Project Lunchbox

Wie mij volgt op Facebook of Instagram weet het al. Vorige week zijn we thuis begonnen aan Project Lunchbox. De komende tijd gaan we samen met de kleuter het lunchbox-menu voor op school maken. Geen moeilijk gedoe en geen ingewikkelde ingrediënten. Maar wel meer variatie en vooral meer fun en …

Wie mij volgt op Facebook of Instagram weet het al. Vorige week zijn we thuis begonnen aan Project Lunchbox. De komende tijd gaan we samen met de kleuter het lunchbox-menu voor op school maken. Geen moeilijk gedoe en geen ingewikkelde ingrediënten. Maar wel meer variatie en vooral meer fun en betrokkenheid bij het eten dat mee naar school vertrekt.

Want voor de vakantie ging het niet zo goed met het eten op school. De boterhammen gingen er wel in, maar de stukjes groenten en soms ook het fruit kwamen onaangeroerd weer mee naar huis. Als antwoord op mijn vraag waarom hij het niet had opgegeten, kon ik kiezen uit de volgende 3 scenario’s; “ik had geen tijd genoeg”, “mijn vriendjes hadden geen groenten” of “ik had er gewoon geen zin in, mama”.

Tijd voor een andere aanpak dus. Mijn Mr. kwam op het idee om de kleuter zijn eten te laten beoordelen. Ik koppelde daar het menu aan en kalkte de eerste dagen op ons krijtbord in de keuken. Vandaag laat ik jullie zien hoe het ons de eerste week verging en natuurlijk krijgen jullie daar ook wat receptinspiratie bij.

Hoe verliep de eerste week?

Het eerste menu is klaar. Waarbij ik rekening heb gehouden met de groente- en fruitdagen van school. Op woensdag gaat hij maar een halve dag naar school en hoef ik alleen voor een 10-uurtje te zorgen. De ei muffins en mueslirepen maak ik van tevoren en bewaar ze per stuk in de vriezer. Zo kan ik weer een tijdje vooruit. Iedere dag mag de kleuter met een groen vinkje of rood kruisje aangeven wat hij wel of niet lekker vond. Daar gaan we.

project-lunchbox-1-1

Vandaag in de schooltas: 3 spiesjes met aardbei en komkommer en een beker water als 10-uurtje. Voor de lunch een boterham met pindakaas en een met komijnekaas en tomaat. Ook nog wat extra blokjes komkommer in het bakje. De sandwich zag er leuk uit op het krijtbord, maar in de ochtend wordt het toch gewoon een broodje. En de oude kaas is al op. Voor in de middag krijgt hij een pakje drinken van Cawston Press. Dit is puur fruit gemengd met water zonder onnodige toevoegingen. Dit vervang ik soms door een Zonnatura pakje of een flesje met CoolBear limonade.

project-lunchbox-1-2

Check: maandag is een succes.

project-lunchbox-1-3

Op dinsdag zit er een banaan (met piratentekening) en beker water in de schooltas als 10-uurtje. Voor de lunch heb ik een bakje gemaakt met een ei muffin met spinazie, wortel en kaas (algemeen recept voor de ei muffin vind je hier). Daarbij een boterham met appelstroop en nog wat losse stukjes wortel. Ook weer een pakje Cawston Press erbij. Ik had er een mooie foto van gemaakt, maar die is kwijt.

Check: ook dinsdag is een mooie dag.

project-lunchbox-1-5

Inmiddels raken mensen geïnspireerd en ik krijg foto’s te zien van andere moeders die ook driftig aan #projectlunchbox beginnen. Ik ben trots.

project-lunchbox-1-4

Woensdag is een goede dag om iets nieuws uit te proberen; zelfgemaakte mueslirepen. Een gokje, want de kleuter heeft het niet zo op nootjes. De dag ervoor heb ik ze samen met hem gemaakt, naar recept van Lekker eten met Linda. Het recept heb ik nog iets aangepast. Zo gebruik ik onder andere amandelen, gedroogde appel en abrikozen. Terwijl we ze aan het maken zijn, snoept hij ongegeneerd uit de kom met gehakte noten, rijstwafels en gedroogd fruit. Dit gaat goed. Samen met een trosje druiven en een beker water neemt hij zijn mueslireep mee naar school.

project-lunchbox-1-6

Correctie, dat ging dus helemaal niet goed. Hij vindt de mueslireep bij nader inzien toch helemaal niks. Misschien kwam het door de stroop of het kleverige effect daarvan. Hij heeft trek en ik maak thuis heel snel pantosti’s voor ons samen. Met ketchup.

project-lunchbox-1-7

Een volle schooltas vandaag. Als 10-uurtje een fruitsalade met appel (papa had de mango opgegeten), druiven en kokosrasp. Met een beker water. Voor de lunch heb ik mini wraps gemaakt met een dun laagje mayonaise, plakje kipfilet en reepjes paprika. Erbij nog een boterham met pindakaas, een paar tomaatjes en pakje cawston press.

project-lunchbox-1-8

De wraps zijn “mmmmm, zooooo lekker mama!” en de fruitsalade “ook heeeel lekker nadat ik die witte dingetjes eraf had geveegd, mama!”. Meneer wil dus geen kokosrasp. Weten we dat ook weer.

De laatste dag van de week en ik heb geen idee waarom ik daar als lunch een ‘broodje gezond’ voor op het krijtbord had gekalkt. Want de kleuter heeft op vrijdagen nog geen hele dag school. Alleen een ei muffin als 10-uurtje vandaag met wat blokjes kaas en een beker water.

project-lunchbox-1-9

Die ei muffin was dinsdag een succes dus dat komt helemaal goed. Dat loopt echter anders. Want de kleuter vindt een ontdooide ei muffin dus niet lekker. Hij wil ze alleen als ze net gebakken zijn, krijg ik te horen van de kleine food snob. De volgende keer piep ik ‘m dus eerst even op in de oven en vertel er met een stalen gezicht bij dat ze net uit de oven komen.

Resultaat na 1 week: niet alles opgegeten, wel alles geproefd

En zo komt de eerste week ten einde. Met een volgekalkt krijtbord en een blije kleuter die het helemaal te gek vindt en bijna iedere dag zijn bakje heeft leeggegeten. Maar hij heeft wel alles geproefd. Nog veel belangrijker, hij gaat met veel plezier naar school met zijn lunchbox en weet precies wat hij eet en wat het is.

project-lunchbox-1-10

Wat zijn jullie ervaringen, tips of top recepten als het gaat om de school lunchbox? Laat het me weten met een reactie hieronder of via social media. Gebruik dan wel even #francescakookt zodat ik het terug kan lezen.

Categorieën

Tags

Heb je een vraag over dit recept of over iets anders? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.
Recepten

Recepten

Weekmenu

Weekmenu

Zoeken

Favorieten

Favorieten

Menu Menu

Volg mij op Instagram :)