Vegetarische wellington

Een traditionele beef wellington is geen feestje als je vegetarisch eet tijdens de kerst. Terwijl het wel een geweldig imposant gerecht is om te serveren als hoofdgerecht. Een mooie uitdaging dus om een versie zonder vlees te maken. Oftewel: een vegetarische wellington.

Vegetarische wellington_2

Wat je nodig hebt

– 1 flespompoen
– 300gr sjalotten
– 75gr pecannoten
– 2el ahornsiroop
– 2el balsamico azijn
– 500gr bladerdeeg, ontdooid
– 100gr blauwe kaas (of meer als je er heel erg van houdt)
– handvol gehakte blaadjes salie
– 1 scharrelei
– olijfolie
– zeezout
– gemalen zwarte peper

Wat je gaat doen

Verwarm de oven voor op 200 graden. Boen de pompoen schoon, hak het kapje en kontje eraf en snijdt de pompoen doormidden in de lengte. Schep de pitten en draden eruit met een lepel en snijdt iedere helft in 4 lange stukken, doe dit zo gelijkmatig als mogelijk. Pel alle sjalotten en snijdt grote exemplaren doormidden.

Doe de pompoen en sjalotten in een bakblik. Besprenkel met olijfolie en strooi er peper en zout over. Smeer alles even in met je handen. Zet het bakblik 30 minuten in de oven. Strooi daarna de pecannoten erbij en rooster nog 10 minuten.

Vegetarische wellington_3

Haal het bakblik uit de oven. Schep de sjalotten en pecannoten over in een koekenpan. Laat de pompoen afkoelen. Schenk de ahornsiroop en balsamico azijn bij de sjalotten en pecannoten en verwarm dit. Laat zachtjes pruttelen voor een minuut of 10 totdat het gekarameliseerd is. Laat dit ook afkoelen en breng op smaak met peper en zout.

Vegetarische wellington_4

Bestuif je werkvlak met bloem en rol het bladerdeeg uit tot een plak van ongeveer 35cm breed en 40cm hoog. Als je met plakjes bladerdeeg werkt, kneed deze dan eerst goed door elkaar met de hand voordat je gaat uitrollen. Snijdt onregelmatige stukjes eraf, die kun je straks gebruiken om de bovenkant mee te versieren.

Laat aan de onderkant van de plak deeg ongeveer 5cm vrij en begin daarboven te werken. Leg 3 stukken pompoen in de lengte boven elkaar op de plak. Daarop leg je nog 3 stukken pompoen. Snijdt de laatste 2 stukken pompoen doormidden en leg die verticaal aan de linker- en rechterkant neer. Zo krijg je een rechthoek.

Over de pompoen verkruimel je de blauwe kaas, strooi hier de salie over. Als laatste gaat het gekarameliseerde sjalot-pecannoten mengsel erover. Probeer er echt een rechthoekige toren van op te bouwen, dus niet teveel in elkaar laten storten 😉

Nu ga je dichtvouwen. Eerst vouw je de 5cm aan de onderkant naar boven. Vervolgens sla je de rest van de plak er helemaal over. De zijkanten plak je naar onderen dicht. Kluts een eitje los en plak met het ei de vouwen dicht. Vervolgens kwast je de wellington rondom helemaal in met ei voor een mooie glans na het bakken.

De bovenkant kun je nog versieren met de deegresten die je had bewaard. Maak bijvoorbeeld een takje met blaadjes eraan. Of sterretjes, of ieder andere creatie die jij mooi vindt.

Zet de wellington 30-40 minuten in de oven (nog steeds temperatuur 200 graden) totdat deze rondom goudbruin is. Haal de wellington uit de oven en laat eerst een minuut of 10 iets afkoelen voordat je gaat snijden. Anders stroomt alle kaas eruit.

Vegetarische Wellington_5

Ik serveerde de vegetarische wellington met een frisse salade met sinaasappel. Gebruik hiervoor wat knapperige salade, stukjes sinaasappel en verse kruiden als dille en peterselie. Simpele dressing van olijfolie, peper en zout en je bent al klaar. De wellington is namelijk vrij aanwezig door de blauwe kaas en dan is het lekker om een frisse tegenhanger te hebben.

Sinaasappel salade

Bron: BBC Good Food

De laatste Eetkalenders
nu voor slechts € 14,95 incl. verzendkosten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Vegetarische wellington”

  1. Heerlijk! Dank je wel voor het recept. Ik ga deze zeker nog een keer klaar maken. Dan ga ik mijn oven instellen op onderwarmen. Nu was de bodem van de Wellington vochtig.