Het einde van de wortel is nabij

Mijn allesetende en meegaande peuter zit sinds kort op de basisschool en is nu een kleuter. Een kleuter van amper 4 jaar oud. Dit getal is belangrijk voor de rest van het verhaal wat ik jullie ga vertellen, dat brengt de boel weer een beetje in perspectief.

We hadden ons goed voorbereid op dit basisschool-avontuur. Een coole Superman rugtas stond klaar met een nieuwe lunchtrommel, drinkbeker en gymschoenen. Dat we die Superman rugtas alweer hebben omgeruild voor een kleinere variant is bijzaak. We snappen ook wel dat een wankelende kleuter door het gewicht van een rugtas niet geheel wenselijk is.

Maar goed, de kleuter vindt het fantastisch op school. Hij is gewend, gaat vrolijk naar school en heeft al “3 vrienden mama!”. Zoals hij me trots vertelt.

Samen met zijn vriendjes en klasgenoten lunchen ze iedere dag op school vanwege het continurooster. Het zal jullie niet gek in de oren klinken dat ik hier een klein feestje van probeer te maken in zijn lunchtrommeltje. Echt niet te ingewikkeld, hij krijg ook ‘gewoon’ boterhammen. Maar wel iedere dag een ander soort fruit, of kaas met crackers en tomaat, stukje tortilla, een kippenpootje dat ik over heb, een koekje op vrijdag en altijd een stukje groente om naast de boterham te snacken. Denk aan tomaat, paprika, komkommer of wortel.

Klinkt allemaal hartstikke leuk, maar het gaat er niet in.
Mijn voorheen allesetende kleuter heeft namelijk last van sociale druk.

“Mama, ik hoef geen wortel, want dan zeggen mijn vrienden dat ik alweeeeeeer wortel bij me heb.”
“Mama, waarom krijg ik altijd fruit van jou?”
“Mama, anders neem ik gewoon geen water mee vandaag?”
“Mama, ik wil wel paprika mee, maar eet het niet op school op hoor. Dat doe ik dan straks thuis wel.”

Even over dat perspectief waar ik het in het begin over had: we hebben het hier over een 4-jarige die net 2 weken op school zit.

Mama, ik dus, raakt hier een beetje van slag af. Niet dat ik me druk maak over het feit dat hij niet genoeg groente en fruit binnen krijgt. Dat maak ik ’s ochtends en ’s avonds wel goed. Waar ik me wel druk over maak is de algehele perceptie van eten onder die kleintjes. Fruit en groente zijn niet cool. En vooral dat vind ik dus niet cool.

Afgelopen week sprak ik met een bedrijf dat op eigen initiatief het schoolfruit weer in ere wil herstellen. Zij kunnen er met hun pet niet bij dat het keer op keer mislukt en zijn op dit moment bezig om met onderwijs en ouders richtlijnen vast te stellen. Van type fruit, hygiëne tot verpakking. Alles komt aan bod, behalve de kinderen zelf.

Ik juich het alleen maar toe als er iedere dag om 10.00 uur schoolfruit uitgedeeld kan worden aan de kinderen in de klas van mijn kleuter. Maar als de kinderen het niet cool vinden dan verdwijnt de helft, en misschien wel meer, in de prullenbak. Voordat je het weet is het schoolfruit dan weer mislukt.

Laten we elkaar geen mietje noemen, een chocoladekoekje wordt nooit zo cool als een zakje met druiven. Maar die 2 kunnen wel naast elkaar bestaan. Mits kinderen worden gestimuleerd om groente en fruit te eten. Hoe lastig dat af en toe ook is, je moet er tijd en energie in steken en durven om je fantasie daarbij te gebruiken.

Wij bedenken de gekste verhalen om de fantasie van de kleuter te prikkelen. Zo is de Hulk groot geworden door spruitjes, heeft Superman vroeger heel veel avocado gegeten om zo sterk te worden als hij nu is en kan Spiderman zijn web schieten door verse sinaasappelsap. Er zullen mensen zijn die nu twijfelen aan onze opvoedkundige vaardigheden, maar feit is dat de kleuter het daardoor wel probeert. Daarnaast vertellen we verhalen over de groente en fruit, laten zien hoe het groeit en nemen ‘m ook mee naar het land zodat die boerenkool niet alleen iets is wat ’s avonds op zijn bord verschijnt. Nee, hij heeft het werkelijk zien groeien en heeft het ook nog mogen plukken.

Terug naar school, mijn uitdaging van dit moment. Hoe krijg ik mijn kleuter weer aan het eten en geef ik hem ook nog eens het zelfvertrouwen mee om te beseffen dat hij niet anders is als de rest. Nee, hij is juist cool omdat hij wel zijn wortel opeet. Maar dat kan ik wel denken, hij is daar nog lang niet. Ik ben bang dat ik dit niet in mijn eentje opgelost krijg, maar ik ga wel mijn best doen. Misschien moet ik maar eens een ‘groenten zijn cool’-lesje geven in de klas. Alhoewel ik niet geloof dat 1 lesje het verschil gaat maken.

Tijd en aandacht voor eten begint thuis, maar mag wat mij betreft veel meer gedragen worden op de basisscholen. Qua educatie, tijd nemen om te eten (de tijd is veelal te kort, omdat ze ook nog moeten spelen in hun pauze) en richtlijnen voor ouders. Is het nou echt zo erg om tegen ouders te zeggen dat koek en snoep een ‘no go’ zijn in de lunchtrommel? Dat daarvoor iedere dag iets van groente en fruit wordt verwacht in plaats van 2 dagen in de week? Het gaat uiteindelijk om de gezondheid van onze kinderen en deze leeftijd is extreem bepalend voor hun eetgedrag in de toekomst.

Is het einde van de wortel nabij? Ik dacht het niet, maar daar moeten we dan wel een beetje ons best voor gaan doen. Wat zijn jullie ideeën hierover? Ik hoor ze graag, want juist voor dit onderwerp hebben we de input van ouders nodig.

Bron hoofdfoto: Shutterstock

Volg Francesca Kookt! ook op Facebook, Twitter, Google+, Bloglovin’ of Instagram.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Het einde van de wortel is nabij”

  1. Ik geef mijn kleuter ook ‘gewoon’ boterhammen mee, met daarnaast altijd een stuk fruit, of wat nootjes, de ene keer een tomaatje en de andere keer een stuk komkommer, een handje blauwe bessen en soms een doosje rozijntjes. En een beker met water, die ze kan bijvullen bij het overblijven tussen de middag.

    Mijn dame eet het allemaal op, heb ook eigenlijk niet het idee dat andere kinderen daar ‘wat van vinden’. Wel laat ik haar altijd zelf kiezen wat er in de broodtrommel mee gaat. Ze mag zelf kiezen welk fruit, welke groenten, hoeveel nootjes en welke soort. Misschien is dat nog een tip?

    Ik vind het trouwens meer wat over de andere ouders zeggen dan over jouw ‘opvoedkundige’ kwaliteiten. Als je ziet wat er voor rommel in die bakjes mee naar school gaat. Ik kreeg afgelopen week een mailtje van de juf van mijn kleuter, met daarin het bericht dat de juf vond dat zakjes chips geen goede lunch waren voor een kind van 4. Oh, my, waar gaan we heen….

    Mijn advies (als moeder van een kleuter die ál 3 maanden op school zit), lekker blijven doen waar jij je goed bij voelt en je kleuter misschien wat meer betrekken bij het vullen van zijn schooltas. Succes <3

  2. Ik ben inmiddels oma dus is het even geleden dat mijn kinderen kleuters waren. In die tijd was zoet wel een beetje uit de gratie. Gezond was beter dus werd er niet veel getrakteerd op toverballen, toffees en zakken vol spekkies. Ik stond zelf ‘s morgens om 6 uur in de keuken om van blokjes kaas, plakjes worst en stukjes augurk met cocktailprikkertjes auto’s, locomotieven en vrachtwagentjes te fröbelen.

    Er was op de kleuterschool (zo heette dat toen nog) elke ochtend een rustmoment waarin fruit of een stukje komkommer werd gegeten. Er waren altijd kinderen die dit niet bij zich hadden dus werd er gedeeld. Het mes sneed aan twee kanten. Ieder kind kreeg iets gezonds binnen en ze leerden met elkaar delen. Maar dat was wel een initiatief van de school.

    Ik kan me herinneren dat er twee kinderen grote stukken appeltaart en chips meekregen voor de lunch want “moeder had geen tijd gehad om brood te kopen!” Er werd prompt iets van gezegd. Dit gebeurt dus niet meer, tussen de middag wordt er brood gegeten. Punt uit!
    Maar ook hier speelde de school een grote rol.

    Over jouw peuter maak ik me geen zorgen. Hij krijgt alle gezonde dingen mee die hij nodig heeft.
    Maar om alle ouders hierin mee te krijgen zal lastig zijn.

  3. Ik weet niet of ze op ‘onze’ school door schade en schande wijs zijn geworden maar er geldt een beleid voor wat er in de trommels mee gaat: voor de pauzehap is dat drinken in een beker (dus geen pakjes) en fruit of een boterham (geen koekjes, snoep ed, ontbijtkoek hangt al op het randje) en voor de overblijf is dat weer drinken in een beker en gezond voedsel in de trommels, geen koekjes, chips (appeltaart hebben ze het niet over gehad maar dat valt vast onder koek :-))

    Onze zoon zit al in groep 2 en daar wordt netjes volgens de richtlijnen gehandeld. Ook het trakteren blijft in de gezonde hoek!

    Voordeel is dat als ieder kind met groenten en fruit op school komt niemand raar is. Misschien ben je zelfs wel raar als je het niet hebt… Dan pleit ik voor het onderling delen zoals Ike beschrijft!

  4. “Mama, mag ik ook een keer een koekje mee naar school. Dat hebben alle andere kinderen ook” roept mijn zoon (4) regelmatig.

    Helaas herken ik dat wat je schrijft maar al te goed. Het eten moet binnen een kwartier op en als je eerder klaar bent danwel stopt, mag je alvast naar buiten. Praten tijdens de maaltijd is uit den boze en je mag pas lunchen als het drinken op is. De bizarre werkelijkheid anno 2015.

    Mijn jongens van 6 en 4 ervaren de sociale druk wel, maar trekken zich er simpelweg weinig van aan. Sterker nog, de oudste stelt zich op als ambassadeur van de gezonde voeding en legt zijn klasgenoten uit wat het effect is van bepaalde keuzes en deelt zijn snacks. Ook dat is de werkelijkheid anno 2015.

    Ik ben absoluut voorstander van een lesje gezonde voeding op school – voor leerkrachten, leerlingen én ouders!

    Succes!

    Groetjes, Annemieke

  5. Onze kinderen zitten in groep 8, dus wij hebben al een tijdje de ‘strijd’ gehad met school. Of eigenlijk juist helemaal niet, want school vind het juist heel fijn dat onze kinderen altijd wat groente oid mee hebben. (Onze kinderen natuurlijk niet altijd. 😉 ) Sinds dit schooljaar hebben ze een continurooster en dat is voor geen-brood eters best lastig. Onze dochter en ik hebben een glutenintolerantie, man en zoon eten thuis ook glutenvrij. Ze eten dan geen brood, maar wel rijstwafels/crackers en op woensdag gv brood mee omdat het dan tostidag is op school. Smoothie of yoghurt met fruit willen ze niet meer mee, ze hebben geen zin in het commentaar dat ze dan krijgen (jouw eten ziet eruit als kots!). Begrijp ik helemaal, geen probleem. Ze zijn bijna de enige kinderen in de klas die altijd fruit hebben als tussendoortje. Soms krijgen ze daar commentaar op, soms laten ze dan ook zien wat zij nog meer bij zich hebben als lunch. En dan is het wel klaar met het commentaar, haha. Want twee boterhammen met hagelslag/kaas/vlees is natuurlijk lang niet zo lekker als wat rijstwafels met jam/kaas/pindakaas, stukjes komkommer/tomaat/paprika, guacamole, pindakaasricotta dip, stukjes worst, nootjes, rozijntjes, enz. Plus, als ze bv groentemuffins mee hebben en iemand zegt dat je geen cakjes mee mag, zegt de juf dat het muffins zijn dus hartig. En dat mag wel. 🙂 Juf is ook al ‘aangestoken’ door het lekker eten virus, dus die is ook volop aan het experimenteren.
    Maar, wat ze ook meekrijgen, jij kunt alleen maar je kind weerbaarder maken daarvoor. Je kunt anderen nooit veranderen en stomme mensen die overal wat van denken te moeten zeggen kom je overal tegen. En, zoals ‘men’ altijd zegt: jij bepaalt wat je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij daarvan eet. Veel succes!

  6. Op de school van mijn dochter eten alle kinderen om 10 uur fruit of groente. Zelf meegebracht. Wanneer een kind iets anders bij zich heeft mag dat niet opgegeten worden. Prima beleid dus! De lunch kan nog wat beter. Daar mag wel koek of chocolade bij zitten.

  7. ik ben zelf juf. Om 10:00 uur hebben wij een fruitpauze. Alleen fruit en groente is toegestaan. Ik besteed consequent tijd aan wat iedereen bij zich heeft. ” ik zie het al, vandaag is het bananen-dag. Wat heb jij voor lekkers bij je.wat lekker zeg.” Kinderen vertellen trots wat ze mee hebben genomen, doen inspiratie op en vertellen mama/ papa wat ze graag ook willen. Nooit een probleem. de lunchtrommels zijn soms niet helemaal ok. Wie eet er tussen de middag nou een snoepje??maar meestal is alles heel gezond. Zelf neem ik vaak ook iets interessants mee. Kinderen zijn heel nieuwsgierig. Wij stimuleren om gezond uit te delen. Snoep wordt NOOIT op school gegeten, maar mee naar huis gegeven. Wat ik zelf merk is dat kinderen vaak geen idee hebben een kiwi is of zelfs een tomaat. Veel scholen Gruiten ( GRoente en frUIT). Vanuit de overheid werd dit gesponsord. De kinderen kregen dan 2 keer per week groente of fruit op school. Het was een verrassing wat het was. Iedereen moest proeven, je hoefde het niet lekker te vinden. Vaak komen ze er achter dat ze het toch wel lekker vinden. School heeft echt hier een rol in te spelen. Gooi een balletje op op school.

  8. Schoolfruit en al het andere is nergens voor nodig als de school gewoon duidelijk beleid stelt: om 10 uur alleen groenten en fruit, al het andere gaat ongeopend mee terug naar huis. Dan maak je het wel snel duidelijk 🙂 . En dan heb je dit soort opmerkingen ook niet. Bij mijn oudste op school is het doodnormaal om fruit mee te nemen, juist omdat iedereen het doet.

  9. Mijn kinderen zijn al begin 20, gelukkig zaten ze op een vrije school waar er regelmatig op gehamerd werd dat koekjes en snoep (ook bij traktatie) niet de bedoeling waren. Zelf heb ik er pas ervaring mee opgedaan op de middelbare school. De eerste tijd dat ik niet gewoon brood mee had voelde ik me daar best onzeker over, maar na een paar weken werd er juist uitgekeken naar wat ik dit keer weer uit mijn broodtrommel zou halen. dat varieerde zo’n beetje tussen groente taart, rijst fruit salade en sushi.
    Dus misschien een nog groter feestje van de broodtrommel maken….

  10. ik hoop echt dat alle scholen dit stuk lezen en wakker geschud worden. Ik vind het godgeklaagd dat gezond eten ‘niet cool’ is. Ik ben bang dat dit veel over de ouders van de kindjes zegt…

    Hierboven las ik de reactie van een juf, die kindjes laat vertellen wat ze voor lekkers (gezond!) bij zich hebben. Een top initiatief en dit lijkt me voor elke juf haalbaar. Ces, ben jij al eens met de schoolleiding gaan praten? Ik denk echt dat je een groot verschil voor ze kan maken! En voor alle ouders & kids =)

  11. Goed maar verontrustend stuk Francesca! Onze peuter gaat eind mei naar school.
    Ben heel benieuwd hoe het daar gaat en of zij die sociale druk ook gaat ervaren.
    Het zegt veel over de ouders. Zou fijn zijn als meer scholen zich hier bewust van zijn en sturing aan kunnen geven. Want sommige ouders hebben blijkbaar ook een lesje opvoeden nodig.

  12. Ik ben groot voorstander van gezond en bewust eten en ik ben ook leerkracht op een basisschool. Ik wil graag aangeven dat de invloed vanuit school niet zo toereikend is als men vaak denkt. Veel maatschappelijke discussies of problemen worden op het bordje van school geschoven. Natuurlijk hebben we een belangrijke voorbeeldfunctie en we zullen zulke zaken niet uit de weg gaan. De kinderen zijn echter maar zo’n 25 uur per week op school aanwezig en we hebben te maken met een vol lesprogramma, waarbij we aandacht hebben voor veel verschillende vakken. (Dat is ook één van de redenen waarom er echt maar een kwartiertje is voor het tienuurtje.)
    Ik ben van mening dat het bewust en gezond eten onderdeel is van de opvoeding en die ligt bij het kind thuis. Daar is het kind de meeste uren van de week en daar ligt de basis. School geeft een positieve aanvulling op welke vraag dan ook, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de ouders.
    Dus een lesje over hoe gezond wortels zijn past prima in onze lesdag, maar daarna stappen we over op een lesje worteltrekken!

  13. Ik ben een juf van groep 1/2, wij stimuleren het juist om fruit en groente mee te geven aan de kinderen. Dit vragen we ook van de ouders tijdens de intake. Bij ons is het zo dat zeker 80% ‘s ochtends fruit bij zich heeft. Een flink aantal kinderen heeft ook tijdens de lunch groente bij zich. Wij doen vaak een spel; “wat is in your box” en dan gaan we een staafdiagram maken zodat we kunnen zien hoeveel we van wat hebben. En dan spreken we af om te proberen om de volgende dag allemaal fruit of groente mee te nemen. De kinderen spreken nu de andere kinderen erop aan als ze niets gezonds bij zich hebben en die op hun beurt zeggen weer tegen de ouders dat ze morgen fruit mee willen.
    Ook hebben wij op school een regel dat ze gezonde dingen moeten trakteren als ze jarig zijn. De ouders komen vaak met hele leuke ideeën.
    Het loont dus zeker de moeite om dit met de juf van het kind te bespreken. Het is maar net hoe je ermee omgaat in de klas.

  14. Nog een kleine aanvulling op het bovenstaande.
    Als de kinderen een banaan bij zich hebben doen we vaak de bananen telefoon. Een groot succes en de volgende dag hebben vele kinderen een banaan bij zich, zelfs de kinderen die thuis zeggen dat ze geen banaan lusten!! Zo doen we ook nog wat aan de mondelinge taalontwikkeling (-;

  15. Heel herkenbaar mijn zoon zit nu 2 weken op school en elke dag is het van mama morgen wil ik dit mee. Hij krijgt van mij 2 boterhammen mee een stuk fruit en een koekje en de meeste dagen eet hij gewoon alles op

  16. Goed stuk Francesca! En inderdaad met twee jongens in de basisschool leeftijd hoor ik hier ook wel eens de vraag of ze een stuk koek mee mogen. Ze zijn echter zo gewend aan fruit en normaal eten, dat er ‘s middags regelmatig naar nog een appel gegrepen wordt zonder te vragen om nog een snoepje of een koekje. Het is logisch dat ze de sociale druk voelen, maar daar heeft school ook een rol in. En jij als ouder kan daar natuurlijk ook in begeleiden en sturen. De juiste balans is volgens mij belangrijk en het eten ook leuk maken. Op mijn eigen blog probeer ik daar ook aandacht aan te besteden.

    Groetjes

    Esther

  17. Hallo allemaal,

    Ik erger mij ook aan dit groeiende probleem. Bij ons zegt de school 2 groente en fruitdagen te handhaven. Alles is toegestaan alleen geen chocolade. Ze kunnen ouders niet dwingen… (Zo slap)

    Daarnaast hebben wij geen continue rooster, daardoor heeft school (zeggen ze) geen invloed op het overblijf beleid. Daar word tussen de middag een trommel van thuis gegeten en een drank naar keuze geschonken. Niet schrikken papa’s en mama’s…. Hier komt de lijst…. Appelsap, yokidrink (die super goed kope op water en suiker basis) chocomelk (zelfde), allerlei sappen ( zoals je in het schap van elke willekeurige supermarkt kunt vinden) o ja… En natuurlijk melk. Wat geen enkel kind wilt drinken.
    Daarnaast verzorgt de overblijf een stukje fruit of groente en als klapper…. Krijgen de kinderen voor ze naar de klas toegaan een colaflesje/kikkertje/spekje of ander “klein” snoepje…

    Ik heb de overblijf en de school hier verschillende malen op aangesproken en steeds een slap excuus gekregen… Zoals, kinderen willen anders niet overblijven. Het is maar een klein snoepje, en… Overlaten blijven is een keuze!!!

    Ik ben er zelfs 2 jaar voor in de mr geweest. Helaas heeft dit ook niet mogen baten.

    Ik ga dit school jaar nog een grote poging doen, want anno 2015 kan dit echt niet meer!

    Daarnaast vinden leerkrachten het zelfs zielig dat mijn kinderen alleen water mee krijgen. Waaronder ook de overblijf.

    Ik ben het eigenlijk al een beetje moe. Ik heb school verboden en de overblijf ook om mijn kinderen snoep of drinken te geven. Daardoor staan de kinderen weleens alleen als er wel iets op school is. Ook mogen mijn kinderen geen noten mee naar school ivm een notenallergie kind… En dat is nu juist waarvan ik wel wil dat mijn kinderen het eten!
    Dus ik geef altijd bij aangekondigde feestelijkheden gewoon een extra trommel mee met lekkers als er iets feestelijks op het programma staat. Want chips en koek word bij ons op school niet geschuwd.

    Groetjes,
    Annemieke
    Almere