Pompoen hummus

Een leven zonder pompoen. Ik kan het me niet voorstellen. Het liefste eet ik het iedere dag, maar ja dan is het op een gegeven moment niet bijzonder meer, zegt men. Maar vorige week vond ik het weer tijd worden voor een flinke biologische oranje pompoen! Ik maakte er 2 …

Een leven zonder pompoen. Ik kan het me niet voorstellen. Het liefste eet ik het iedere dag, maar ja dan is het op een gegeven moment niet bijzonder meer, zegt men. Maar vorige week vond ik het weer tijd worden voor een flinke biologische oranje pompoen! Ik maakte er 2 gerechten mee; een vegetarische burger van zwarte bonen en pompoen (delicious, komt snel op de blog!) en deze pompoen hummus. Heerlijk als hapje met zelfgebakken naan, als spread voor op de boterham of als dip bij knapperige groenten.

Pompoen hummus_2

Wat je nodig hebt

– 1/2 pompoen (ongeveer 400-500 gram inclusief schil)
– 2 teentjes knoflook
– 3el tahin (sesampasta)
– snuf komijn
– sap van een 1/2 citroen
– olijfolie extra vergine
– zeezout
– om te garneren: geroosterde pitten + sumac of paprikapoeder

De bovenstaande ingredienten zijn in dit geval richtlijnen. Want bij hummus kun je de smaak zelf heel goed controleren door een beetje meer of minder van een ingrediënt toe te voegen. Hou je van knoflook, dan gaat er meer knoflook in. En datzelfde geldt ook voor de komijn en citroen.

Wat je gaat doen

Verwijder de pitten van de pompoen (schil kun je laten zitten), snijd daarna in grote stukken, besprenkel met olijfolie en rooster zo’n 45 minuten in een oven van 200 graden. Laat daarna iets afkoelen en snijd in stukjes die passen in de keukenmachine. Je kunt zelf bepalen of je de schil wel of niet laat zitten. Bij een bio pompoen kun je deze gewoon mee blenderen. Als je echt een hele romige, stukjesvrije hummus wilt dan zou ik de schil weghalen. Dat gaat heel makkelijk na het roosteren.

Gooi al die heerlijke pompoen in de keukenmachine samen met de knoflook, tahin, komijn, citroensap en een flinke scheut olijfolie. Maal alles fijn tot een romige hummus. Is deze nog te droog, schenk er dan wat olijfolie of een klein scheutje water bij. Proef tussendoor en als je nog iets mist dan kan er altijd wat knoflook, citroen of komijn bij doen. Breng als laatste op smaak met een klein snufje zout.

Serveer de hummus in een bakje en strooi daarover de geroosterde pitten en wat sumac of (gerookt) paprikapoeder.

En, wat vinden jullie van de variant op de klassieke hummus? En wat is jullie favoriete hummus recept? Ben benieuwd!

Pompoen hummus_3

Volg Francesca Kookt! ook op Facebook, Twitter, Google+, Bloglovin’ of Instagram.

Categorieën

Tags

Heb je een vraag? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.
Recepten

Recepten

Weekmenu

Weekmenu

Zoeken

Favorieten

Favorieten

Menu Menu

Volg mij op Instagram :)