Lunchen op de cranberryvelden van Vlieland

Een paar weken geleden konden jullie al het eerste verhaal van Wendy lezen over haar cranberry avontuur op Vlieland. Inmiddels hebben jullie ook het recept voor zelfgemaakte cranberryjam gekregen en vandaag is het tijd voor het laatste deel van het avontuur. Ik geef het woord graag aan Wendy… Na een …

Na een fijne nacht naar de golven luisteren, konden we de volgende ochtend aanschuiven bij een riant ontbijt. Met ons buikje vol hebben we nog snel een wandeling over het strand gemaakt. Lekker even uitwaaien met een flauw zonnetje op het gezicht.

Lunchen in oktober doe je gewoon buiten

Het ontbijt zat er nog niet koud in of we mochten ons al klaarmaken voor een geweldige lunch. Deze werd niet in een restaurant geserveerd, maar in de buitenlucht. En wel op een cranberryveld.

9-Buitenlunch-3 ©BrendaKookt

Na zo’n 10 minuten flink tegen de wind in fietsen – wat was ik blij met mijn elektrische fiets, bedankt daarvoor Zeelen fietsverhuur – kwamen we aan bij een wandelpad waar we de fietsen konden stallen. Al wandelend door de bossen kwamen we aan bij een groot veld waar de cranberry’s groeien. Aan de rand van het veld was een soort pop-up restaurant klaargezet. Lange tafels stonden te wachten om gevuld te worden met de lekkerste gerechtjes van de chef van Badhotel Bruin.

9-Buitenlunch-4

Eerst maar eens een kopje cranberrythee waarna het warme gerecht werd uitgeserveerd, vergezeld door een glas wijn. Op ons bordje lag een heerlijk stukje sukade met pastinaakpuree, cranberrysaus, oma’s jus, cranberrykaviaar, spinazieolie en wat groen uit het bos.

9-Buitenlunch-2B

Na deze fantastische opening konden we sandwiches en suikerbrood pakken. Waarbij we ook de zelfgemaakte cranberrycompote -en gelei proefden die zelf gemaakt wordt door 2, geboren en getogen, Vlielandse dames. We vonden het beide erg bijzonder om zo in de open lucht – in oktober – te lunchen!

Op naar de cranberrymarkt

Na ons buikje rond te hebben gegeten, zijn we de markt opgegaan die in de Dorpsstraat stond opgesteld. Hier stonden ook alle proeverijen van de dag ervoor, dus we hebben het proeven gecombineerd met lekker struinen langs de winkels, want het meeste hadden we al een keer geprobeerd.

11-Markt-Vers-gebak

Op de markt heb ik nog een stoere kaasplank gescoord voor een tientje én hebben we een rookworst met cranberry opgepeuzeld. Ok, en ook een patatje. Ik weet dat Bas me verraad als ik het niet verklap 😉

10-Markt-Biowinkel

Van al dat geslenter en gehap krijg je enorme dorst. Berry de Cranberry tipte ons op Twitter dat Badhotel Bruin een heel speciaal drankje voor ons klaar had staan. Hier hebben we, op het terras in het laatste straaltje zon, een overheerlijke Cranberry Hugo gedronken. Die maak je geheel volgens het originele Hugo-recept, maar dan met een klein vleugje cranberrysiroop als toevoeging en wat verse cranberry’s. Naast dat het er gezellig uitziet, smaakt het ook verdraaid goed!

10-Markt-Cranberry-Hugo

Vaatje rood goud

Als afsluiter van de zaterdag werd het allerlaatste vaatje cranberry’s feestelijk geveild middenin de Dorpsstraat. Dit zou eigenlijk door Joop Braakhekke worden gedaan, maar die had zich helaas ziek moeten melden. Het stokje werd overgenomen door Jan Smit. Nee, niet de zanger, maar iets met voetballerij (hij is de voorzitter van voetbalclub Heracles). Je had de dames moeten zien opveren toen zijn naam werd omgeroepen, haha!

Het laatste vaatje is voor €1.500,- geveild aan…Joop Braakhekke, die telefonisch mee bood! Het geld komt ten goede van de Stichting Tekenbeetziekte.

12-Veiling-laatste-vaatje

Na de veiling zat de Cranberryweek er voor ons helaas op en moesten we de boot weer terug naar het vaste land halen. We zwaaiden nog eenmaal naar Berry, die ons met zijn guitige kop uitzwaaide aan wal. Dag heerlijk Vlieland, waarachter de zon in zee zakt. Met de zonsondergang in ons kielzog, varen we terug naar Harlingen. Gelukkig zit mijn tas vol met lekkers, zodat we er nog weken van kunnen nagenieten.

Tot volgend jaar Berry!

Het weekend op Vlieland om de wereld van de cranberry’s te ontdekken werd ons aangeboden door Beleef Friesland. Wendy reisde af naar Vlieland en genoot met volle teugen.

Dit is een bijdrage van co-blogger Wendy.

Volg Francesca Kookt! ook op Facebook, Twitter, Google+, Bloglovin’ of Instagram.

Categorieën

Tags

Heb je een vraag over dit recept of over iets anders? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.