Blueberry cheesecake havermout

Om de havermout zoals wij ‘m kennen te eten heb je, dit kan geen verrassing zijn, haver nodig. De haverkorrels worden eerst gewassen en gepeld en daarna gaan ze eesten. Dit is een methode waarbij de twee stoffen die ervoor kunnen zorgen dat havermout bitter wordt, door verhitting worden uitgeschakeld. Als dat gedaan is, worden de gepelde havervlokken in stukjes geknipt. Daarna nog even stomen en walsen waarna er niets anders overblijft dan vlokken.

Wat doe je vervolgens met die havermout? Deze ‘blueberry cheesecake’ havermout maken natuurlijk.

Wat je nodig hebt voor 1 ontbijtje

– 30gr havermout
– 180ml kokos- of amandelmelk
– 2el blauwe bessen
– 1 volle theelepel roomkaas of Griekse yoghurt
– 1/2tl citroenrasp
– optioneel: geraspte kokos of chips

quaker_havermout_quakerchallenge_blueberry_cheesecake_havermout_2

Wat je gaat doen

Strooi de inhoud van het zakje in een kom en roer hier de plantaardige melk door. Zet 2 minuten in de magnetron op 800 watt.

Haal het bakje uit de magnetron en strooi de blauwe bessen erop. Garneer je bakje met roomkaas, citroenrasp en eventueel ook wat kokos chips erbij.

Volg Francesca Kookt ook op FacebookTwitterGoogle+  en Bloglovin’.
Mijn leven achter de schermen zie je op 
Instagram (francescakookt) en video’s bekijk je op YouTube!

De laatste Eetkalenders
nu voor slechts € 14,95 incl. verzendkosten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Blueberry cheesecake havermout”

  1. Ik heb de Brownie variant geprobeerd! Leuk recept, alleen voor mij iets teveel chocolade zo in de ochtend. Dit blueberry recept spreekt mij nog meer erg aan. Ik heb echter een lactose-intolerantie. Heb je toevallig tips om de roomkaas/yoghurt te vervangen?

    Groetjes, Amber

    1. Hoi Amber,

      ik heb zelf een koemelk-allergie en ik mijd ook lactose. Je zou de roomkaas/yoghurt kunnen vervangen door geitensmeerkaas, dat is qua structuur vergelijkbaar met roomkaas, of soja yoghurt. Eventueel zou echte Griekse feta ook kunnen, tenzij jouw lactose-intolerantie niet alleen de koeienmelk betreft, omdat in Griekse feta geiten- en/of schapenmelk zit. Echte Griekse feta is wel wat zouter dan gewone kaas, dus weet niet of dat lekker is bij dit recept. Persoonlijk zou ik eerder geitenkaas of soja yoghurt nemen. Je hebt overigens ook yoghurt van Minus L. Daar zit als het goed is minder dan een procent lactose in en lijkt denk het meest op gewone yoghurt, maar is dus niet geheel lactose-vrij! De jumbo heeft dat merk in ieder geval. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

      Groetjes,
      Lisa

  2. Ha Fransesca!

    Had tot voorkort altijd problemen met ontbijten, geen trek of het koste teveel tijd. Sinds je recept ontbijt ik er elke dag mee!

    Nu deze maar is proberen!

    Groet,
    Kelly

  3. Vanmorgen gemaakt, een toppertje, ik maak er een overnight van, heerlijk, kijk nu al uit naar morgen, maar nog ff 1 vraag,is deze variant wel ” verantwoord”? Ivm roomkaas en kokosmelk?
    Gr Ingrid