Francesca’s Weekmenu #236 – Gezond en snel

De voorjaarsvakantie is voorbij en wij hebben een heerlijke week in Zeeland gehad, zelfs nog met wat zonnestralen toen we op het strand gingen wandelen. Wat een feest! Nu weer terug naar het ‘gewone’ leven en een nieuw weekmenu.

Ik heb besloten dat het tijd wordt om mijn eetpatroon weer wat aan te scherpen. Want ik heb er een potje van gemaakt de laatste tijd, oftewel: veel te veel gegeten. Dus ik heb me weer ingeschreven bij mijn diëtist Jonathan Klaassen en hij coacht me op afstand. Super fijn en na 2 weken merk ik al verandering. Ik ben niet op dieet, maar let veel beter op mijn porties, voedingsstoffen en type maaltijden op een dag. En daar kun je een wereld mee winnen.

Dat inspireerde me deze keer voor een weekmenu met gezonde en snelle recepten. Waarbij ik een kleine kanttekening wil plaatsen bij het woord ‘gezond’. Of jij gezond eet heeft namelijk niet alleen te maken met je avondeten. Het gaat om alle maaltijden en tussendoortjes die je op een dag, of zelfs in een week eet. Daar moet balans in zitten en de focus moet voornamelijk op gezond liggen. Als jij ’s avonds gezond eet, maar overdag overmatig veel calorieën eet middels bijvoorbeeld calorierijke ontbijtjes, snoepjes, koekjes of veel suikerhoudende frisdranken drinkt dan heeft het allemaal niet zoveel zin. Dus ja, deze recepten voor de avondmaaltijd uit dit weekmenu zijn zeker bewust en gevarieerd, maar of het een totaal gezonde dag wordt ligt volledig bij jou ;-). Geniet van mijn goedgevulde bietensoep, vis kebabs, chili met pompoen, kip cashew, naan pizza, broodje kipsalade en kwarkbollen… eet lekker!

Wil je vanaf nu de wekelijkse e-mailnieuwsbrief ontvangen met daarin het weekmenu? Schrijf je dan hier in, dit is uiteraard helemaal gratis en je kunt je altijd weer uitschrijven.

Maandag

Deze bietensoep (oftewel borscht) stond al heel lang op mijn lijstje om te maken. En wat was ik enorm verrast over de smaak, zo lekker! Normaal wordt deze soep met onder andere runderbouillon gemaakt, maar ik maakte er een vegetarische variant van boordevol groenten en bonen. Een echte energiebom.

Duurzame tip: Portie over? Neem deze de volgende dag mee als lunch of vries in, dat kan perfect.

Dinsdag

Vandaag eten we lekkere vis kebabs die heel makkelijk zijn om te maken. Lekker met de couscoussalade met paprika en spinazie erbij. Wil je meer groenten? Voeg dan extra broccoli of courgette toe die je eerst roerbakt.

Duurzame tip: De couscoussalade kun je ook maken met kliekjes groenten die je nog in de koelkast hebt liggen. Kijk wat goed bij elkaar past en verwerk dat rauw of roerbak (afhankelijk van het type groente) voordat je er een couscoussalade van maakt. Dat doe ik thuis ook vaak als lunch. Zo gooi je niets weg, eet je heel lekker en krijg je extra groenten binnen tijdens de lunch.

Woensdag

Een van mijn favoriete recepten van de laatste tijd is deze chili met pompoen, bonen en rijst. Wil je het gerecht nog voedzamer maken? Kies dan voor zilvervliesrijst in plaats van witte rijst.

Duurzame tip: Kliekje chili over? Dat smaakt de volgende dag heerlijk als lunch met een volkoren boterham of broodje erbij.

Donderdag

Deze snelle kip cashew heb je in 20 minuten gemaakt en is waanzinnig lekker! Ook al zit er een theelepel suiker in, het gerecht valt voor mij nog steeds in de categorie gezond omdat ik naar het grotere geheel kijk. Oh, en vandaag wel met witte rijst eten, want dat hoort erbij. Vind ik dan ;-).

Vrijdag

Comfort food vrijdag en deze keer staan er naanpizza’s met broccoli, kikkererwten en hummus op het menu. Een feest om te maken en te eten!

Duurzame tip: Naast de broccoli topping kun je ook even in de koelkast kijken wat je nog qua kliekjes in huis hebt. Met een beetje tomatensaus erbij kun je namelijk van heel veel wel een naan (of pizza) topping maken. Wees creatief en wie weet wat voor heerlijke combinaties je bedenkt!

Eetkalender 2020, nu met 5 euro korting!

Wil je in 2020 iedere week zo’n heerlijk weekmenu in je keuken hebben hangen? Bestel dan de Eetkalender 2020 in mijn shop! De laatste exemplaren van de kalender zijn nu te bestellen voor € 15,95 (in plaats van € 20,95).

Zaterdag

Heerlijk is deze kipsalade voor op brood van Charlie! Doordat je magere kwark gebruikt bevat de salade minder calorieën, maar daar merk je in de smaak helemaal niets van. Maak een flink bakje en je kunt er het hele weekend van genieten. Misschien op maandag ook nog.

Duurzame tip: Bewaar de kipsalade na de bereiding in een goed afsluitbaar bakje in de koelkast. Dat verlengt de houdbaarheid en zo kun je er 3 dagen van genieten.

Zondag

Ik eindig de week met een baksel, maar dan wat gezonder. En sneller ook ;-). Deze kwarkbollen met blauwe bessen en citroen zijn heerlijk als tussendoortje en heel makkelijk om te maken. Sidenote: het Personal Body Plan waarover ik vertel in de blog volg ik niet meer.

Duurzame tip: De kwarkbollen smaken het lekkerst op de dag dat je ze gebakken hebt. Maar wat doe je dan met die 11 andere kwarkbollen? Nou, gewoon per stuk invriezen zodat je altijd een tussendoortje in huis hebt. Even laten ontdooien en oppiepen in de oven.

Bewaar het weekmenu op Pinterest!

Wil je het weekmenu opslaan zodat je ‘m later makkelijk terug kunt vinden? Bewaar deze foto dan op een van je Pinterest borden.

Geniet van de gerechten uit dit weekmenu! Als je een foto deelt op social media, vergeet dan niet om te taggen met #francescakookt. Zo kan ik je foto vinden en dat vind ik hartstikke leuk om te zien.

Wil je wat delen over dit recept? Stuur me dan een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram. Liefs, Francesca

Categoriën: Weekmenu