5x lekker licht dineren met vis

Er wordt wat vis afgegeten bij ons thuis, we zijn er dol op. Onder andere zoet- en zoutwatervis, schaal- en schelpdieren, we eten het allemaal. Het is vrij gemakkelijk om te bereiden en je kunt er alle kanten mee op. Vooral de vette vissoorten zijn ook nog eens heel goed voor je, vitamine B, mineralen en visvetzuren hebben een positief effect op onze gezondheid. Overbevissing begint wel een serieus probleem te worden, er zijn visstanden die steeds verder achteruitgaan en de kwaliteit van kweekvis is niet altijd even best. Check daarom of je vis duurzaam gekweekt is voordat je het koopt en koop het bij voorkeur bij de visboer en niet bij de supermarkt.

Had ik trouwens al gezegd dat vis heerlijk is? Alhoewel niet iedereen dat met me eens is, blijf ik toch stug volhouden 😉 Er wordt aangeraden om minimaal 2x in de week vis te eten, maar dat redden we bij lange na niet in Nederland. Volgens de laatste cijfers die ik heb gelezen eten Nederlands gemiddeld 1x in de 2 weken vis. Dat is ongeveer 4 kilo per jaar. Versus gemiddeld zo’n 80 kilo vlees per jaar. Daar valt nog genoeg te doen dus! Laat ik dan maar eens beginnen met 5 lichte maaltijden met vis.

1. Spaghetti met Portugese grote garnalen

Francesca Kookt_spaghettie met Portugese garnalen_1_uitgelicht

Deze garnalen op z’n Portugees zijn echt de allerbeste! Combineer ze met spaghetti en je hebt een geweldig bordje eten.

2. Thaise kokos-garnalen soep

Thaise kokos-garnalensoep

Dit is de simpele uitvoering van de Thaise kokos-garnalen soep. Je maakt ‘m binnen een half uur en het is een heerlijke lunch of lichte avondmaaltijd.

3. Zeebaars met citroen en knoflook

Zeebaars uit de oven met citroen en knoflook_2

Een van mijn favoriete vissoorten is zeebaars. Deze vis heeft een fijne structuur en iets zoete, milde smaak. Dit recept met citroen en knoflook is een van de makkelijkste manieren om de vis te bereiden en bomvol smaak. Smullen!

4. Oosterse vispakketjes uit de oven

Oosterse vispakketjes 3

Heel erg makkelijk om te maken. Vul een stuk aluminiumfolie met de vis, groenten en Oosterse specerijen, even in de oven en genieten maar.

5. Lentezalm met basilicum aardappels

Jamie's lente zalm met basilicum aardappels1

Een bordje vol met een stukje zalm en de smaken van de lente. Iedere keer weer een feest om deze te eten.

Heb je de smaak te pakken en wil je meer vis inspiratie? Kijk dan eens op deze pagina. Wat is jouw favoriete vissoort en wat maak je er zelf graag mee?

Volg Francesca Kookt! ook op Facebook, Twitter, Google+, Bloglovin’ of Instagram.

Smakelijk delen en printen
Eetkalender 2019
met 210 recepten, weekmenu’s en duurzame tips

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “5x lekker licht dineren met vis”

  1. Leuk artikel……tegenwoordig eten wij wel op zijn minst 2x per week vis, en dat bevalt echt prima…met vis kan je zo veel kanten op, en dat is echt prettig…