Francesca’s Weekmenu #207 – Weer naar school

Na twee weken vakantie, rust, complete vrijheid en samenzijn is het nu tijd om terug in het gareel te gaan…de kids weer naar school en wij aan het werk. Vind ik ook altijd weer fijn, zodra het in mijn systeem zit en dat kan soms een paar dagen duren ;-). Maar daar zal ik vast niet de enige in zijn!

Voor het weekmenu heb ik deze keer gekozen voor gerechten die wat meer in balans zijn. In de vakantie laat ik de teugels altijd (ahum, flink) vieren en daarna ga ik weer terug in mijn oude ritme qua eten, ook voor de kinderen. Want ik vind het belangrijk dat ze vooral veel groenten en vezels binnen krijgen. De jongste voornamelijk om te groeien en de oudste natuurlijk ook, maar die verbruikt ook nog eens veel energie op school en tijdens het sporten. Deze week daarom een mooie mix aan gerechten zoals een vegetarische curry, zelfgemaakte kip siam, salade met aubergine en falafel, gevulde courgette met een Mexicaans tintje en heerlijke, zelfgemaakte muesli. Eet lekker!

Maandag

Aan een vegetarische curry voeg ik graag paneer toe, wat een milde en stevige kaas is, voor een extra bite en dan mis je zeker geen vlees of kip. In deze snelle versie (samenwerking met Apetina Paneer) combineerde ik onder andere kikkererwten, paprika en paneer.

Duurzame tip: Heb je wat over? Dit gerecht leent zich er perfect voor om in te vriezen.

Dinsdag

Viscuisine, maar dan zelfgemaakt en geserveerd met krieltjes…super lekker! Het basisrecept is voor de Airfryer, maar ik heb ook de bereiding voor in de oven opgenomen.

Duurzame tip: Kies voor een witvis die echt in het seizoen past en duurzaam gevangen is. Of ga voor een duurzaam gekweekte vis. De visboer kan je hierin goed adviseren.

Woensdag

Vroeger at ik het altijd uit een pakje…maar nu echt niet meer! Deze zelfgemaakte kip siam is om van te smullen.

Donderdag

Vandaag staat er een heerlijk vegetarisch recept van onze diëtist Jonathan op het menu. Hij bedacht deze salade met aubergine, falafel en romige knoflookyoghurt.

Duurzame tip: Kliekje over? Smaakt de volgende dag heerlijk als lunch. Combineer het eventueel met wat gekookte couscous of bulgur als het net te weinig is.

Vrijdag

Van dit gerecht maak je mijn kinderen heel blij. Het ziet eruit, en smaakt, als comfort food, maar stiekem krijgen ze veel groenten binnen door deze gevulde courgette met een Mexicaans tintje.

Duurzame tip: Dit gerecht kun je ook vegetarisch bereiden, de kooktip hiervoor vind je helemaal onderaan het recept.

Zaterdag

Voor dit recept hoef ik geen duurzame tip te geven, want als er een duurzaam recept bestaat is het wel dat voor panzanella. Het vindt zijn oorsprong in Italië en combineert oud brood met andere ingrediënten zodat je al je kliekjes opmaakt. In dit recept heb ik het brood niet geweekt (zoals je authentiek panzanella maakt), maar gebakken en ik combineerde dat onder andere met groene asperges. Maar trek vooral je groentelade open en kijk wat je daar nog in hebt liggen om al je kliekjes op te maken in het weekend.

Zondag

Vandaag deel ik het recept voor mijn zelfgemaakte muesli met jullie. Maak een flinke voorraad en bewaar deze in een luchtdichte verpakking zodat je weer een tijdje vooruit kunt.

Duurzame tip: kijk eerst eens in je kast wat je eventueel nog hebt liggen aan zaden, granen of noten en verwerk die ook in je muesli. Zijn die kliekjes ook gelijk weer op.

Bewaar het weekmenu op Pinterest!

Wil je het weekmenu opslaan zodat je ‘m later makkelijk terug kunt vinden? Bewaar deze foto dan op een van je Pinterest borden.

Geniet van de gerechten uit dit weekmenu! Als je een foto deelt op social media, vergeet dan niet om mij te taggen met #francescakookt. Zo kan ik je foto terugvinden en dat vind ik hartstikke leuk om te zien.

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *