Minder voedsel verspillen? Dit zijn al mijn tips!

Wil jij ook minder voedsel verspillen? Daar ga ik je vandaag mee helpen met mijn 5 beste tips. Lees ze door, pas ze toe op je eigen gezinssituatie en ga het gewoon eens een maand proberen om te kijken hoe het werkt. Bedenk dat minder voedsel verspillen tijd nodig heeft, want je zult daarvoor je gewoontes moeten gaan veranderen. Maar de aanhouder wint!

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld, maar sommige dingen moet je maar net even weten!

Mijn 5 tips voor minder voedsel verspillen

  1. Maak een goede eetplanning voor de week, maar doe geen weekboodschappen meer. Een week kan namelijk opeens helemaal anders lopen en voordat je het weet is je week om en zit je koelkast nog vol boodschappen. Ik haal mijn boodschappen nu eens in de 3 dagen en dat werkt perfect.
  2. Plan een of twee keer in de week een kliekjesdag in, als dat nodig is. In ons huishouden is altijd veel eten, en blijft er ook veel over. Veelal wel kleine porties, maar dat is juist wat er blijft liggen als ik weer te snel boodschappen doe. Dus ons ritme bestaat nu uit koken met de gekochte boodschappen in 2 – 3 dagen, daarna een kliekjesdag (veelal aangevuld met producten uit de voorraadkas of vriezer) en daarna doe ik pas weer boodschappen.
  3. Deel je voorraadkast op datum in. Zet de producten met de meest lange houdbaarheidsdatum achterin en de rest voorin. En daag jezelf uit om daarmee eerst te koken. En gebruik je vriezer ook als voorraadkast! Heel veel kleine restjes gaan bij mij in de vriezer, denk ook aan verse kruiden, gember en geraspte kaas. En zorg ervoor dat je koelkast goed is ingericht! In dit artikel vind je alle informatie daarover.
  4. Soepen, pastasauzen, wokgerechten, frittata’s, stamppotten en stoofschotels zijn voor mij de meest dankbare gerechten om restjes ingrediënten in te verwerken. Zo ontdek je vaak ook weer nieuwe combinaties die je enorm verrassen. Maar eet ook kliekjes als lunch! Bij ons thuis gaan er regelmatig bakjes mee met restjes van de voorgaande avond die ik verwerk in maaltijdsalades of andere gerechten.
  5. Krijg je iets toch niet op of heb je te veel in huis: geef het dan weg! Bij ons thuis worden er regelmatig bakjes gevuld die naar vrienden, familie of buren gaan of ik laat ze langskomen met een boodschappentas. Zeker vlak voor de vakantie is dat een goede tip. Denk ook eens aan instanties zoals de Voedselbank of andere initiatieven in je stad voor gezinnen die minder te besteden hebben. Ruim bijvoorbeeld 2 keer per jaar je voorraadkast op en doneer je producten. Daarmee kun je echt het verschil maken, zeker vlak voor de feestdagen.

Wat maak je dan met restjes? Nou, dit bijvoorbeeld:

  1. Maak er soep van. Bijna alles kan in de soep: groenten, vlees, gevogelte, vis, bonen, pasta, rijst en aardappels.
  2. Maak een frittata of omelet. Gebruik eieren als basis en voeg daar gesneden groenten, peulvruchten, aardappels en kruiden aan toe.
  3. Roerbakken. Met groenten, ui, knoflook en sojasaus maak je al een heerlijk roerbakgerecht. Server er rijst of noedels bij. Of roerbak alles met gekookte rijst en maak er nasi van.
  4. Salade als lunch. Heb je kliekjes over van de avond ervoor? Combineer die dan met sla en eventueel andere toppings in een lunchsalade.
  5. Lekker wrappen. Als je wat tortilla wraps standaard in de diepvries hebt liggen, kun je lekkere wraps maken met kliekjes.
  6. Alles in de pasta. Net als soep is een pastasaus ook een dankbare ontvanger van kliekjes. Combineer groenten met bijvoorbeeld passata of tomatensaus uit blik en laat lekker pruttelen.

Nog meer tips om minder voedsel te verspillen? Bekijk onderstaande video die ik in 2020 samen met Linda en PLUS heb gemaakt over dit onderwerp.

Recept uit de video: Stamppot met Hollandse roerbakgroenten, peterselie, chipolataworst en Parmezaanse kaas

Het recept wat we gemaakt hebben in de video is een heerlijk en makkelijk recept voor doordeweeks. Kook circa 800 gram bloemige aardappels gaar en stamp tot een puree met wat warme melk en boter. Breng op smaak met zout, peper of nootmuskaat. Ik voegde wat fijngehakte peterselie en geraspte Parmezaanse kaas toe die ik nog in de koelkast had liggen. De zak Hollandse roerbakgroenten is gebakken met een uitje en wat knoflook. Daar kun je eventueel ook nog wat specerijen of kruiden aan toevoegen. De runderchipolata worstjes zijn gebakken in wat bakolijfolie en daarna in stukjes gesneden. Serveer de kruidige stamppot met een flinke schep van de roerbakgroenten, wat stukjes worst en eventueel nog wat ringetjes lente-ui (er lagen bij mij nog 2 stengels in de koelkast). Heb je nog komkommer of andere rauwkost over? Serveer die er dan bij. Eet smakelijk!

Tekst, recept en fotografie: Francesca

Wil je wat delen over dit recept? Stuur me dan een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram. Liefs, Francesca

Categoriën: Food inspiratie