3 variaties op een broodje met avocado

Is avocado nou een groente of fruit? Laat ik die vraag eerst eens beantwoorden door te vertellen dat een avocado een vrucht is die groeit aan de advocaatboom. Daarom wordt een avocado ook wel een advocaatpeer genoemd. In ons huis zijn we gek op avocado’s. We gebruiken ze in smoothies, er wordt guacamole van gemaakt, ze gaan massaal in salades en we zijn helemaal gek op een broodje met avocado. Daarom krijgen jullie in deze blog het recept voor 3 variaties hierop.

Hoe gezond is een avocado?

Er is jarenlang wat commotie geweest over de gezondheidsfactor van een avocado. Want een avocado is vet, bestaande uit bijna 30% vet om precies te zijn. Maar die vetten zijn ontzettend goed voor je. Naast een rijke bron van vitaminen en mineralen, bevat avocado veel oliezuur wat goed is voor je cholesterol, Het is een bron van kalium wat weer goed is voor je hart en bloedvaten. En je darmen profiteren van alle vezels die een avocado bevat. Dus maak gebruik van al die goede vetten van een avocado!

Wanneer is een avocado rijp om te eten?

Een onrijpe avocado is niet lekker om te eten. Pas als een avocado boterzacht is, kun je echt genieten van al die romigheid. De kleur van de schil is hierbij helaas geen goede indicator. Kies altijd wel een avocado met een glanzende schil. Druk vervolgens met je vinger op de steelaanzet, die moet zacht aanvoelen en de schil veert iets mee. Dan is de avocado perfect om te eten.

Snijd met een mes rondom de avocado (in de lengte) langs de pit. Vervolgens kun je makkelijk de pit eruit halen en gebruik je een lepel om het vruchtvlees uit de schil te ‘lepelen’.

Wat heb je nodig voor 6 broodjes

Voor de basis:
– 6 dikke sneden lekker brood (zuurdesem bijvoorbeeld)
– 1 avocado
– 1tl citroensap
– 1tl olijfolie extra vergine
– zeezout
– gemalen zwarte peper

Voor de zalm broodjes:
– 8 plakjes zalm sashimi
– 1/2tl sojasaus
– 1tl mayonaise

Voor de ei broodjes:
– 2 scharrel eieren
– klein beetje boter
– zeezout
– gemalen zwarte peper

Voor de garnalen broodjes:
– 1 teentje knoflook
– 6 grote garnalen
– zonnebloemolie
– 1tl vissaus
– 1tl oestersaus
– 1tl citroensap
– 3 stengels bieslook

Wat je gaat doen

3 variaties op broodje met avocado_2

Rooster de sneden brood in een koekenpan zonder vet of leg ze even onder je grill. Maak in de tussentijd de avocado klaar. Haal het vruchtvlees uit de schil en prak deze met een vork fijn. Roer de citroensap en olijfolie erdoor en breng op smaak met peper en zout.

Voor de zalm broodjes:
Smeer een laagje avocadospread op 2 broodjes. Leg hier de plakjes zalm sashimi op. Meng de sojasaus met de mayonaise en schep een klein drupje hiervan op ieder plakje zalm.

Voor de ei broodjes:
Bak de eitjes in een koekenpan met weinig boter. Smeer een laagje avocadospread op 2 broodjes. Leg hierop een gebakken eitje en breng op smaak met peper en zout.

Een gepocheerd eitje hierop is trouwens ook geweldig! Ik heb alleen The Mr. thuis die niet zo van vloeibaar eigeel houdt, vandaar dat ik in dit geval koos voor een gebakken eitje.

Voor de garnalen broodjes:
Snijd de knoflook in dunne plakjes. Verwarm een klein beetje olie in een pan en bak hierin de garnalen met de knoflook. Roer hier de vis- en oestersaus door en laat even zachtjes doorbakken. In ons geval maken we dan altijd gelijk een hele pan, 6 garnalen zijn dan echt te weinig 😉

Smeer een laagje avocadospread op 2 broodjes. Leg hierop wat garnalen en sprenkel er een klein beetje citroensap over. Knip er nog wat bieslook over en serveer.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “3 variaties op een broodje met avocado”

  1. Ik ga die met garnalen zeker nog eens maken, dank voor de tip.
    Zelf maak ik graag clubsandwiches, brood even grillen en insmeren met klein beetje mayonaise en mosterd. Gesnipperd uitje. Avocado (beetje citroensap en peper en zout) en dan spek/gerookte kip/ei/zalm/sla/wat er verder nog in m’n koelkast ligt.