Gerommel met boter

Er ligt een hoop troep in de supermarkten. Die troep is in te delen in 3 categorieën. Lekkere troep die je bewust eet. Gezond ogende troep die je bewust eet, maar qua inhoud bestaat uit rotzooi. En als laatste, volledig onzinnige troep die bedacht is door marketeers om meer omzet …

Er ligt een hoop troep in de supermarkten.

Die troep is in te delen in 3 categorieën. Lekkere troep die je bewust eet. Gezond ogende troep die je bewust eet, maar qua inhoud bestaat uit rotzooi. En als laatste, volledig onzinnige troep die bedacht is door marketeers om meer omzet te draaien. Veelal ingegeven door verlies van marktaandeel, omdat we als consument steeds slimmer worden.

Binnen de 1e categorie eet ik vrolijk mee. Voor de 2e categorie vind ik dat we ons meer moeten verdiepen in etiketten. Zeker zolang we nog geen helder stoplicht-achtig systeem hebben. En aan categorie 3 heb ik een bloedhekel. Laat ik die laatste eens met een recent voorbeeld duiden.

Ze hebben namelijk margarine met roomboter gemaakt.

[perfect_quotes id=”13336″]

Ja, echt. Een kuipje van Blue Band en dat heet ‘Margarine met roomboter’.
Want dat smeert zo lekker weg op je croissantje en heeft de volle smaak van roomboter.
Ze nodigden me ook nog uit voor de lancering.
Ik vind het van de pot gerukt.

Allereerst, margarine is geen boter en roomboter is gewoon boter. De term ‘roomboter’ hebben we in de loop der jaren verzonnen, omdat we massaal margarine als boter zijn gaan bestempelen. Margarine komt uit een fabriek en boter uit een koe. Laten we het beestje in hemelsnaam bij de juiste naam noemen.

Ten tweede zijn we wakker aan het worden in Nederland als het gaat om onverzadigde en verzadigde vetten. Hoera, vet mag weer! Met als gevolg dat steeds meer mensen gewoon boter gebruiken. Gelukkig maar, want die margarine is natuurlijk niet te eten.

Als laatste vind ik het een belediging voor onze smaakpapillen om met een product te komen waar je de twee uitersten met elkaar gaat mengen, zodat je je positie in de vettencategorie weer kunt versterken. Het is een marketingtruc en geen oprechte productontwikkeling die getuigt van visie. De ellende begon al met margarine met roombotersmaak voor koekjes. Wat is de volgende stap, ga je boter in een fabriek proberen te maken? Oh nee wacht, dat hebben ze al gedaan. Je bent toch een margarinemerk? Focus je daar dan op, in plaats van te rommelen met een natuurproduct.

Zo, dat was het. Dat moest ik even kwijt. En niet alleen ik, zo vergelijkt Jelmer de Boer het als muurverf mét kwark of soepgroenten mét compost. Wil je boter eten, koop boter. Wil je per se margarine eten, dan zal ik je ook niet tegenhouden (als je het maar niet op mijn brood smeert). Maar hou alsjeblieft op met die marketingproducten in het schap te slingeren. Wij, de consument, zijn (hopelijk) echt slimmer dan dat.

Bron foto: Shutterstock

Volg Francesca Kookt! ook op Facebook, Twitter, Google+, Bloglovin’ of Instagram.

Categorieën

Tags

Heb je een vraag? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.
Recepten

Recepten

Weekmenu

Weekmenu

Zoeken

Favorieten

Favorieten

Menu Menu

Volg mij op Instagram :)