Francesca’s Weekmenu #239 – Vries het in

Nou wat een week was het, hè? Ik ga er hier vandaag in het weekmenu verder niet op in, want zodra ik eenmaal begin over het coronavirus hou ik niet meer op. Het beheerst nu mijn leven zoals het bij vrijwel iedereen doet. Wel wil ik nog zeggen dat ik hoop dat het bij jou thuis en bij je familie en vrienden goed gaat. En ook goed blijft gaan. Hou je aan de richtlijnen (die zijn er niet voor niets) en vooral aan de sociale onthouding en de 1,5 meter afstand van een ander. Die zijn essentieel om de besmettingsgraad niet te laten exploderen. Ik hoop met heel mijn hart dat iedereen daar constant serieus mee bezig is, van jong tot oud. Hou je sterk en blijf veilig!

Na een kleine rondvraag onder mijn volgers kwam ik erachter dat jullie graag makkelijke gerechten met veel groenten in het weekmenu zien. En er was ook veel vraag naar maaltijden die in te vriezen zijn. Dus daar heb ik een combi van gemaakt! Met uitzondering van de salade op zaterdag (want je zou het bijna vergeten, maar de lente is gewoon begonnen) kun je alles invriezen. Dus maak gerust dubbele hoeveelheden en vries het daarna per 1 of 2 porties in. Zodat je een voorraadje in huis hebt, voor het geval dat.

Tips om in te vriezen

Nog even een kleine opfriscursus als het gaat om invriezen. Er zijn ontzettend veel etenswaren die je kunt invriezen. Vrijwel alle groenten en fruit bijvoorbeeld. Alleen sla, tomaat, komkommer en andere kwetsbare groenten vries ik niet in. Bij fruit zorg ik altijd dat het geschild is en dat de pitten zijn verwijderd voordat ik het invries. Zelfs bruine bananen snijd ik in stukjes (zonder de schil) en vries ik daarna in. Dan kun je er altijd nog een smoothie van maken of snel ijs. Avocado vind ik trouwens geen succes.

Verder ligt mijn vriezer vol met kleine bakjes grof gehakte kruiden (per soort verpakt), gehakte gember, laos en citroengras, pepers en zakjes met geraspte kaas. Kun je allemaal perfect gebruiken voor soepen, stoofschotels, curries, pasta’s en ovenschotels.

Ook bereidde maaltijden kun je heel goed invriezen. Een paar dingen vries ik nooit in en dat is los gekookte pasta en rijst. Wel vries ik dit in als er saus doorheen zit, dan gaat het namelijk niet aan elkaar plakken tijdens het ontdooien. Gekookte of gebakken aardappels vries ik vrijwel nooit in. In theorie kan het wel, maar ik vind ze zo waterig worden. Kleine stukjes aardappel in een soep of stoof en gerechten met aardappelpuree vind ik wel goed gaan.

Zorg ervoor dat je maaltijden volledig zijn afgekoeld en dat je altijd per 1 of 2 porties invriest. Zo kun je makkelijker je vriezer inrichten en het is makkelijker in gebruik.

Vergeet ook brood, zuivel (behalve karnemelk, slagroom en yoghurt), vis (rauw), gevogelte (rauw) en vlees (rauw) niet. Dit kan allemaal ingevroren worden! Wil je weten hoe lang je etenswaren kunt bewaren in de diepvries? Gebruik dan dit overzicht.

Maandag

We beginnen de week met een goedgevulde maissoep met aardappel en paprika. De soep krijgt extra veel smaak door het gerookte paprikapoeder.

Dinsdag

Een grote favoriet van onze kids is deze penne met tonijn en doperwten die ook nog eens heel makkelijk te maken is met allemaal producten uit de voorraadkast en vriezer. Wil je nog extra groenten toevoegen? Denk dan aan cherrytomaten, roosjes broccoli, stukjes paprika of geraspte wortel.

Deze pasta kun je de volgende dag trouwens ook (als pastasalade) koud meenemen naar je werk.

Woensdag

Oh wat is deze ovenschotel met prei, gehakt en puree lekker! Voor mij echt comfort food, en daar kunnen we wel wat van gebruiken in deze tijd.

Donderdag

Deze paella smaakt naar een authentieke paella, maar zit boordevol groenten in plaats van vis en kip of worst. Je kunt ‘m perfect invriezen, doe dit wel zonder de citroen.

Vrijdag

Nog zo’n heerlijk comfort food gerecht in het weekmenu en dat is deze kip cacciatore met kastanjechampignons en oregano. Maak een dubbele hoeveelheid en vries in delen in. Dan kun je zelf bepalen wat je erbij serveert. Denk aan brood, pasta, salade of geroosterde groenten.

Zaterdag

Het enige recept wat niet in te vriezen valt is deze salade met kikkererwten, knoflook en tonijn. Maar dat maakt ook helemaal niet uit, want deze is veel te lekker en heb je zo op. De basis haal je uit de voorraadkast en dan voeg je nog wat verse sla, tomaat en komkommer toe. Heb je nog andere rauwkost in huis? Dat kan er vast ook bij!

Zondag

Ik eindig de week met een van mijn favoriete baksels: mijn eigen bananenbrood ;-). Ideaal om bruine bananen in te verwerken en na het bakken kun je de plakjes ook perfect invriezen. Zo heb je altijd een tussendoortje in huis.

Bewaar het weekmenu op Pinterest!

Wil je het weekmenu opslaan zodat je ‘m later makkelijk terug kunt vinden? Bewaar deze foto dan op een van je Pinterest borden.

Geniet van de gerechten uit dit weekmenu! Als je een foto deelt op social media, vergeet dan niet om te taggen met #francescakookt. Zo kan ik je foto vinden en dat vind ik hartstikke leuk om te zien.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's
Categoriën: Weekmenu
Tags:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Francesca’s Weekmenu #239 – Vries het in”