Mijn leven na 6 maanden Personal Body Plan

Is er leven na Personal Body Plan? Om die vraag te beantwoorden heb ik maar een reep Tony’s uit de kast getrokken. Geen grap, ik schrijf dit verhaal met koffie en chocolade naast me. De koffie is zonder suiker, dat dan weer wel en zo vind ik het precies goed. Vandaag ga ik jullie vertellen hoe ik alles heb ervaren en hoe mijn leven er nu uitziet. Met foto’s, maar dan wel met kleren aan 😉

In maart 2017 startte ik vol enthousiasme met mijn Personal Body Plan van 6 maanden. Hoe dat proces verliep ga ik niet nog een keer herhalen, dat kun je hier, hier, hier en hier al lezen. Wel is het goed om mijn doelstellingen van de start eens te herhalen: het vinden van balans in mijn leven waar (bijna) alles om eten draait, het wegwerken van de overtollige kilo’s van beide zwangerschappen tot het moment dat ik in de spiegel kijk en denk ‘ja, zo vind ik het goed’ en ik wilde een fitte mama zijn voor mijn boys. Vooral die balans was echt een ding, want voorheen had ik gewoon geen rem. Dan was die hele reep Tony’s eraan gegaan (ja echt, dat deed ik) terwijl ik nu genoeg heb aan 2 stukjes. (UPDATE: verhaal langer dan gedacht, dus het werden 4 stukjes)

Vooral de eerste maanden gingen als een trein. Ik trainde 4 keer in de week, hield me bijzonder goed aan de maaltijdvoorschriften en de centimeters vlogen ervan af. Ik kreeg er vooral heel veel energie door en daar werd ik nog het meest gelukkig van.

Zo richting de zomervakantie kwam de klad erin. De terugval die bijna iedereen wel krijgt. Ik was erg vermoeid, had enorm behoefte aan vakantie (lees: rust) en had geen zin om tijdens onze roadtrip in Portugal me te moeten ‘verantwoorden’ over mijn eetgedrag. Ik heb toen 6 weken helemaal niets gedaan, mooier dan dit kan ik het niet omschrijven. De enige vorm van beweging die ik kreeg bestond uit baantjes trekken in het zwembad en wandelen van het ene naar het andere restaurant. Ik vond het heerlijk.

Bij thuiskomst ging ik maar eens op de weegschaal staan en hield mijn hart vooraf vast. Wat bleek, ik was nog geen halve kilo aangekomen en qua centimeters ging het ook prima! Wel was duidelijk zichtbaar dat ik 6 weken niets aan sport had gedaan, want de boel gaat dan toch een beetje inzakken. Zeker naarmate je de 40 nadert.

Ik dacht nog eens terug aan onze vakantie en realiseerde me dat ik eigenlijk helemaal niet zo gek had gedaan met eten. Zonder dat ik daar moeite voor had hoeven doen én ik had optimaal genoten. In die 4 maanden daarvoor was er dus wel degelijk iets met me gebeurd, mentaal gezien. En dat is iets wat ze bij PBP heel goed doen, ze leren je wat voeding en sport met je doen.

Na de vakantie kwam ik niet meer in het ritme. Volgens mij had ik nog een paar weken te gaan, maar ik logde op een gegeven moment niet eens meer in. Ik zat middenin een zeer stressvolle periode en ik gaf mezelf niet de rust en ruimte om verder te werken aan mezelf. Niet echt slim, want je moet jezelf nooit achterstellen. Maar dat is achteraf makkelijk praten, op dat moment zat ik helemaal vast.

Gek genoeg bleef ik in die periode wel goed sporten, maar niet via PBP. Ik trainde 1x in de week met Healthclub OpenAir en 1x in de week volgde ik een les bij Pilates Studio Zoetermeer. Wat ik trouwens tot op de dag van vandaag nog steeds doe en ik vind die twee keer in de week prima zo. Ik ben namelijk niet op zoek naar zichtbare buikspieren of keiharde billen, ik wil gewoon lekker sporten.

Maar goed, toen waren dus die 6 maanden voorbij. Als een nachtkaars uitgegaan, zo leek het wel. Ik besloot om niet te verlengen en dit is waarom.

Ik heb enorm veel geleerd van PBP in de eerste helft van mijn plan. Sommige dingen waren echt een openbaring en ik weet nu veel beter hoe mijn lichaam in elkaar zit en reageert op voeding. Maar als het gaat om voeding heb ik een heel raar leven. De ene week heel gestructureerd en de week erna kan het zijn dat ik 50 recepten moet koken voor fotografie (en dus ook proef) om de week daarna weer 4 keer te gaan lunchen en dineren. En daarbinnen moet ik voor mezelf balans vinden op een manier die op natuurlijke wijze bij me past. Ik kan niets (meer) met voorgekauwde voedingsschema’s en kcal trackers, want die krijg ik dus niet ingepast. In het begin wel, maar dat was hard nodig om de mentale verandering in gang te zetten. Maar op de lange termijn werkt het niet voor me en het uiteindelijke gewichtsverlies (en -behoud!) kan ik alleen voor elkaar krijgen op mijn eigen manier en in mijn tempo.

Maar daar heb ik op voedingsgebied wel hulp bij nodig, ik ben er namelijk nog lang niet. Daarom heb ik in november besloten om me te laten coachen door diëtist en voedingscoach Jonathan Klaassen. Hij begeleidt mij veelal dagelijks met mijn keuzes (heel handig via whatsapp), analyseert en stuurt bij waar nodig. Met als doel om mijn doelstellingen van maart 2017 nog verder te verdiepen. Het gaat nu wat minder snel, qua resultaten dus, maar wel op mijn tempo en ik blijf gewicht en centimeters verliezen. Maar ik eet er ook lekker bij! Inmiddels houd ik geen kcal meer bij, maar mijn eigen portiecontrole ontwikkelt zich daardoor alleen maar. Ik heb steeds beter door wanneer ik vezels, eiwitten of koolhydraten moet aanvullen of wanneer ik gewoon goed zit.

Het is begin januari terwijl ik dit schrijf en ik kijk heel tevreden terug op de afgelopen 9 maanden. PBP is essentieel geweest voor de mentale knop die ik heb omgedraaid. Ze hebben mij ‘back on track’ gezet en daar ben ik heel dankbaar om. Persoonlijk had ik alleen andere behoeftes en daarom heb ik besloten om niet nog een periode van 6 maanden aan te gaan. De keuze die ik daarna maakte voor de coaching van Jonathan was goud. Ik ben inmiddels 15 kilo (op mijn zwaarste moment tikte de weegschaal 89 kilo aan) en tientallen centimeters kwijt. Op een rustige manier en daar ga ik voorlopig ook nog wel even mee door. Ik voel me er namelijk goed bij en vind mezelf stiekem al heel leuk als ik in de spiegel kijk.

Zal ik weer een update geven over een half jaar? Laat maar weten als jullie dat leuk vinden!

Begin maart 2017 versus begin januari 2018, ik voel me top! En dat zonder gekke diëten.

Wellicht overbodig om te melden, maar ik doe het toch. Niets aan dit artikel is gesponsord en alle mensen en bedrijven die genoemd worden zijn gewoon door mij betaald.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Mijn leven na 6 maanden Personal Body Plan”

  1. Wat fijn om te lezen dat je door dit proces iets hebt gevonden dat zo goed bij je past! 15 kg is een hoop en je ziet er top uit!! Benieuwd naar de update over een tijdje 🙂
    Mag ik vragen hoe lang je bent?

  2. Echt heel knap van je, echt goed gedaan. Het is en blijft een zoektocht, maar zoals je ziet kun je met bewust eten en drinken, beweging en wat gezond verstand en lekker blijven eten heel ver komen! Diepe buiging voor jou!

  3. Leuk om de update te lezen Francesca! Was er al een keer benieuwd naar! Erg goed gedaan en wat fijn dat je nu een goede balans hebt gevonden.

  4. Wat een supergoed resultaat! Welke versie heb je gedaan van PBP?

    Ik begin maandag met de @Home versie. Bij mij thuis draait het niet om eten, maar ik heb ook moeite met de rem. Als ik iets in huis heb, moet het of gelijk op of pak ik ieder keer een beetje als ik langs de kast loop. En die kast staat precies in de looproute van het huis 😉

    Heb je nog tips?

    1. Ik heb ook de @home gedaan, dat paste voor mij het best binnen het gezinsleven met een baby. En qua tips: zorg (zeker in het begin) dat je geen verleidingen in huis hebt en eet voldoende vezels en eiwitten. Daar raak je namelijk vol waardoor je niet gaat snaaien 🙂

      1. Goeie tip, dank je wel!

        Hoe waren de @home workouts eigenlijk, was je elke keer lang bezig of was het een uurtje? Nog speciale materialen aangeschaft wat handig was?

  5. Goed bezig joh! Je ziet er top uit. We hebben elkaar al een tijd niet gezien geloof ik.. 🙂 Alhoewel ik je er vorige keer ook al zo goed uit vond zien. Voor mij was 2017 ook een jaar met vallen en opstaan als het aankomt op voeding. Net opleiding afgerond als natuurvoedingsadviseur. Gewoon omdat ik er meer over wilde weten en dan vooral wat het met mijn lijf doet. (veel dus..) Maar goed om te zien hoe ver je al bent gekomen! Ik heb nog een lange weg te gaan.. (Toch misschien ook maar eens kijken of ik het bij vier stukjes Tony kan houden…Hahaha)

    1. Hey Simone, we hebben elkaar zeker al te lang niet gezien! Wat goed dat je je nieuwe opleiding hebt afgerond, ga je daar ook meer mee doen op je blog? En inmiddels heb ik wel door dat je gewoon moet doorgaan, inclusief het vallen. Dat zie ik namelijk niet als falen, maar weer een leermoment. Kan jij ook!

      1. Ik zie net dat we elkaar 8 februari gaan zien… 😉 En ja ik wil er wel meer mee gaan doen al heb ik nog niet helemaal duidelijk wat dat dan gaat worden. We zien wel hoe het gaat lopen… En je hebt gelijk: dat vallen is zeker onderdeel van het leerproces!

  6. Jeetje wat knap zeg! En het is zeker niet makkelijk om af te blijven van al het lekkers dat je maakt. Dat hebben wij ook… Onze truc: weggeven! Dus een klein stukje voor jezelf (voor de smaak) en de rest aan familie en vrienden geven. Maak je ze nog blij mee ook!

  7. Hoi Francesca, Wat knap van je, in je drukke bestaan met een jong gezin, een leuke, maar tijdrovende ‘baan’ , om dan 15 kilo af te vallen.
    En 15 kilo…dat zijn 60 pakjes boter!!!
    Ga zo door, lekker in je eigen tempo en op je eigen manier.
    Het resultaat is meer dan lonend en je ziet er supergoed uit!!

  8. Hi Francesca, fijn om te lezen hoe je aan dit avontuur bent begonnen, zo zie ik het ook hoor, ik stopte alles in mijn mond , nu ben ik vewl bewuster aan hwt eten, ik kijk ook weg uit naar je e-book met de diëtist! Zoals ik al op Instagram zei, je ziet er fantastisch uit, knap hoor! Gr Ingrid