het avondeten. Koppel dat aan iets meer bewegen en voordat je het weet gaat het weer helemaal goed. Voor mij persoonlijk is het ook heel essentieel, omdat januari een hele belangrijke maand is voor me. Het boekmanuscript moet af en dat gaat me veel energie kosten. Ik houd dat alleen vol als ik goed eet en voldoende rust krijg.

salade-met-farro-en-gerookte-makreel-1-680x450

De goede voornemens voor januari

#1 – Geniet vaker van groente en fruit
Groente en fruit zitten vol goede voedingsstoffen. Voeg daarom aan je lunch of avondmaaltijd een extra groentesoort toe. Of fruit aan je ontbijt, dan begin je de dag goed.

#2 – Een dagje zonder vlees
Wissel vlees eens af met andere eiwitten. Denk aan vis, ei, peulvruchten en vleesvervangers, zoals tofu.

#3 – Voedingsvezels, super belangrijk
Vezels zitten in groente, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkoren pasta. Ze zorgen ervoor dat je darmen optimaal werken en dat je minder snel trek krijgt.

#4 – Ga voor goede vetten
Vette vis, zoals haring, zalm en makreel, maar ook avocado en noten zitten boordevol goede vetten die je lichaam goed kan gebruiken.

#5 – Lekker variëren
Eet je vaak hetzelfde? Dan kan je lichaam belangrijke voedingsstoffen missen. Varieer wat vaker. Zo krijg je verschillende vitaminen en mineralen binnen.

#6 – Kook wat vaker zelf
Gebruik hiervoor verse producten en kruiden. Dit geeft extra smaak aan je maaltijd. Het is niet alleen lekker, maar ook verrassend makkelijk.

AH-gezond-beter-eten-francesca-kookt-2

Inspireer me met jouw tips en recepten!

Dat beter eten is dus helemaal niet zo ingewikkeld. Eigenlijk houd ik me daar al prima aan, vooral als het gaat om punt 5 en 6. Maar dat zal jullie niet verbazen. Wat vinden jullie ervan, is dit ook makkelijk in te passen in jouw dagelijkse maaltijden? En zijn er nog andere tips die je me zou willen geven. Oftewel, hoe maak jij bepaalde gerechten net even iets gezonder?

Laat het me zeker even weten, want ik ga namelijk de komende weken aan de slag hiermee. Er zijn al best veel dingen die ik goed doe, maar het kan net even beter. Zo wil ik meer tijd voor mijn ontbijt nemen en voeg daar vaker ei en groenten aan toe. Probeer regelmatig te lunchen met groenten, voedingsvezels, vis en noten en vervang het vlees meer dan normaal tijdens het avondeten. Mijn bevindingen zal ik aan het einde van de maand delen. Daar komen uiteraard ook een aantal heerlijke recepten bij!

Zo, en dan ga ik nu even een heerlijke cracker met ei en gerookte zalm eten!

AH-gezond-beter-eten-francesca-kookt-3

Credits foto’s Francesca: Wendy van Bree Fotografie.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Ik ga ‘beter eten’ in januari, doe je mee?”

  1. Hallo Francesca,

    Ook ik ben afgelopen maanden bezig met een gezonder eetpatroon. Hierdoor ben ik 10 kilo afgevallen.
    Ik ben veel minder koolhydraten gaan eten en de koolhydraten die ik at bestonden vooral uit groenten. Ook at ik meer noten en gezondere vetten, waaronder kokosolie en olijfolie. Ik begon en begin mijn dag graag met Griekse yoghurt (Lidl of AH Zaanse hoeve) met noten en/of lijnzaad met af en toe rood fruit (diepvries). Tussen de middag gebakken eieren op diverse manieren en een salade. Hierbij een Wasa vezelcracker of een koolhydraatarme boterham. Ook bakte ik mijn eigen eiwitbroodjes en pitten/zaden crackers. ‘s Avonds gewoon met de pot mee (met meer groenten) zonder aardappelen, pasta of rijst. Pasta kan je heel gemakkelijk vervangen door courgette (courgetti) en rijst door taugé of bloemkoolkorrels. Succes met jouw poging gezonder te eten!
    Groet, Yvonne

  2. Hoi Francesca, wij eten elk jaar in januari 1 maand vleesloos en probeer ik creatief met groente lekker te koken. En elk jaar weer 31 andere gerechten. Ik plaats ze dan dagelijks op facebook om mensen te stimuleren vaker een dagje vleesloos te eten. Groetjes, Hanneke

  3. Helemaal voor! Heb al een tijd geleden uitgevonden dat dieten etc. etc. niets voor ons zijn, heb al niet eens zin om me erin te verdiepen, waarom zo ingewikkeld doen? Dit is de manier (duimpje omhoog 😉 ). Ook al vanwege de dieren zijn wij flexitairers geworden al voordat we het woord kenden. En het is ook nog gezond en beter voor de lijn. Zeker in januari (oh. oh…) Dus gisteravond: restjes verse groenten (bonen, komkommer en zo) van de afgelopen week opgemaakt en een gado gado gemaakt en lekker plakken tempeh erbij gebakken, geen vlees.
    Een andere regel die we proberen (lukt niet altijd als we heel lekker eten) aan te houden is: 1x opscheppen……. een gewone hoeveelheid op je bord en niet voor de lekker of de gezelligheid nog een beetje daarna opscheppen…. dat is wel eens lastig hoor!

  4. Gezond en afwisselend eten is altijd goed! En omdat ik je al een hele poos volg weet ik dat je je al meestal aan de regels in je blog houd! Ik probeer dit ook want ik heb een tegenover gesteld probleem, ik ben nu meer dan 18 kilo ( 43,3 kg) ONDER mijn normale gewicht ( 63 kg) en ik probeer dit al 10!! jaar te verbeteren. Maar er zitten een paar dingen erg tegen. Door bestraling in mond en keel is mijn spijsvertering verandert en neemt mijn lichaam minder voedingstoffen op 🙁 En na 4 operaties in mijn mond kon ik heel moeilijk eten, deels door de pijn. Na de operaties moest de mond heel lang herstellen en kon ik geen gebit in Snik, eten zonder tanden is een uitdaging 😉 Maarrrrrrrr, in februari heb ik weer een ( klik)gebit 🙂 en zal het eten veel beter gaan. Ik kan dan bv ook weer noten eten en daar ben ik dol op!
    Waarom ik dit vertel? Ik zie zoveel dieeten en tips om af te vallen voorbij komen. Maar besef wel dat als je maar iets te zwaar bent, een paar kilo, je veel meer energie en weerstand hebt dan iemand die te “slank”is! Ik weet dit omdat als ik de 50 kg voorbij ga, ik met sprongen meer energie krijg en niet telkens ziek ben 🙂 Dus de tips van jouw zijn heel goed maar bijt je niet vast op een paar kilo teveel! Verstandig dat je zegt dat je in de drukke maand januari veel energie nodig hebt en dus goed moet eten! Heel veel succes met je boek, ik ben er erg benieuwd naar. 🙂