Francesca’s Weekmenu #310 – Week zonder vlees

Ook dit jaar is er weer een week zonder vlees die ik toejuich. Dit jaar niet alleen zonder vlees en vis, maar ook zonder zuivel. Wat weer een stapje verder is, want producten als melk, slagroom, kaas en boter worden veel gebruikt in ons land. Ik zeg er ook maar …

Ook dit jaar is er weer een week zonder vlees die ik toejuich. Dit jaar niet alleen zonder vlees en vis, maar ook zonder zuivel. Wat weer een stapje verder is, want producten als melk, slagroom, kaas en boter worden veel gebruikt in ons land. Ik zeg er ook maar gelijk bij dat de toevoeging ‘zonder zuivel’ voor mij een uitdaging is. Want ik ben dol op bijvoorbeeld boter en room. Maar ik heb ook ontdekt dat er steeds betere plantaardige varianten verkrijgbaar zijn. Zo vind ik bijvoorbeeld de plantaardige boter van Violife heel goed en ik kook net zo makkelijk met plantaardige kookroom op basis van soja of haver. Alleen plantaardige kaas is niet aan mij besteed, de smaak is zo anders dan ‘echte’ kaas dat ik het dan liever niet eet. Of liever 1 keer in de week echt goed. Maar deze week dus even niet ;-).

Wellicht vraag je je af waarom de organisatie zuivel heeft toegevoegd aan de week? Dat heb ik even voor je uitgezocht. Vlees eten is namelijk niet het enige wat een enorme CO2- en watervoetafdruk achterlaat. Ook de consumptie van zuivel is erg belastend voor het klimaat.  De gemiddelde Nederlander consumeert 344 gram zuivel per dag, waarvan 203 gram drinkzuivel, 109 gram eetzuivel en 33 gram kaas. Door het niet consumeren van zuivel gedurende 1 week wordt er per persoon 2,4 kilo minder zuivel geconsumeerd. Door in ieder geval eens te proeven wat voor alternatieven er zijn, ontdek je weer nieuwe dingen. Soms positief en soms negatief (ook dat hoort erbij), maar bewust zijn ervan is het belangrijkste doel van aankomende week. Hier lees je alles erover.

Ik heb voor jullie mijn lekkerste recepten zonder vlees, vis en zuivel op een rijtje gezet, waarbij ik ook tips geef hoe je bepaalde zuivelproducten kunt vervangen. Zo eten we op macaroni met tomaat, chili met groenten, bonen en bloemkoolrijst, vegetarische bami met kousenband, romige kikkererwtensoep met zelfgebakken brood en bloemkool kung pao met cashewnoten. In het weekend heb ik een heerlijk hapje op het menu gezet, namelijk Chinese pannenkoekjes met lente-ui. En op zondag ontbijten we met wentelteefjes uit een bakje met vers fruit.

Maandag

Macaroni met tomaat om de week mee te beginnen. In het originele recept wordt Parmezaanse kaas als topping gebruikt. Dit kun je vervangen door edelgistvlokken. Of je maakt een mengsel van panko, knoflookpoeder en optioneel wat edelgistvlokken wat je over de macaroni heen strooit. Zet het even in de oven om te gratineren en dan heb je een heerlijk krokant laagje. Er zijn ook plantaardige vervangers voor Parmezaanse kaas te koop (Violife heeft ook een aardige, nee ze sponsoren dit weekmenu niet haha). Geraspt vind ik deze nog wel prima.

Dinsdag

Er staat een lekkere chili op het menu vandaag! Met groenten, bonen en bloemkoolrijst.

Woensdag

We eten ook Surinaamse bami deze week! Deze vegetarische bami maak ik met kousenband. Je kunt ook deze bami met groenten maken, vervang dan de kip door vegetarische kipstukjes of laat deze er helemaal uit.

Donderdag

Van kikkererwten kun je een heerlijk romige soep maken en daar heb je geen zuivel verder voor nodig. Ik bak er een no knead bread met rozemarijn en knoflook bij. Vergeet deze niet een dag eerder vast voor te bereiden zodat het deeg kan rijzen. Je hoeft er zelf verder niets aan te doen, alleen de ingrediënten even mengen.

Vrijdag

Een van mijn favoriete plantaardige recepten is deze bloemkool kung pao met paprika en cashewnoten. Enorm rijk van smaak en zalig in combinatie met de witte rijst. Als dat geen comfort food is.

Zaterdag

Deze Chinese pannenkoekjes met lente-ui zijn heerlijk als borrelhapje en ook helemaal plantaardig.

Zondag

Vandaag ontbijten we met wentelteefjes! Deze maak ik met oud brood, ei en plantaardige melk. Gecombineerd met wat vers fruit.

Mocht je trouwens nog wat van het brood van donderdag over hebben, daar kun je ook hartige wentelteefjes van maken met plantaardige melk, ei en specerijen. Eventueel gecombineerd met een gebakken eitje met wat verse avocado.

Bewaar het weekmenu op Pinterest!

Wil je het weekmenu opslaan zodat je ‘m later makkelijk terug kunt vinden? Bewaar deze foto dan op een van je Pinterest borden.

Geniet van de gerechten uit dit weekmenu! Als je een foto deelt op social media, vergeet dan niet om te taggen met #francescakookt of @francescakookt. Dat vind ik ontzettend leuk om te zien.

Categorieën

Tags

Heb je een vraag? Stuur een bericht via het contactformulier of neem contact op via Facebook of Instagram.
Recepten

Recepten

Weekmenu

Weekmenu

Zoeken

Favorieten

Favorieten

Menu Menu

Volg mij op Instagram :)