Culinair kamperen in Umbrië

Wij naar een camping. Toen onze familie en vrienden dat hoorden kwamen ze niet meer bij. We zijn namelijk geen fans van kamperen. Alleen al het idee van douchen in een gezamenlijke ruimte vonden we niets. Noem het verwend of onervaren. Zowel de Mr als ik hebben vroeger als kind niet gekampeerd. Dus eigenlijk hadden we geen idee. Maar toch gingen we kamperen, met Eurocamp in Umbrië. Wat we er niet hadden bijverteld was dat we heel luxe gingen kamperen. Namelijk in een safaritent met bedden, eigen keukentje, ligstoelen en zelfs een barbecue voor de tent. Volgens de ‘echte’ kampeerders is dat geen kamperen. Daar hebben ze volledig gelijk in, maar wij vonden het een mooi startpunt.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-1

Nou ben ik al op aardig wat plekken in Italië geweest, maar in Umbrië nog nooit. Wat ben ik blij dat ik dit gebied heb leren kennen. Want het is fenomenaal mooi. Toscane is al prachtig, maar Umbrië is veel ruiger en leger. Met immense valleien, uitgestrekte natuur en heel veel truffel. En laat ik nou een echte truffelliefhebber zijn. Het is een stukje rijden, maar het is het helemaal waard. Want zelfs middenin de zomervakantie was het hier helemaal niet toeristisch. Op onze berg in ieder geval niet.

Op naar Umbrië!

Ik zei het al, het is een stukje rijden. Met een kind is het aan te raden om halverwege een overnachting in te plannen. Dat was ook ons plan, maar aangezien de kleuter de hele nacht doorsliep en wij ook goed konden doorrijden hebben we de overnachting overgeslagen. Zo arriveerden we rond het middaguur bij Camping Il Collaccio. Gelegen op een berg met uitzicht over spectaculaire valleien. Misschien wel op een van de mooiste plekjes van Umbrië. We werden hartelijk ontvangen door de Italianen en naar onze accommodatie begeleid door een vertegenwoordiger van Eurocamp die elke dag aanwezig is op de camping.

Onze safaritent was echt te gek. Op een stil plekje van de camping waar maar 3 safaritenten naast elkaar stonden (met daarnaast nog wat kampeerplekken). Vanaf de veranda had je een briljant uitzicht en binnenin de tent waren 3 bedden (een tent is groot genoeg voor een gezin tot 6 personen), een volledig ingericht keukentje, koelkast en nog veel meer. Wij als ‘luxe’ vakantiegangers vonden dit heel fijn. Het zag er verzorgd uit. Al zittend op de veranda kwam ik gelijk tot rust. Twee weken wakker worden met dit uitzicht, wauw!

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-4

We gingen al snel op ontdekkingstocht op de camping en het viel ons op dat het zo rustig was. Niet qua hoeveelheid mensen (want de camping was goed bezet), maar door de ruime opzet van de camping. Door de verschillende terrassen had je niet in de gaten dat er zoveel mensen waren. Je bent trouwens wel de hele dag aan het klimmen en dalen als je aan het lopen bent. Voor iemand met een lichamelijke beperking is dit geen geschikte camping.

En dat uitzicht overal, echt geweldig! Er zijn meerdere zwembaden en op verschillende plekken vind je ruime gelegenheden om te douchen, vaat af te wassen en de was te doen. Deze openbare ruimtes werden heel goed schoongehouden. Als ik het goed heb geteld zeker 3x per dag. Ik was gelijk van mijn fobie af en heb er geen seconde moeite mee gehad. ‘s Ochtends liep ik om 7 uur al naar de douche, haalde daarna water uit de bron voor mijn kopje koffie en genoot eerst een half uur van de rust en het uitzicht. Voor onze kleuter was er meer dan genoeg te doen. Hij kon heerlijk op de camping spelen, zwemmen, ijsjes eten en iedere ochtend werd er een speelactiviteit georganiseerd. Niet te verwarren met een toeristisch ‘activiteiten-team’ trouwens. En dat vonden wij dan weer heel fijn.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-5

Culinair op de camping

Wij vielen echt met onze neus in de boter op culinair vlak. Of eigenlijk: met onze neus in de truffel. Naast het zwembad lag namelijk een van de beste restaurants van de regio, ‘Al Porcello Felice’. Oftewel, het blije biggetje. Hier werd alleen gekookt met producten uit de regio. De prijzen waren zeer betaalbaar en de kwaliteit was uitmuntend. We gingen er geregeld lunchen en dineren. Van simpel (met een pasta of pizza) tot uitgebreid.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-6

Binnen no-time was ik vrienden geworden met de chef en ik vroeg hem een speciaal diner voor mijn Mr te maken. Aangezien hij 35 werd tijdens onze vakantie. Nou, dat hebben we geweten. ‘s Ochtends gingen ze zelfs nog even rivierkreeftjes voor hem vangen in de beek. Wat een feest!

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-7

Aangezien we een eigen keukentje en barbecue hadden hebben we ook veel in onze tent gekookt. ‘s Ochtends haalde ik vers brood bij de bakker en bakten we eitjes erbij. Lekker wat Italiaanse kazen en vleeswaren op tafel en wij waren gelukkig. De barbecue stond ook geregeld aan. ‘s Ochtends marineerden we vast ons vlees en legden dat in plastic zakjes in de koelkast. Met de heerlijke groenten van de markt maakten we dan een salade of we grilden het op de barbecue.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-9

Pizza halen deden we ook, want in het restaurant was een afhaalmogelijkheid. Hoe heerlijk is het als je met zonsondergang op je eigen veranda ligt met een glas rode wijn in je ene en een stuk pizza in je andere hand?

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-8

Hoogtepunt: koken met Ida

Een van de leukste dingen die ik heb gedaan op de camping was de kookworkshop van Ida. In een halve dag leerde ze ons hoe je ‘een toekomstige schoonzoon moet verleiden met je kookkunsten’. Een geweldig mens die fantastisch kan koken. We leerden zelf tagliatelle maken, hoe je een echte ragù saus maakt, een kalfsgebraad in de oven bereidt en nog veel meer lekkers.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-10

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-3

Onze partners en kinderen kwamen rond het middaguur ook en gezamenlijk aten we alles op aan de lange tafel die voor ons was gedekt. Aanrader!

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-11

Gaan we nog een keer kamperen?

Ons antwoord is volmondig ja! We hebben echt genoten bij Il Collaccio en komen graag nog een keer terug. Niet in de laatste plaats door het fantastische eten. Tijdens onze vakantie heb ik meerdere campinggasten gesproken. Waarvan sommige al ruim 20 jaar hier komen. Ik begrijp dat volledig. Het is een oase van rust in de drukke zomervakantie. Omdat deze camping vrij klein is, is het wel aan te raden om vroeg te boeken. Er zijn meerdere type accommodaties waar je uit kunt kiezen.

zomervakantie-2016-culinair-kamperen-umbrie-12

Weten jullie al wat je wilt gaan doen in de zomervakantie? Hopelijk heb ik je kunnen inspireren met mijn verhaal over culinair kamperen bij Il Collaccio.

De laatste Eetkalenders
nu voor slechts € 14,95 incl. verzendkosten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Culinair kamperen in Umbrië”

1. Goedemorgen Francesca,
    Met een glimlach op mijn gezicht lees ik jouw blog over kamperen in Italië. Een feest der herkenning maar ook verlangen naar de zomer. Als kind opgegroeid met meerdere kampeervakanties per jaar in tent (die de rivier in waaide), caravan of camper heb ik de afgelopen jaren het gras tussen mijn tenen gemist. De laatste echte kampeertrip maakten we toen onze kleuter net een half jaar was. Frankrijk, mooi gebied, goed eten, maar toch redelijk gebonden aan slaapjes en de bv (geen glaasje rode wijn op de veranda helaas…). Nu, een paar jaar later (met nog een peutermeisje erbij) zijn hubbie en ik zoekende naar een vakantie. Frankrijk of Italië…. heerlijk! Een fikse autorit met kleuter en peuter wordt nog een uitdaging, die gaan wij graag aan. Om dan 2 weken tot rust te komen. Wandelen, spelletjes, goede gesprekken en een wijntje. Ik zie het al voor me. En weet je wat het is? De locatie van de camping is voor mij niet zo belangrijk, met mijn gezin zijn – groene tenen van het gras, de geur van bbqs om ons hee , vers gebakken brood van het campingwinkeltje in de ochtend, kleuter en peuter met rode wangen van de pret- is voor mij ultieme vakantiegevoel…. 🙂

2. Hoi Francesca. Wij zijn ook geen campeerders maar dior jou verhaal ben ik erg enrjousiast geworden…glamping lijkt me ook wel wat en helemaal in Italia mijn favoriete vakantieland! Umbrië hebben we nog niet ondekt…ik ga voor dezelfde camping als jullie zaten. Mochten jullie zelf nog een keer naar Italië gaan…wil ik jou ook een tip geven..de Marken is ook een erg mooi gebied…lekker aan zee..dus heerlijk verse vis eten..het is echt een stukje authentiek Italië!! Niet zoveel toerisme maar toch echt de moeite waard!! Grt Rosalie.

3. Hoi Francesca,
    Wat leuk om je ervaring over je eerste kampeervakantie te lezen! Ik ben ook geen kampeerder, mijn man eigenlijk wel en we zitten al jaren te bedenken of we dan toch maar een keer moeten gaan kamperen met onze jongens van 2 en 4 jaar. Het liefst zou ik ook naar Umbrië gaan. Ik heb daar in 2002 een half jaar gewoond toen ik Italiaans studeerde aan de universiteit van Perugia. Wat een fantastische regio en hoe lekker kun je daar eten. En inderdaad wat je zegt, nog lekker rustig, ook in het hoogseizoen. Maar ik vind het nog te ver met de kinderen dus daarom heb ik voor deze wedstrijd camping del Garda Village geselecteerd. Ik ben op een hoop plaatsen geweest in Italië maar nog nooit bij het Gardameer. En met deze mooie prijs kunnen wij eens een kampeervakantie ervaren!
    Groetjes Debbie

4. Toevallig gister op internet zitten surfen naar leuke vakantiebestemmingen. We hadden al bedacht dat het een kant en klare tent of stacaravan ging worden dit jaar. Onze zoon is dan een jaar oud en dat leek ons het handigst. Lekker savonds voor je tent nog een wijntje drinken en de laatste bbq restjes snacken.
    Omdat we niet te ver willen rijden zitten we nu te denken aan Frankrijk. De Camping De La Baie in Bretagne lijkt me ideaal. Aan het strand waar mijn man kan windsurfen en een crêperie op de camping! Kijk er nu al naar uit! En een korting van 200 euro zou helemaal mooi zijn natuurlijk, want helaas weer niet de Staatsloterij gewonnen 😉

5. Hoi Francesca, heerlijk om te lezen en heel herkenbaar hoor. Van huis uit heb ik veel gekampeerd maar onze kinderen hebben het van ons niet meegekregen omdat we altijd een huis huurden op een park. Maar toch blijft het kriebelen en denk ik terug aan 35 jaar geleden. Toen ben ik met mijn vriendin op een camping gaan werken in Frankrijk. We deden daar de administratie als mensen aankwamen op de camping, bedienden in het restaurant, stonden achter de bar, werkten in de discotheek en organiseerden de activiteiten. Tegenwoordig neemt iedere organisatie zijn eigen personeel mee maar vroeger was dit niet zo. Het leuke was dat je met één team de hele camping draaide. Nu keek ik op de site van Eurocamp en ONZE camping staat erbij. Wat zou het heerlijk zijn om daar nog eens heen te gaan. De eigenaar woont er nog steeds en zijn zoon heeft de camping overgenomen ondertussen. Wat zou het geweldig zijn om naar Camping le Drancourt te mogen en de familie Ramecourt na 35 jaar weer te zien. Lijkt me geweldig!!

6. Beste Francesca,

Ik probeer mijn man al jaren te overtuigen om naar Italië op vakantie te gaan, de cultuur, het eten, de mensen. Met de cheque kan hij er niet meer omheen. De camping in Umbrië, Il Collaccio, lijkt mij helemaal geschikt. De natuur is daar prachtig ruig en een minder toeristische gebied dan Toscane.

7. Hallo Francesca,
    Wat een geweldig kampeerverhaal! Ik als diehard Spanje-kampeerder (op camping Internactional de Calonge, ook Eurocamp) zou het zomaar aandurven om een keer voor Italië te kiezen!
    Dank je wel voor de inspiratie!

8. Ik ga voor camping Aloha. Met 2 kids in de auto een mooie afstand, genoeg vertier voor mijn oudste van 13 en jongste van 4. En voor mama het strand ;). Dus voor ons drietjes de perfecte camping!

9. Oostenrijk, daar ben ik als kind vaak en graag geweest. Sterker nog; “onze” camping van toen is ook een Eurocamping; Sportcamp Woferlgut . Daar zou ik nu met mijn gezin wel heen willen voor het kweken van nieuwe herinneringen.

10. Hoi Fransesca,
    De camping die je beschrijft lijkt me fantastisch. De Safaritenten zijn al bijna op maar ik waag het er graag op dus ding heel graag mee naar de voucher. Vroeger gingen wij al kamperen met onze ouders. Vorig jaar voor het eerst met mijn eigen kleintjes van 4 en 6 jaar. In een tent vond ik het wat spannend, want, wat als ze de boel bij elkaar gillen, dus heb een stacaravan gehuurd. Superleuk! We houden niet van grote massale toestanden dus daar zijn we niet naar op zoek. Heb nu al zin in vakantie gekregen! Lees je blog, site en recepten altijd graag en de eetkalender hangt aan de muur. Groetjes, Greet

11. hahahaha,
    heb je blog doorgemaild naar m’n vriendengroep. we zijn al jaren aan het filosoferen hoe leuk het zou zijn om
    met z’n allen op vakantie te gaan, maar het blijft bij praten en mutsen over van alles. want we zijn met kleine (overactieve!) kids, singles die ook wel eens op stap willen, stellen waarvan hij het heeeel belangrijk vind om te kunnen BBQ’en (op houtskool! gas is klaarblijkelijk zoooo 1984 :-)), deel wil op bedje in de zon, anderen willen écht wel wat doen, kortom: het valt niet mee om met al die wensen een plek te vinden die voldoet. maar je zou zo maar eens een plek gevonden kunnen hebben waar we van de zomer heen kunnen met z’n allen! dan is een kleine bijdrage altijd welkom om de club te motiveren in actie te komen 😉 in elk geval dank voor de tip! heb nu al
    zin in de zomer ??

12. Goedemorgen Francesca,
    Bij jouw bericht op Facebook geeft iemand vandaag een tip voor Camping Le Capanne in Bibbona Toscane.Heel toevallig zat ik gisteren campings te bekijken en viel mijn oog op die camping.Heel toevallig.Alsof het zo moet zijn!Wij zijn nog nooit in Toscane geweest en het lijkt ons geweldig om daar naar toe te gaan!De waardebon kunnen wij supergoed gebruiken (wie niet )en aangezien we de laatste jaren ons geld hebben gestoken in verbouwen en klussen (woonkamer en nieuwe keuken) en daardoor al een poosje niet op vakantie zijn geweest hebben wij er extra veel zin in!!Wat een leuke blog trouwens en ik wens jou en je familie een gelukkig en gezond 2016 toe!

13. Met een 37-weken zwangere buik zou ik nu niets liever doen dan met de benen omhoog en een boek in het zonnetje zitten! Huppa, de peuter met zijn vader het zwembad in, de baby in de aangename schaduw lekker op een oor. We houden erg van camperen, de vrijheid en back-to-simplicity die het biedt (of anders suggereert, hehe) maar met een baby erbij zou ik echt wel heel gelukkig worden van het comfort van zo’n a) geweldige tent en b) locatie waarbij ik zalig kan eten zonder van tevoren kookschema’s hoef uit te dokteren voor het eenpitsstelletje. Dat zou pas in alle rust genieten zijn!