Simpel koken zonder planning en stress: het begin

Ik was er een beetje klaar mee, met dat constante geplan. Kinderen, school, sporten, mijn agenda, onze gezamenlijke agenda, het huishouden en dan ook nog het eten. Misschien heeft de hele corona-situatie er ook wel iets mee te maken, maar een paar maanden geleden was ik er dus echt klaar mee. Ik wilde minder plannen, meer loslaten en op bepaalde vlakken spontaner leven én eten. Eigenlijk wilde ik simpel koken, maar hoe?

Toen ik begon met bloggen (nu ruim 8 jaar geleden) kookte ik altijd spontaan. Maar dan moet ik er wel even bij zeggen dat mijn leven er toen heel anders uitzag. Met ‘alleen’ nog een baby (die nog geen vast voedsel at), en tig winkels onder ons huis waar ik genoeg keuze had. En ook de tijd nog had om rustig boodschappen te doen. Dat deed ik ook bijna iedere dag, daar heb ik nu dus echt geen tijd meer voor.

Maar in die tijd was ik wel heel creatief in de keuken. Liet ik me al inspireren door het seizoen en waar ik op dat moment trek in had. Zo is mijn blog groot geworden en door de teugels te laten vieren voel ik me stiekem prettiger. Dat is mijn hele leven al het geval, heb ik nog niet zo lang geleden ontdekt ;-).

In de loop der jaren ben ik toch veel meer gaan plannen, ook (of juist) voor onze maaltijden. Een ontwikkeling waar ik me prettig bij voelde, in tijden dat ik houvast nodig had. Bij de groei van mijn bedrijf, het opgroeien van de jongens, alle nieuwe dingen die erbij kwamen (denk aan school en sporten) en hoe ik op dat moment in het leven stond. Wat niet altijd even standvastig was, en door het weekmenu had ik houvast. Daar zijn natuurlijk ook de Eetkalenders uit ontstaan die ik 5 jaar lang heb gemaakt, en waar zovelen van jullie ook houvast aan hadden.

Ik laat de teugels weer vieren

Een vrij lang intro was er nodig om te komen waar ik nu ben. In een levensfase waarin ik minder wil plannen en de waan (of de smaak) van de dag wil laten bepalen wat ik eet. En niet alleen ik, ook mijn mannen mogen/willen vaker roepen waar ze zin in hebben. En dat is helemaal oké. Dus ik gooide mijn weekmenu’s overboord, van de ene op de andere dag. Maar wat ik niet wilde was een situatie waarin ik iedere dag boodschappen moet doen, of toch te veel boodschappen in huis zou hebben waar ik niets mee kan. Dus er moest een plan komen. Oh nee, geen plan! Want daar wilde ik juist mee stoppen, ha ha. Laat ik het dan maar kaders noemen, die toch iets van houvast geven maar waar ik wel alle kanten mee op kan. En daar ga ik jullie vandaag in meenemen.

Geïnspireerd door het minimalisme

Naast dat ik minder wil plannen, ben ik de laatste maanden ook bezig met opruimen en bedenken wat ik nou echt nodig heb in het leven. Vooral qua spullen. Nou is dat met twee jonge kinderen thuis best een uitdaging (voer voor een andere blog), maar ik merk wel dat er na iedere opruimbui meer rust in huis komt. We zijn er nog lang niet, maar dat mag ook even duren.

Dit proces zette me ook aan het denken over de wijze waarop ik kook en wat ik nou echt nodig heb in huis. En dat begint bij basics. Met een goede basis van groenten, fruit, standaard versproducten, smaakmakers en houdbare producten kan ik eigenlijk altijd wel iets koken. En als ik dat goed regel hoef ik niet iedere dag boodschappen te doen. Maar hoe regel je dat in één keer goed? Nou is over alles al een keer iets geschreven online, dus ik ben eerst wat research gaan doen en liet me inspireren door dit artikel over het ‘versimpelen van je eten’ en vooral dit artikel over ‘simpel eten’ en hoe je de veranderingen kunt doorvoeren binnen je leven.

Goed om te weten voordat we verder gaan

Hou jij van plannen, word je dolgelukkig van je weekmenu’s, wil je maar 1x in de week boodschappen doen en gaat dit plansysteem je prima af? Stop dan met lezen, want dan is wat ik je nu ga vertellen niet interessant. Niet iedereen hoeft te stoppen met plannen natuurlijk, doe dit alleen als je met dezelfde overwegingen rondloopt als dat ik deed.

Namelijk: ik werd knettergek van het plannen, het leverde me ongenoegen op omdat ik niet steeds vooraf wilde weten wat ik ging eten, ik wilde weer meer spontaan koken en nieuwe dingen uitproberen én ik wilde minder eten weggooien. Want ik merkte dat ik me steeds vaker niet aan de weekplanning kon (of wilde) houden en ik hield iedere week eten over, ondanks de kliekjesdagen.

Ik blijf trouwens voor jullie wel de weekmenu’s maken iedere week, maar dan iets minder uitgebreid als ik voorheen deed. En misschien dat ik er in het nieuwe jaar nog iets aan toe ga voegen voor de mensen die spontaan willen koken. Maar daar ben ik nu nog niet over uit ;-).

Simpel koken, zo doe ik het nu

Ik heb voor mezelf een aantal gouden regels opgeschreven waar ik me aan hou. Simpel koken doe ik:

  • Zonder planning of weekmenu.
  • We koken waar we zin in hebben die dag, met de producten die in huis zijn.
  • De basis bestaat uit verse groenten en fruit, zo duurzaam mogelijk. Uit het seizoen, waar kan lokaal.
  • Aangevuld met rijst, granen, pasta of andere producten uit de voorraadkast. Onze favoriete basis is altijd in huis.
  • We eten overwegend vegetarisch, maar er is ook ruimte voor vlees, vis en gevogelte. De porties hiervan zijn kleiner geworden, en vaak verdeeld over meerdere dagen. Denk aan een hele kip waar we twee dagen van eten en waar ik ook nog een bouillon van kan trekken voor de soep)
  • Ook heb ik altijd een basis van versproducten in huis: denk aan melk, slagroom, yoghurt, boter, eieren en kaas. In mijn geval veelal dierlijk, maar dit kunnen uiteraard ook plantaardige alternatieven zijn.
  • Boodschappen laat ik voornamelijk thuisbezorgen (hieronder leg ik daar meer over uit) en ik doe een wekelijks rondje langs versspecialisten.
  • Aan het einde van de week moeten alle versproducten op. Als ik dit niet voor elkaar krijg dan stel ik de ‘aanvoer’ van nieuwe versproducten uit of ik gebruik mijn koelkast of vriezer om dingen langer te bewaren.
  • En last but not least: we koken LEKKER simpel. Dat je simpel kookt, betekent niet dat je saai of smakeloos eet.

Zo doe ik mijn boodschappen

Het eerste wat ik gedaan heb is een abonnement nemen op de Bio aan Huis groenten- en fruitbox (hier vind je meer info). Deze komt uit onze regio en wekelijks, op woensdag, komen ze de boxen bij me thuis afleveren. Ik heb dit nu ongeveer een maand uitgeprobeerd en ik ben er zeer tevreden over. Totaal betaal ik € 29,50 per week en daarvoor krijg ik voldoende biologische groenten voor 4 personen voor een dag of 4-5 en daarnaast biologisch fruit voor circa 4 dagen. De rest van de week vul ik aan met producten die ik nog in de vriezer heb of ik koop extra bij in het weekend.

Daarnaast laat ik voornamelijk houdbare producten op zaterdag thuisbezorgen via de supermarkt. Hiervoor houd ik een boodschappenlijstje bij wat ik op de koelkast heb hangen. Zodra ik iets op maak, denk aan pasta, rijst of wraps, dan schrijf ik dat gelijk op zodat ik het bijbestel en een vaste voorraad in huis heb waar ik uit kan putten.

Ook doe ik nog een rondje versspecialisten op een ochtend (liefst op vrijdag of zaterdag). Denk aan bakker, slager, kaasboer, visboer. Ik kijk wat er in het seizoen is, of in de aanbieding, en haal wat ik lekker vind voor die week. En dat combineer ik dan later weer met de groenten die ik in huis heb.

Wat ik erg prettig vind is dat ik de groenten- en fruitbox een week stop kan zetten als het niet uitkomt. Dus stel dat ik nog te veel in huis heb, of dat ik veel recepten voor mijn werk moet maken (wat ook gewoon eten voor ons is) dan zorg ik dat ik een weekje oversla zodat mijn koelkast eerst weer leeg is.

Dus in principe kom ik nog maar 1x in de week bij de winkels (omdat ik de rest thuis laat bezorgen, maar je versproducten zou je natuurlijk mee kunnen bestellen), maar in de praktijk is dat nog wel een keer extra omdat ik dan opeens zin heb in iets anders of dat ik iets cruciaals vergeten ben. Ik ren trouwens niet naar de winkel als ik iets niet in huis heb, ik probeer dan eerst een vervanging te vinden binnen hetgeen er wel in huis is. Het boodschappen doen voor mijn werk daargelaten, dat zie ik er los van (en dan heb ik wel hele specifieke dingen nodig voor de recepten die ik maak).

Velen van jullie vroegen of ik inmiddels ook geld bespaar op de boodschappen. Dat antwoord moet ik jullie schuldig blijven nu, want dat heb ik nog niet uitgerekend. Gevoelsmatig wel trouwens, maar daar kom ik in een volgend artikel op terug nadat ik het berekend heb.

Wat ik wel weet is dat ik nu véél minder weggooi na een week! En de uitdaging is niet meer om de koelkast zo ‘vol’ mogelijk te krijgen (schijnt psychologisch zo bij de meeste mensen te werken, we raken onrustig als we te weinig in huis hebben), maar om ‘m zo leeg mogelijk te krijgen. Ik word er nu echt blij van als de koelkast op dinsdagmiddag bijna helemaal leeg is voordat de nieuwe aanvoer op woensdag komt.

Dit heb ik standaard in huis

Jullie vragen je ook met velen af wat ik dan standaard altijd in huis heb. Nou, hier komt het rijtje hoor!

Standaard (lang) houdbare producten:

  • Bloem en volkorenmeel
  • Gist en bakpoeder
  • Rijst (wit, zilvervlies en risotto)
  • Pasta (wit en volkoren) en gnocchi
  • Couscous en bulgur
  • Tortilla wraps (mais en volkoren)
  • Tomaatproducten (gepelde tomaten, sofrito, tomatenpuree, passata)
  • Bonen in blik of gedroogd
  • Visproducten in blik
  • Bouillonblokjes en potten bouillon
  • Paneermeel en panko
  • Maizena
  • Diverse ongezouten noten
  • Plantaardige oliën
  • Azijn
  • Peper en zout
  • Gedroogde kruiden en specerijen (mijn collectie is enorm, maar denk als basis aan oregano, tijm, kerrie, paprika, komijn, kurkuma, piment, nootmuskaat en kaneel)
  • Honing
  • (Riet)suiker
  • Ketchup
  • Mayonaise
  • Mosterd
  • Sojasaus
  • Vissaus
  • Oestersaus
  • Diverse sambals

Standaard versproducten:

  • Melk
  • Yoghurt
  • Boter
  • Crème fraîche
  • Slagroom
  • Kaas
  • Knoflook, ui en sjalot
  • Citroen
  • Koelvers quiche- of pizzadeeg
  • Plantjes met verse kruiden

Standaard in de diepvries:

  • Diepvriesgroenten die ik zo gekocht heb
  • Restjes groenten die ik eerst geblancheerd en daarna ingevroren
  • Restjes kruiden die ik eerst heb gehakt en daarna ingevroren
  • Restjes geraspte die ik heb ingevroeren
  • Verse gember, laos, citroengras en pepers. Snijd de gember en laos eerst in schijfjes voordat je ze invriest
  • Vlees, vis en gevogelte in porties
  • Zelfgemaakt pizzadeeg (per bol ingevroren)
  • Bakjes zelfgemaakte pastasaus en soep
  • Pakjes diepvriesfruit
  • Diepvriesaardappels in blokjes of rösti

Dit zijn voor mij de basics waarmee ik altijd gerechten kan maken met de versproducten die ik in huis heb en die heel lang houdbaar zijn. Maak ik iets op, dan schrijf ik het gelijk op mijn lijstje en dan wordt het mee geleverd met mijn volgende bestelling.

En hoe kook ik dan nu?

Ook dit is een vraag die veelvuldig aan me gesteld is! Want als je niet in recepten denkt, hoe kook je dan? Nou, eigenlijk kook je waar je zin in hebt en dat is een mindshift! Voor doordeweeks heb ik een aantal favoriete basisgerechten waar mijn mannen altijd blij van worden en die ik ook meestal in 30 minuten (effectieve bereiding) kan maken. Soms moet er nog even gestoofd worden of moet er iets in de oven, maar die tijd tel ik voor mezelf niet mee.

Onze favoriete gerechten (die ook binnen 30 minuten te maken) zijn:

  • Wok/roerbakgerecht
  • Pasta
  • (Maaltijd)soep
  • Wraps/taco’s
  • Nasi/bami
  • (Maaltijd)salade
  • Ovenschotel/lasagne

Dit zijn mijn ‘opties’ voor doordeweeks. Dus stel je voor dat ik wortel, champignons, spitskool en kipfilet heb dan zou ik daar het volgende mee kunnen maken:

  • Een roerbakgerecht met de groenten en blokjes kipfilet, op smaak gebracht met oestersaus en geserveerd met zilvervliesrijst.
  • Een snelle kippensoep met de groenten en sliertjes kipfilet met knoflook, gember en citroengras en nog wat kruiden die ik in de diepvries vind.
  • Bami met reepjes wortel, champignons, spitskool, sliertjes kipfilet en Surinaamse smaakmakers
  • Een pastasaus met tomaat, de groenten en kip. Of een snelle stoof met de groenten en wat bulgur

Dit bedenk ik ter plekke (of in overleg met de mannen, want die hebben ook steeds vaker een mening) terwijl ik de koelkast open en omdat ik weet wat ik al in huis heb. Of dit enige kennis en creativiteit in de keuken vraagt. Ja, dat denk ik wel en daarom is het misschien niet voor iedereen geschikt. Maar het zorgt er wel ook voor dat je steeds beter wordt in het koken en combineren van ingrediënten. En de beste recepten ontstaan vaak terwijl je het niet verwacht. En je kunt natuurlijk altijd google gebruiken in het begin hè! Dan zoek je gewoon op spitskool en kip recepten bijvoorbeeld. Of je zoekt op mijn site op de ingrediënten en dan krijg je vanzelf weer inspiratie.

In het weekend eten we trouwens waar we zin in hebben en dan hebben we meer tijd die ik er ook graag voor neem.

En vergeet het vooruit koken niet! Ik kook nu steeds vaker vast voor twee dagen (als ik toch al bezig ben) en bewaar wat ik over heb in goed afsluitbare verpakkingen in de koelkast. Soms hoef ik dan 1 of 2 dagen helemaal niet te koken.

Afsluitend, voor nu 😉

Oké, dit is al een heel verhaal geworden terwijl dat niet eens mijn bedoeling was, haha! Het lijkt misschien ook veel achtergrondinformatie en/of theorie, maar als je dit één keer goed hebt geregeld dan zit je er helemaal in.

Ik heb nu werkelijk waar, hand op mijn hart, nul stress meer van het eten. Ik hoef niet meer na te denken over een menu, recepten en de ingrediënten die ik daarvoor in huis moet halen. En onze voedselverspilling is nog veel minder geworden. Het loopt nu als een zonnetje en we eten de lekkerste dingen. Soms mislukt er ook iets omdat ik dan aan het uitproberen ben, maar ook dat is oké. Het mooiste compliment kreeg ik van mijn oudste kind die laatst aangaf dat ik ‘altijd al lekker kookte, maar nu nog wel een beetje meer’.

Tot het einde van het jaar ga ik hier zeker nog mee door om het echt helemaal te verweven in ons leven. En om te kijken hoe ik er na een langere periode tegenaan kijk. Ik kan dan ook een goede financiële balans opmaken. De verwachting is dat ik daar in januari meer over deel.

In de tussentijd ben ik heel geïnteresseerd in jullie mening hierover, of je mijn gevoel deelt en of je nog vragen hebt over het simpel koken. Stel gerust al je vragen hieronder en dan kom ik er bij je op terug.

Tekst: Francesca, Fotografie: Wendy van Bree Fotografie

Wil je wat delen over dit recept? Stuur me dan een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram. Liefs, Francesca

Reacties over “Simpel koken zonder planning en stress: het begin”

  1. Super leuk geschreven! Super leuk om te lezen dat je/jullie je er zo in kunnen vinden. Ik deel je gevoel hier zeker in en deed het grotendeels ook al zo zonder te plannen.. maar zo te lezen kan ik nog wel wat aanscherpen met me wekelijkse bezoek aan de winkel en slager.. gelukkig komt de lijst van spullen aanwezig in huis hebben aardig overeen.. misschien dat ik er wat van kan leren dat ik ook niet moet rennen naar de winkel als ik iets “vergeet” maar dit gewoon achterwege kan laten of zoeken naar een vervanger in de voorraadkast of koelkast..
    Leuk om te lezen!
    Groetjes Soraya

  2. Ik zou willen dat dit zou werken voor ons. Maar met een man die geen moeilijke eter is als het op speciale dingen aankomt is ie dat wel voor “normaal” eten. Gekookte aardappelen, pasta of rijst, nee geef hem dan maar brood. Groente die niet ergens fijn gesneden door een saus zit nee dankje. En geen vlees is geen optie. Dus ik ben al lang blij als ik dingen gevonden krijg die we allebei lekker vinden en waarbij ik rijst of pasta kan eten en hij brood.

Reacties zijn gesloten.