Francesca en haar Personal Body Plan na 8 weken

Met een grote groene vink heb ik zojuist dag 74 afgerond in de PBP app. Het is tijd voor een update na de eerste 8 weken. Voor de mensen die houden van rekenen, in het echte leven ben ik inderdaad al iets verder. Maar ik werk graag vooruit. Haha, nee hoor dat was een grapje, het duurt bij mij altijd lang voordat ik dit soort blogs heb geschreven. Misschien kan ik daar ooit ook nog een keer een plan voor gaan volgen.

Maar goed, terug naar mijn Personal Body Plan, hoe gaat het daarmee? Jullie hebben al kunnen lezen over mijn motivatie om te starten en wat ik vind van kcal tellen. En hoe is het nu met mijn mindset, resultaten en kan ik de combinatie met ‘lekker’ eten nog volhouden als rasechte foodie?

francesca-personal-body-plan-na-8-weken-4
Hoe ik mijn dagen begin.

Vooral over dat laatste krijg ik heel veel vragen. Op de een of andere manier veroorzaakt de combinatie PBP en mijn liefde voor eten kortsluiting in de hoofden van mensen.

Snap ik wel.
Die kortsluiting had ik ‘vroeger’ ook.

Laten we daarom dit punt maar gelijk behandelen: eet ik nog wel lekker?

Voordat ik daarop antwoord ga geven vind ik het belangrijk om eerst iets uit te leggen. De afgelopen weken heb ik in mijn gedragslessen heel veel geleerd over caloriebudgetten, macronutriënten zoals koolhydraten, eiwitten en vetten en wat die voor je lichaam doen. Interessant, maar ook vrij technisch en ik denk dat ik 75% van de informatie alweer vergeten ben. Wat wel heel goed is blijven hangen is het volgende: je totale calorie inname is leidend als je wilt afvallen (of aankomen) en daarbinnen mag alles. Oftewel: als je weet hoeveel kcal je per dag moet binnen krijgen om een negatieve energiebalans (vertaling: minder kcal binnen krijgen dan je verbruikt en dan val je af) te creëren dan kun je die verdelen over een dag zoals je zelf wilt.

Dus als ik een stuk cheesecake wil eten dan doe ik dat gewoon.
Als ik uit eten wil ook en dan ga ik echt geen kcal tellen.
Burgers eet ik ook.
En chocola.
Pasta (nee, geen spelt, wel af en toe volkoren voor de vezels) met room.
Met een glaasje wijn erbij.

Het mag allemaal. Maar alleen als je er slim over nadenkt. Want een stuk cheesecake bestaat uit kcal, koolhydraten, vetten en eiwitten. En als ik zo’n stuk eet, hoe verhoudt zich dat tot mijn totaalbudget van de dag? Ik voer die gegevens in mijn app en dan heb ik gelijk inzicht en weet ik precies wat ik de rest van de dag nog kan eten.

Dat gaat meestal goed en soms helemaal niet. Dan klap ik volledig uit mijn budget en daar maak ik me absoluut niet druk om. Ik heb namelijk geen haast en hoef geen 10 kilo in een maand af te vallen. Sterker nog, ik heb helemaal geen doel om x kilo af te vallen. Mijn doel is om balans te vinden binnen mijn leven en werk waar het altijd om eten draait. Lekker eten, maar wel bewust zijn van wat ik in mijn mond schuif.

francesca-personal-body-plan-na-8-weken-5
Hier ging het niet goed.

En met die bewustwording gaat het na 8 weken echt al waanzinnig goed! Ik merk dat ik mezelf steeds vaker afvraag of ik iets echt WIL eten in plaats van gedachteloos door te blijven eten. Ik geniet nog net zoveel en eet eigenlijk niet zo heel anders (sterker nog, ik eet op doordeweekse dagen voor mijn gevoel zelfs meer) als voor PBP, maar voer portiecontrole uit waardoor ik binnen mijn budget blijf. En van alles wat ik eet is circa 80% voedzaam/nutriëntrijk en 20% mag ‘lang leve de lol’-eten zijn. Logisch, want je kunt niet de hele dag op 6 stukken cheesecake leven, ook al zou dat theoretisch in je caloriebudget passen.

Op normale dagen voer ik mijn maaltijden in de app zodat ik de kcal kan controleren, eigenlijk check ik of ik met mijn gezonde verstand de juiste keuzes maak. Vaak gaat dat goed en soms niet. Meestal komt dat omdat ik dan geen inzicht heb in hoe calorierijk een bepaald ingrediënt of gerecht in werkelijkheid is.

Er zijn ook dagen bij dat ik uit eten ga, persevents heb of op stap ga met gezin, partner, vrienden of familie. Dan voer ik helemaal niets in, want ik ga niet met mijn keukenweegschaal op stap. Mijn gezonde verstand neemt dan de overhand of ik laat mijn verstand thuis en eet wat ik wil en pak de draad de volgende dag weer op. Het is namelijk helemaal niet erg om een dag uit de band te springen, als je de volgende dag maar weer normaal doet.

Eet ik lekker nu? Ja, nog steeds.
Geniet ik van eten? Ja, misschien wel meer.

francesca-personal-body-plan-na-8-weken-6
Van een quinoa salade naar een frietje truffel mayo, doe ik gewoon.

Dit onderdeel werkt voor mij dus heel goed binnen mijn plan. Gelukkig maar, want het was ook mijn grootste zorg toen ik ermee begon. Ik ben heel blij dat ik een manier heb gevonden om het in te passen in mijn leven en ik geloof echt dat ik nu een bewust fundament aan het bouwen ben waar ik nog heel lang mee verder kan.

Trainen, hoe gaat het daarmee?

Voeding en training gaan hand in hand, dat heb ik inmiddels ook geleerd. Maar juist dat trainen ging bij mij vroeger altijd fout. Voordat ik aan PBP begon heb ik een lijstje gemaakt met mijn valkuilen: de redenen waarom ik altijd weer stopte met een sport. Daar kwam uit dat ik niet van cardio hou (hardlopen bijvoorbeeld, wat een ellende), een hekel heb aan sportscholen en ook niet gelukkig word van groepssporten. Dan blijft er dus niet veel over en je kunt je afvragen of ik wel sociaal aangelegd ben, maar dat bespreken we een andere keer wel verder.

Op basis van mijn lijstje koos ik daarom voor @home, met trainingen thuis. En dat vind ik echt briljant. Ik heb mijn eigen plekje in huis waar ik train met een yogamat, 2 dumbbells, een foamroller en een houten krukje van IKEA voor de oefeningen waar ik een verhoging voor nodig heb. Meer is niet nodig en ik kan er alle oefeningen mee doen.

Ik train nu 3x in de week, zo’n 1,5 uur per keer. Alle oefeningen staan in de app met duidelijk instructievideo’s. Meestal lukken de oefeningen me prima en soms verlaag ik de intensiteit als ik voel dat ik mezelf overbelast en dan probeer ik de intensiteit bij iedere training iets te verhogen.

francesca-personal-body-plan-na-8-weken-7
Om je een idee te geven.

Wel geloof ik dat @home niet voor iedereen geschikt is. Thuis trainen is namelijk ook een valkuil, want niemand wacht op je en je hoeft de deur niet uit. Maar als je daar geen problemen mee hebt dan is het zalig. Ik train zelfs in de tuin als het mooi weer is. Voor beginners zie ik ook nog wel wat uitdagingen, want het is wel heel belangrijk dat je de oefeningen goed uitvoert zodat je de juiste spieren gebruikt en niets overbelast. Maar daarvoor kun je ook een keer naar de Changing Life Hub (vertaling: de PBP gym in Amsterdam) gaan zodat ze het je daar goed kunnen uitleggen.

Hoe voel ik me erbij?

De eerste 4 weken ging ik als de brandweer. Ik was niet te stoppen en barstte van de energie. Net in die tijd begon ik ook weer met werken, Dominique was toen aan het reizen, had een baby thuis, probeerde het huishouden te doen en dacht dat ik sociaal gezien ook wel weer alles kon.

Dat ging hartstikke fout.

Ik kreeg een enorme dip daarna met een lichamelijke breakdown een keer in het weekend. Dat had niets met PBP te maken, maar met het feit dat ik veel te veel van mezelf had geëist op alle vlakken. Sloeg nergens op en ik kreeg een waarschuwing van mezelf. Daar heb ik goed naar geluisterd en nu gaat het weer super. Ik let goed op mezelf, mijn gezin gaat voor, ik werk minder (Do is gelukkig ook weer terug) en ben van 4 naar 3 trainingen in de week gegaan.

Het is fijn om te beseffen dat je niet alles hoeft en dat minder ook goed genoeg is. Dat leer ik nu ook en het maakt me dankbaarder en vrijer.

De waarde van je coach

Zonder coach was ik denk ik nooit zo ver gekomen. Dan had ik waarschijnlijk tijdens mijn dip de handdoek in de ring gegooid. Het zijn de dagelijkse momenten (soms om de dag) dat we even contact hebben via de app waardoor ik in de wedstrijd blijf en mijn focus hou. Het zijn de momenten dat ze me wijst op kleine dingen waar ik zelf nooit aan zou denken. Het is de stok achter de deur die je verder helpt.

Ik begon met coach Chantal die om de best denkbare redenen helemaal stopte met coachen. Daar baalde ik enorm van, want ze coachte me fantastisch. Gelukkig kwam daar een geweldige coach voor terug. En ook al was ik in het begin sceptisch (ik hou nou eenmaal niet zo van veranderingen), nu ben ik heel blij met haar. Gelukkig houdt ze ook van eten en schrikt ze niet van mijn cheesecake experimenten en teksten als “Hey Marleen, ik at vandaag 3 gangen tijdens de lunch, 4 gangen tijdens het diner en dronk een halve fles wijn dus ik heb maar niets ingevuld.”.

De beste coach is iemand die jou beetje bij beetje veranderingen laat doorvoeren die passen binnen jouw leven. Dat hou je namelijk op de lange termijn vol.

Kom maar op met die resultaten, Francesca!

Ja ja, jullie zijn vast benieuwd naar mijn resultaten na 8 weken. Bij PBP heb je iedere 4 weken een meetmoment. Je weegt je dan en je meet de omtrek van je schouders, borst, middel en heupen. Dit in combinatie met de progressiefoto’s van je lichaam (nee, die krijgen jullie niet te zien) geeft een perfect beeld van je voortgang. Want bij aanvang heb je die meting namelijk ook gedaan.

Wie mij volgt op Instagram heeft de 8 weken-meting misschien al voorbij zien komen in mijn stories, maar ik heb er ook geen enkel probleem mee om deze hier te delen. Tadaaa, mijn resultaten van 8 weken Personal Body Plan:

francesca-personal-body-plan-na-8-weken-8

Ik kan oprecht zeggen dat ik enorm blij ben met mijn keuze om hiermee te starten. Nog steeds ben ik dezelfde liefhebber van lekker eten, maar door de kennis die ik heb opgedaan en de coaching van Marleen maak ik veel betere keuzes die direct effect hebben op mijn lichaam en mind. Iedere dag word ik met energie wakker, ik ben blij als ik in de spiegel kijk en ik geniet van eten. Er is een wereld voor me opengegaan.

francesca-personal-body-plan-na-8-weken-9

Ik ga weer lekker verder met mijn plan en zal over een aantal weken eens een blog schrijven over eiwitrijke maaltijden. In mijn eigen eetpatroon heb ik namelijk ontdekt dat ik dat nog de grootste uitdaging vind. Daarbij zal ik ook onderscheid maken tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Hebben jullie in de tussentijd nog vragen over dit onderwerp of over PBP in het algemeen, laat het me weten in een reactie hieronder.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Francesca en haar Personal Body Plan na 8 weken”

  1. Wat een goed verhaal. Ik heb me ook aangemeld en start morgen. Ik ben heel benieuwd. Voor het laten staan van lekker eten was ik heel huiverig, maar door jouw verhalen heb ik er alle vertrouwen in. Nog een vraagje over de @home trainingen: hoeveel kilo zijn jouw dumbells en wat is in godsnaam een foamroller? En komen die ook in verschillende maten?
    Groetjes,
    Lai-Wah

  2. Echt zo super dat je nu iets voor jezelf hebt gevonden om in balans te komen. Wat je al zegt, de bewustwording of je dingen eigenlijk ook ‘wilt’ eten ipv gedachteloos te graaien is al goud waard. Ik heb zelf wel de gang naar de sportschool nodig voor mijn discipline, ben bang dat ik thuis af haak. Maar ik ga naar een soort van fysio fitness waar ik vaak de jongste ben tussen de oudjes en waar de sfeer heel leuk is. Mét personal trainer die het beste uit me weet te halen. Ga zo door Francesca!

  3. In het begin dacht ik bij de letters Pbp meteen aan die zogenaamde ‘fitgirls’ als fajah l. In mijn ogen – het is maar een mening dames- totaal doorgeslagen in het creeeren van het zogenaamd perfecte plaatje. Inmiddels weet ik dat het ook heel anders kan en het om balans gaat. Ik vind het leuk dat je zo uitgebreid beschrijft wat het voor jou doet. Veel succes met het vervolg !!

  4. Je beschrijft je verhaal zo leuk, dat ik weer enorm ga twijfelen of ik me aanmeld of niet. Zou het misschien mogelijk zijn om een foto van dat krukje van de Ikea te plaatsen? Succes verder! Groet, Sandra

  5. Heel interessant! Ik wacht het volgende verhaal van op met spanning af. Ben al zo lang bezig met afvallen poging na poging. Afvallen en weer aankomen. Pbp zou op mijn lijf geschreven kunnen zijn.