Hoe blijf je op gewicht in de zomer? 5 tips!

Francesca: “Zon, zee, strand en vakantie. Oftewel; de zomer. Wie is er niet dol op? Nou, ik wel! Even afstand nemen van een jaar werken, drukte en/of stress. Het hoofd leegmaken om het nieuwe jaar weer fris en fruitig te starten. Maar, hoe ga je om met voeding tijdens de vakantie? En hoe zorg je ervoor dat je niet (of in mijn geval, zo min mogelijk) aankomt? Ik vroeg online diëtist Jonathan Klaassen om een aantal tips om op gewicht te blijven in de zomer.

Voor mezelf, aangezien ik nu door hem gecoacht wordt. Sinds begin juni is er al 3 kilo, en nog veel meer centimeters, af bij me en ik zou het zonde vinden als die er na onze vakantie weer aan zouden zitten. Maar ook voor jullie, want ik ben vast niet de enige die hiermee worstelt 😉 Lees hier zijn 5 tips!”

Tip 1: zoek de balans

Het lijkt zo’n open deur, maar zoals alles in het leven draait het bij voeding ook om balans. Die balans creëer je niet door in de vakantie structureel ongezonde keuzes te maken. Maar óók creëer je die niet door juist obsessief ‘gezonde’ keuzes te maken te maken in de vakantie. Nee, zoek een middenweg, want dan hou je het vol en hoeft je gewicht niet te stijgen. Neem gerust een wijntje, een ijsje, een bakje chips of ga lekker uiteten. Daarna trek je de teugels weer strakker, want dan creëer je balans!

Tip 2: maak een afspraak rondom alcohol

Het beste is om hierin een duidelijke afspraak met jezelf te maken. Spreek vooraf af of je gaat drinken (als je bijvoorbeeld op het terras zit), en zo ja, hoeveel. En bedenk dat elke glas alcohol dat je nu minder drinkt dan je normaal deed pure winst is. En ook hierbij, een glas alcohol mag echt wel, maar kies er ook voor om het in een volgende situatie niet te doen. Want ja, ook dat is weer de balans.

Tip 3: hanteer de 80/20 methode

Tijdens de vakantie kan de 80/20 methode een goede tool zijn. Zorg ervoor dat jouw voedingspatroon voor 80% bestaat uit voedzame producten. Groente, fruit, (volkoren) graanproducten, aardappelen, zuivel en/of zuivelvervangers, onbewerkt vlees of vleesvervangers en ongezouten noten. De overige 20% kun je gebruiken voor het zij een wijntje, een ijsje of een stukje chocolade.

Tip 4: ga bewust uiteten

Je eet natuurlijk vaak buiten de deur. Wil je opletten kies dan voor magere vlees- en vissoorten zoals kip, biefstuk, witte vis en schaal- en schelpdieren. En hapjes vooraf zijn heel lekker, alleen een stokbroodje met aïolie levert al snel 150 kcal. Kies dus beter voor geen stokbrood maar ga voor vlees of vis in combinatie met wat salade en vooral veel groenten! Maar ook kun je ervoor kiezen om niet 3 gangen te nemen, maar 2 en ook een dessert hoeft niet verplicht te zijn. Maak keuzes en ga zoek een middenweg.

Tip 5: en beweeg!

Natuurlijk, dit weet je wel, maar beweging is en blijft een goede zaak. Afvallen draait én om voeding, maar ook zeker om beweging. Blijf dus sporten, blijf wandelen ook tijdens de vakantie. Laat het onderdeel zijn van je levensstijl.

Hulp bij afvallen?

Jonathan is mijn online diëtist & voedingscoach en heeft voor augustus 10 plekken beschikbaar voor mensen die graag verandering willen. Mensen die flink wat kilo’s kwijt willen, slechts een paar of een ander specifiek doel hebben. Kortom, voor ieder vraagstuk heeft hij een passend advies. Wil je die overtollige kilo’s kwijt zonder dieet? Stuur dan nu een e-mail naar info@jonathanklaassen.nl, klik hier voor meer informatie of stuur een app naar 06-14951429.

Wil je meer lezen van zijn blogs hier op de site? Klik dan hier.

Tekst: Jonathan Klaassen, Fotografie: Wendy van Bree

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *