Zomervakantie in Zuid-Limburg

Ieder jaar zijn we weer rijkelijk laat met het boeken van de zomervakantie, maar dit jaar maakten we het wel heel bont. Twee maanden ervoor was er (lees: had ik) nog steeds niets geregeld en mijn Mr. had al bijna tickets geboekt naar Portugal omdat hij er (lees: in mij) geen vertrouwen meer in had.

En opeens was er dan het eureka-moment! Ik besloot op een zonnige dag, waarvan we er velen hadden, dat een zomervakantie in Nederland eigenlijk ook een heel goed idee was. Want er zijn prachtige plekjes in eigen land die we nog nooit hebben gezien, omdat we altijd zo snel als mogelijk naar het buitenland vertrekken. Het moest dan natuurlijk wel een beetje bijzonder, overnachten op toffe plekken dus, en in de buurt van lekker eten. Maar dat laatste heb je zelf in de hand, zelfs als dat betekent dat je af en toe even omrijdt.

Wat dan nog meer? Nou, veel zien leek me wel wat. Of in ieder geval naar een aantal verschillende plekken toe gaan. Want in ‘erg veel doen’ op vakantie zijn we minder goed, we houden namelijk van relaxen. En dat is in Nederland zo geregeld, want je rijdt makkelijk overal heen.

Het enige dat we niet in de hand hadden was het weer, maar met mijn immer positief ingestelde karakter (ahum) ging ik er gewoon vanuit dat we 4 weken prachtig weer zouden gaan hebben (en zo geschiedde). Ah ja, dat vergeet ik nog te vertellen: voor onze zomervakantie hadden we 4 weken uitgetrokken. Iets wat we vorig jaar voor het eerst hebben gedaan en dat is zo goed bevallen dat we waarschijnlijk nooit meer anders zullen doen. Wat een luxe is, ik weet het, en een voordeel als je beide zelfstandig werkt. Dan gaat de laptop trouwens ook gewoon mee op vakantie, want tussendoor iets doen vinden we namelijk ook niet erg.

Bijzondere accommodaties in Nederland, hoe vind je die?

Na mijn eureka-moment ging ik een avond googelen om bijzondere accommodaties te vinden en toen raakte ik even in een dalletje. Want zo kort voor de zomervakantie is er gewoon weinig meer beschikbaar. Alles leek vol of onbetaalbaar en ik had er een hard hoofd in dat ik het nog voor elkaar ging krijgen om de hele tour te boeken vooraf. De volgende ochtend besloot ik dat we onze route gingen laten leiden door accommodaties die nog wel beschikbaar waren en dat ik op basis daarvan alles aan elkaar zou knopen.

Die tactiek werkte en vervolgens heb ik me dagen ondergedompeld in Google Search. Ik kwam tot de conclusie dat je vooral niet te veel naar grote vakantieparken of -sites moet kijken. Want die zijn vaak veel duurder of dan kom je op plekken terecht waar wij het veel te toeristisch vinden. Van sites zoals Bijzonder Plekje en  Origineel Overnachten werd ik wel heel blij en een aantal van onze accommodaties vond ik daar. De andere heb ik door jullie gevonden! Mijn volgers op Instagram hebben me namelijk bedolven onder tips via de stories. Te gek vond ik dat en daar heb ik veel mee gedaan. Ik zal deze tips ook met jullie delen in de blogs die allemaal nog gaan volgen.

Verder was het gewoon heel veel zoeken en al mijn bevindingen noteerde ik in een excel-bestand met per bestemming een top 3. Die ging ik vervolgens met de Mr. bespreken (die nog steeds tickets naar Portugal in optie had staan) en daarna kon er geboekt worden. Binnen een week was het geregeld! Van dag tot dag stond alles ingepland en tussendoor waren we ook nog drie keer een nachtje thuis om even de was te doen. Wat trouwens een top idee was. Daardoor hoefden we steeds maar weinig bagage mee te nemen. Alhoewel de Mr. vond dat het nog steeds te veel was. Tot de laatste week in Friesland trouwens, toen kwamen we (lees: ik) eindelijk tot de conclusie dat je eigenlijk geen zak nodig hebt als je op vakantie bent.

Nou, dat was een lange introductie om tot mijn echte verhaal te komen. Maar aangezien ik veel vragen kreeg op Instagram over hoe we de reis geregeld hadden, leek het me zinnig om ook meer over de voorbereiding te vertellen. Rest mij nog één ding vooraf: dit was onze privévakantie en niets daarvan is gesponsord door derden. Dan weten jullie dat en hoeven er ook geen vragen over te komen 😉

Bestemming 1: Op de camping in Zuid-Limburg

Op een prachtige maandag begon onze vakantie en we bereidden ons voor op de enorm lange reis, maar liefst 2 uur (poeh poeh) in de auto naar Zuid-Limburg. Aan het einde van de middag arriveerden we in Gulpen waar we de Gulperberg op reden. Zo leuk om in eigen land de hoogte in te gaan, dan krijg je direct het vakantiegevoel!

Ik had een chalet geboekt bij Panoramacamping De Gulperberg die bovenop de berg ligt met prachtig uitzicht. Deze camping is echt FANTASTISCH voor kinderen door het grote zwembad (inclusief babybadje met glijbaan), de enorme speeltuin, voetbalveld en een heel goed animatieteam. De jongens vonden het hier helemaal te gek.

En als zij in de speeltuin speelden, zaten wij op het terras van het bijbehorende restaurant ‘Jantje zag eens pruimen hangen’ (ook wel Bie Jantje) dat uitkijkt op de speeltuin. En ja echt, het restaurant heet zo, ik ben alleen vergeten te vragen waarom. In het restaurant hebben we trouwens hartstikke lekker gegeten, ze hebben een leuke kaart. Wel rammelde de bediening her en der en moesten we soms erg lang wachten. Het zal aan de drukte hebben gelegen, ze maakten veel goed met de kwaliteit van het eten.

Even terug naar het chalet, het ‘Grandeur Panorama Chalet’ om precies te zien. Dicht bij het zwembad, met een grote veranda voor de deur (met loungebanken!) en heel mooi ingericht. Een complete keuken, eettafel, zitgedeelte met comfortabele meubels en twee slaapkamers met eigen badkamers. In een slaapkamer was ook nog een hoogslaper waardoor je er eventueel ook met 5 mensen in kunt verblijven. Hier waren we erg tevreden over en super fijn dat we eigen badkamers met douche hadden.

Naast chalets kun je ook kampeerplekken, tenten en zelfs boomhutten huren. En je vindt er ook een campingwinkel voor vers brood in de ochtend, kleine boodschappen, snacks en pizza’s.

Leuke uitjes in Zuid-Limburg

Naast hangen en boekjes lezen op de veranda, op het terras zitten, in het zwembad liggen, de voorstellingen van het animatieteam én prachtige zonsondergangen bekijken deden we ook nog een paar leuke uitjes in Zuid-Limburg.

Bezoekje aan het Drielandenpunt

Als je dan toch zo dichtbij bent is het Drielandenpunt bij Vaals leuk om te bezoeken. Het eten kun je daar wel overslaan (of ik vond niet de goede tentjes), maar wat wij erg leuk vonden was het labyrinth. Waar je normaal ongeveer 3 kwartier over doet om in het midden terecht te komen, maar wij deden daar uiteraard bijna 2 uur over. Maar we kwamen er en het was leuk! We wandelden ook nog even de grens over naar België en Duitsland, hadden we die landen toch nog even meegepikt tijdens onze Tour de NL.

Subtropisch zwemparadijs Mosaqua

In Gulpen bleek een gigantisch subtropisch zwemparadijs te zijn, op een steenworp afstand van onze camping. Sterker nog, we konden lopend de berg afgaan. Een fijne wandeling van ongeveer 10 minuten (iets langer als je weer naar boven loopt) en toen waren we er al. In het zwembad is een 92 meter lange glijbaan, wildwaterbaan, babybadjes, binnen- en buitenbaden en het is een zwemwalhalla voor kids. Ondanks de zomervakantie vond ik het qua drukte nog wel meevallen, maar misschien hadden we het net getroffen. Als je op de camping verblijft krijg je trouwens gratis entree hiervoor.

Pizzeria l’Appetito in ’t Bakhoes

Deze pizzeria was zo geweldig! Je vindt ‘m in Sint Geertruid op de meest idyllische plek denkbaar. Midden in een grote tuin staat nog het oude ‘bakhoes’ waar in de oude, open houtoven pizza’s worden gebakken die zalig zijn. De pizzeria is heel mooi ingericht en heeft een prachtige tuin waarin je buiten kunt eten bij mooi weer. Wel even reserveren, want groot is het er niet. L’Appetito heeft een paar deuren verder ook een Italiaans restaurant ‘Gran Gusto’ wat er net zo mooi uitzag. Daar zijn we niet geweest, maar het zal vast ook heel goed zijn.

Het meest bekende ijs van Zuid-Limburg

Na ongeveer 35 tips moesten we echt wel even 20 minuten omrijden om het meest bekende ijs van Zuid-Limburg te eten bij de Wingbergerhoeve die zelf ijs maken en waar het fruit ook vandaan komt. Het ijs wordt verkocht in een grote kraam aan de weg waar altijd rijen staan. En niet te zuinig ook. Wat ook niet te zuinig is, zijn de porties die je krijgt. Misschien laat je je verleiden tot het bestellen van een ‘Super ultra met fruit’ (dat deden wij niet), maar dan hoop ik dat je de rest van de dag nog niets hebt gegeten. Het ijs en het fruit was zeker lekker, maar het gaat hier vooral ook om de beleving.

Eten en spelen bij ’t Koetshoes in Valkenburg

Op de terugweg belandden we in Valkenburg bij ’t Koetshoes. We moesten nog ontbijten (wat een brunch werd) en dit zag er leuk uit. Wat bleek, ze hadden naast een geweldig terras ook nog een MEGA speeltuin. Groen, afgesloten, omgeven door bomen en met mooie speeltoestellen. Ideaal plekje om zelf te gaan lunchen terwijl de kinderen lekker aan het spelen zijn. Een adres voor als het mooi weer is, binnen was het niet helemaal mijn ding.

Nog meer tips voor Zuid-Limburg

Zoals gezegd kreeg ik bakken met tips voor onze vakantie, waar we niet alles van konden doen. Bij lange na niet zelfs. Maar ik deel deze tips graag met jullie! Maar hou er rekening mee dat ik ze dus niet zelf heb uitgeprobeerd en er dus ook geen mening over heb 😉

• Boscafé ‘t Hijgend Hert in Vijlen: Dit zag er zo gaaf uit en we wilden er heel graag heen. Die bewaar ik voor een volgende keer.
    • GaiaZoo in Kerkrade: Mooie en groene dierentuin met speeltuin en binnen een klimtouwenspeeltuin
    • Bovenop de Gulperberg is een uitkijkpunt waar je kunt picknicken en kinderen lekker kunnen rondrijden in de natuurspeeltuin.
    • Natuurspeeltuin de Mergelhoof in Maastricht aan de voet van de Sint Pietersberg
    • Eten bij Landgoed Heerdeberg waar alles uit eigen tuin komt. In het weekend wordt gekookt in de buitenkeuken.
    • De Nachtegaal in Meerssen: Prachtig gelegen in het bos en met fijne speeltuin aan het terras. Qua eten gewoon prima, maar je gaat er vooral heen door de ligging die ideaal is als start- en eindpunt voor een wandeling door het bos.
    • Bokrijk in Genk, België: Speeltuin, openluchtmuseum en je kunt fietsen door het water over een fietspad dat is aangelegd in het water. Heel tof!
    • Het Schutterspark in Brunssum: Met een grote speeltuin en brasserie.
    • Een bezoekje brengen aan Noorbeek en aansluitend een hapje eten bij Herberg Sint Brigida. Slapen kan hier trouwens ook.
    • Eten bij Bie de Tantes in Eys: Van wat ik begrepen heb is deze herberg wereldberoemd!
    • Wil je sushi eten, ga dan naar Sushi Kodoo in Valkenburg.
    • En eet dan als toetje een ijsje bij Botterweck in Valkenburg.
    • Nog een fijne restauranttip (alleen de ligging is al fantastisch) is de Gerardushoeve in Epen. Hier kun je ook overnachten.
    • Eetcafé Aon ‘t Bat in Eijsden, gelegen aan de Maas, werd ook enorm aangeraden.
    • Ook kreeg ik nog 3 restaurants in en rondom Maastricht aangeraden: Prix de Rome, Novo New Dining (alleen voor dit restaurant ga ik denk ik een keer een weekendje Maastricht boeken met de Mr.) en Restaurant Luna in Stein.
    • En als je dan toch in Gulpen bent, vergeet dan niet om Gulpenerbier te drinken (of de brouwerij te bezoeken) en in Zuid-Limburg eet je natuurlijk vlaai! Ik kreeg nog als tip om de open pruimenvlaai te proeven, maar die heb ik helaas nergens gevonden…

Wat een hoop tips, hè! Ik kreeg er bijna keuzestress van…haha, nee grapje. We hebben gewoon gedaan wat we leuk vonden en wat haalbaar was met 2 kinderen erbij. Het was nou eenmaal vakantie. Nog even een bedankje naar Renate, Breg, Laura, Mama van Isa, Inge, Anouk, Kaylee en alle anderen (waarvan ik niet de namen heb opgeschreven) die deze tips naar me hebben gestuurd!

Wat voor cijfer geven we onze zomervakantie in Zuid-Limburg?

We hebben tijdens onze Tour de NL cijfers gegeven aan iedere bestemming. Zowel Jessey (onze 7-jarige), de Mr. als ik. De dreumes hebben we even buiten beschouwing gelaten, want die geeft al snel een 10 als er eten is. Dit waren onze cijfers!

• Jessey: 9
    • De Mr.: 8
    • En ik: 8

Nou, dat was deel 1 van onze Tour de NL: de vijf dagen die we in Zuid-Limburg hebben doorgebracht. Eigenlijk wilde ik ook nog reisverslagen van de rest van onze tour in Nederland online zetten, maar dat is nooit gelukt. Dus helaas! Maar gelukkig staat er nog veel meer Nederlandse reisinspiratie op mijn blog.

Categorieën

Tags

Heb je een vraag over dit recept of over iets anders? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.