Gastblog: Opvoeden begint met voeden

Voedsel is dé brandstof die kinderen nodig hebben om gezond op te groeien. Jonge kinderen zijn daarvoor aangewezen op de zorg van ouders. Zij bepalen wat er gegeten wordt en leggen daarmee de basis voor een (on)gezond eetpatroon.

Maar, hoe klein kinderen ook zijn, ze laten zich niet alles in de mond stoppen. Vinden ze iets niet lekker dan spugen ze het rustig weer uit of houden hun mond dicht. Als ouder sta je dan machteloos, want je kunt een kind niet dwingen om te eten. Het is voor ouders dan ook heel erg lastig wanneer een kind niet wil eten. Want het is niet leuk wanneer je lekker hebt gekookt en je hoort meteen: ‘lus ik niet’. Er kan dan gemakkelijk strijd ontstaan tijdens het eten. Voeden en opvoeden liggen dus heel dicht bij elkaar…

Zoals Francesca al aangaf in haar blog met 5 tips om je kind beter te laten eten, kan het helpen om je kind te betrekken bij de voorbereiding van de maaltijd. Je kunt ze bijvoorbeeld de groenten laten wassen, tafel dekken enzovoorts. Als je aan het koken bent kun je je kind een stukje groente geven om op te knabbelen. Veel kinderen vinden dit lekkerder dan gekookte groenten. Op die manier heeft je kind toch al wat vitamines binnen voordat je aan tafel gaat.

Wanneer je gaat eten kun je bijvoorbeeld afspreken dat je kind drie hapjes moet eten van het eten dat je hem voorzet. Blijf hier consequent in, dus geef niet toe als je kind uiteindelijk toch minder dan dat wil eten. Zegt je dreumes nee? Geef je kind gewoon wat jullie ook eten, en niet iets anders. Je hoeft niet bang te zijn dat je kind dan niet voldoende eten binnen krijgt, want uit onderzoek is gebleken dat ook jonge kinderen die op vaste tijden voeding krijgen voorgezet, daar uiteindelijk toch wel genoeg van binnen krijgen.

Opvoeden begint met voeden_2

Het eten met een vorkje is voor kleine kinderen overigens gemakkelijker dan het eten met een lepel. En ook een diep of groot bord kan nog wel eens helpen om minder te knoeien. Het is wel handig voor jezelf als je ook realistisch bent, want peuters eten nu eenmaal niet zonder te knoeien. Daarnaast zijn jonge kinderen snel afgeleid, daarom kun je ze beter niet langer dan 20 a 30 minuten aan tafel laten zitten. Geef (tussendoor) een complimentje als het goed gaat. “Goed zo! Je hebt al 3 lepels van de spinazie op!” Prijs alles wat positief is, zodat je kind de volgende keer weer net zo goed zijn / haar best zal doen. Het hoeft dan niet alleen om het eten te gaan, maar kan ook gaan over het gedrag aan tafel, zoals het rustig aan tafel blijven zitten.

Wil je meer weten over gezonde voeding en over het gezellig houden aan tafel? Op 10 oktober geven wij, Opvoedingsondersteuning at Home en Prima Voeding een workshop over (op)voeding in Voorburg en op 29 oktober een in Leiden. Deze avonden worden verzorgd door twee pedagogen en een diëtiste.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *