Ontbijt appeltaartjes

Ontbijten met appeltaart? Ja hoor, dat kan. Op het eerste gezicht lijkt het wellicht ongezond, maar niets is minder waar. En het mooie is dat je ze voor kunt bereiden en kunt invriezen. Zo heb je altijd een bewust verwenontbijtje op je wachten, ook als je ‘s ochtends een keer wat minder tijd hebt.

Voor dit recept heb ik plantaardige yoghurt en sojadrink gebruikt. Je kunt de sojadrink ook vervangen door amandeldrink voor meer zoetigheid in je ontbijtje.

Wat je nodig hebt voor 4 ontbijtjes

– 30gr amandelen
– 100gr havermout
– 350gr plantaardige yoghurt
– 100ml sojadrink naturel
– 1tl vanille extract
– 2tl kaneel
– klein snufje zeezout
– 1el ahornsiroop, agavesiroop of bruine basterdsuiker
– 1 appel
– 1el rozijnen  

Wat je gaat doen

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Doe alle ingrediënten (m.u.v. de appel en rozijnen) bij elkaar in de keukenmachine en maal dit helemaal fijn tot een deeg.

Schep het deeg in 4 kleine platte ovenschaaltjes. Schil de appel en snijd deze in kleine stukjes. Verdeel de appel samen met de rozijnen over het deeg en druk deze iets in met je vingers.

Zet de schaaltjes voor 25-30 minuten in de oven totdat de appeltaartjes gaar en goudbruin gekleurd zijn.

Sprenkel nog wat siroop erover en serveer ze warm. Maar ook koud zijn ze heerlijk!

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Ontbijt appeltaartjes”

  1. Ik ben altijd geïnteresseerd in hoeveel vet, koolhydraten, calorieënetc. iets bevat. is het mogelijk dat erbij te zeten ter ino??
    Groetjes
    Knutsel

    1. Hi Knutsel, Ik tel zelf geen calorieën en bekijk niet erg kritisch hoeveel vet of koolhydraten in iets zit. Mijn eetpatroon is voldoende gevarieerd waardoor ik wel weet dat als ik ‘s middags alleen een salade eet dat ik dan ‘s avonds wel wat meer kan snoepen. Daarnaast is het vrij veel werk om uit te zoeken wat ieder recept bevat, zeker voor iemand die daar bijna niet naar kijkt. Daarom zal dat op Francesca Kookt niet erbij worden vermeld.

  2. Kloppen de verhoudingen wel in het recept voor de gezonde appeltaartjes? 350+100 ml is bijna een halve liter vocht. Het kwam niet als deeg, maar als beslag uit mijn keukenmachine en was zelfs na 1 uur oventijd op 170 graden nog niet gaar.

  3. Ik heb geen keukenrobot, enkel een Moulinex Soup en Go (+ blender functie) en een gewone mixer.
    Is het mogelijk dit ook te maken zonder een keukenrobot?

    1. Hi Tanya, ik denk dat het zou moeten kunnen in een blender, omdat er ook vocht bij zit (de Alpro soja). Wellicht wel in 2 delen, want als je teveel droge ingredienten in een blender doet dan pakt ie meestal niet alles. Gewoon even uitproberen 🙂

    1. Ahornsiroop en bruine basterdsuiker zijn 2 verschillende dingen. Ahornsiroop is nog steeds suiker, maar onbewerkt. Bruine basterdsuiker is vaak wel bewerkt. Stevia kan natuurlijk ook (mits je wel 100% stevia hebt dan), ik vind het alleen helemaal niet lekker smaken in dit soort baksels. Persoonlijke smaak, gebruik wat jij lekker vindt 🙂

  4. De keuken begint al zó lekker te ruiken! Soms is het een voordeel als de peuter om kwart voor 6 wakker is 😨😊
    Ik heb wat gesmokkeld met de ingrediënten. Halfvolle melk en Griekse yoghurt gebruikt, omdat ik de andere spullen niet in huis had. Ik hoop dat het wat wordt!

  5. Wat een lekker recept! Zonder noten gedaan en in mijn staafmixer hakmolen ging dat prima. Kids hebben het ook goedgekeurd en het vult als een blok beton. Heb zelf een grote lage ovenschaal gebruikt, ga het ook met koekkruiden proberen en in cupcake vormpjes denk ik, makkelijker mee te nemen indien gewenst. Vind het ook een heerlijk lunch gerecht.

  6. Hoi! Ik heb het recept vanmorgen gemaakt en het was erg lekker! Ik kan me echter wel vinden in de reactie van Francis hieronder. Het is niet echt deeg, meer een pap wat uit de keukenmachine komt. Ik heb het gewicht aangehouden en me precies aan het recept gehouden. Ik heb daarom wat extra havermout gemalen (ong 50 gram) en dit erbij gedaan. De oven heb ik laten starten op 180°C voor 25 min. en daarna heb ik nog 10 min. op 190°C laten bakken. Toen was het gaar en erg lekker! Misschien was 175 op hetelucht wel goed, maar ik bak altijd alles alleen met boven en onderwarmte, dit droogt minder uit. De volgende keer rasp ik wat appel voor door het havermoutpapje.