Snelle maaltijdsalade boordevol hazelnoten

Je houden aan goede voornemens kan soms moeilijk zijn. Zo heb ik me voorgenomen om gezonder te eten én minder vlees te eten. Als voornemen natuurlijk heel goed en heel nobel, maar je blijft toch als vlees-fan iets belangrijks missen. Gelukkig zijn er tal van oplossingen om dat verlangen naar hartigheid op te vullen.

Francesca Kookt_Foodelicious_snelle maaltijdsalade boordevol hazelnoten_2

Zo heb ik onlangs de tip gekregen om balsamico azijn te gebruiken om een volle en hartige smaak aan gerechten te geven en ik moet zeggen dat ik hier enorm fan van ben geworden. Vrij snel daarna kreeg ik van Francesca een fles balsamico azijn met hazelnoten van Foodelicious en die geeft naast een hartige ook een heerlijke notige smaak. Deze geweldige azijn heeft me geïnspireerd tot een rijke maaltijdsalade die je in minder dan 20 minuten op tafel hebt, waar je op een koude of iets minder koude dag (want laten we eerlijk wezen, echt koud hebben we het niet deze winter) naar uit kan kijken. Uiteraard zonder vlees.

Wat je nodig hebt voor 2 personen

– 250 gram kastanjechampignons
balsamico azijn met hazelnoten (gewone balsamico azijn mag natuurlijk ook)
– 25 gram hazelnoten
– 1 peer (bij voorkeur Conference en net rijp)
– 100 gram gemengde sla met rucola
– 100 gram geitenkaas
olijfolie extra vergine
– zeezout, peper en tijm

Wat je gaat doen

Snijd de kastanjechampignons in tweeën en bak deze in een koekenpan, zonder boter of olie, op middelhoog vuur binnen 3 tot 4 minuten totdat ze flink zijn geslonken. Giet vervolgens een flinke scheut balsamico azijn bij de champignons in de pan. Schud de pan zodat de champignons helemaal worden bedekt met de donkere en glanzende azijn. Laat de pan met champignons nog een minuut op middelhoog vuur staan, en schep de champignons nog even om zodat ze goed bedekt zijn met de azijn. Laat de champignons afkoelen.

Rooster de hazelnoten in een koekenpan zonder vet op een middelhoog vuur in 2 tot 3 minuten, zodat ze licht bruin worden. Laat de hazelnoten vervolgens op een bord afkoelen.

Snijd vervolgens de peer in vieren en snijd het klokhuis en de steel er uit. Snijd de twee kwarten in dunne plakken.

Voeg aan een ruime kom de gemengde sla toe. Ik heb gekozen voor gemengde sla met rucola, maar je kan er ook voor kiezen om alleen rucola te gebuiken. Kruimel de geitenkaas door de sla.

Om de noten in grove stukken te maken zou je deze fijn kunnen hakken met een mes. Tenzij je graag wilt dat je keuken wordt bezaaid met kleine stukken hazelnoot heb ik een iets praktischer alternatief. Stop de hazelnoten in een plastic zak en sla er op met een (keuken)hamer totdat deze in grove stukken zijn geslagen. Voeg de gebroken hazelnoten toe aan de salade.

Voor deze salade maak je een vinaigrette met diezelfde heerlijke balsamico azijn. Voeg aan een kommetje twee eetlepels balsamico azijn toe. Begin de azijn met een kleine garde te kloppen en voeg hier heel langzaam drie eetlepels olijfolie aan toe zodat de olie en de azijn goed kunnen mengen. Voeg deze dressing toe aan de salade. Voeg ook de champignons toe en breng de salade op smaak met peper, zout en wat tijm.

Gebruik de plakken peer om de salade mee op te maken. Garneer de salade met nog wat tijm om het helemaal af te maken.

En zo maak je deze snelle maaltijdsalade boordevol hazelnoten; een rijke en gezonde salade geschikt voor flexitariërs en vegetariërs. Pittige rucola, zoete peer en geitenkaas, krokante hazelnoot en heerlijk hartige champignons. Met zo’n salade blijven de goede voornemens goed vol te houden. Eet smakelijk!

Francesca Kookt_Foodelicious_snelle maaltijdsalade boordevol hazelnoten_3

Deze blog is een bijdrage van co-blogger Bas.
Voor dit recept hebben wij gratis producten ontvangen van Foodelicious.

De laatste Eetkalenders
nu voor slechts € 14,95 incl. verzendkosten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Snelle maaltijdsalade boordevol hazelnoten”