Slim koken uit je voorraadkast en met kliekjes

Voordat ik jullie vandaag ga helpen met mijn tips om slim te koken uit je voorraadkast en met kliekjes, wil ik eerst nog iets anders delen. Namelijk: dit is geen oproep om te hamsteren. Verre van zelfs! Volgens mij wordt het hamsteren wel ietsje minder nu, maar voor de mensen die het nog steeds doen: hou hiermee op, per direct.

Waarschijnlijk staan de zolders of bergingen van de hamsteraars inmiddels ook al knettervol met potten groenten, blikken gepelde tomaten, zakken pasta en rijst en pakken toiletpapier. Ga nu weer even normaal doen en laat de schappen van de supermarkten (redelijk) gevuld voor de mensen die het echt nodig hebben. In eerste instantie voor de mensen die in de zorg of andere vitale beroepen werken en constant misgrijpen. Maar ook voor de ouderen en kwetsbaren die niet op zoektocht kunnen in verschillende winkels naar een pakje bloem of pasta.

Wees sociaal, ook al ben je bang. De angst is er, dat snap ik. Maar je hoeft je je niet te laten leiden door je angst. We leven in een land met heel veel voedsel en er is genoeg. De onzekerheid is er ook, we hebben even geen idee hoe de wereld er volgende week of de komende maanden uitziet. Maar we komen er wel, ook met ons voedsel. Als we maar de rust bewaren. Alsjeblieft, denk niet alleen aan jezelf, maar juist ook aan elkaar.

Tot zover mijn noodkreet. En nu weer terug naar dit artikel, wat ik geschreven heb vanuit mijn eigen ervaring. Want ik merk dat ik de afgelopen week anders ben gaan koken. Ik denk minder in recepten, maar meer in mogelijkheden. Ook door de nieuwe leefsituatie waar we in zitten. We leven en werken nu non-stop met z’n vieren thuis, en consumeren dus ook veel meer. En dat wil ik op de meest efficiënte manier doen, door de inhoud van mijn voorraadkast goed te gebruiken en zonder ook maar iets weg te gooien. Hoe pak je dat aan? Hier zijn mijn tips.

1. Inventariseer wat je al in huis hebt

Ongemerkt heb je waarschijnlijk al veel meer in voorraad dan je wellicht dacht. Denk aan je voorraadkast en vriezer. Open die eens en haal alles eruit. Noteer wat je in huis hebt zodat je een goed overzicht hebt van de producten die je nog kunt gebruiken. Zeker de producten uit je vriezer (als je die hebt uiteraard). Zo ontdekte ik dat ik nog heel veel groenten, vis, kruiden en fruit in de vriezer heb liggen. En die kan ik nu perfect gebruiken voor mijn maaltijden.

2. Maak een weekplanning

Doordat we nu weten dat we nergens heen gaan (want jij blijft toch ook zoveel mogelijk thuis?), is het veel makkelijker om een eetplanning voor de week te maken. Want je hoeft niet rekening te houden met spontante activiteiten. Naast het avondeten neem je de lunch nu ook mee. Want dat doen we even niet buitenshuis, op het werk of in de horeca. Vooral de lunch is trouwens een perfect moment om kliekjes van het avondeten op te maken, al dan niet in combinatie met producten uit je voorraadkast. Denk aan soepen, kliekjes groenten waar je salades van maakt, kliekjes pasta die je weer opwarmt als lunch of quesadilla’s die je maakt met tortilla wraps (die je trouwens perfect in de vriezer kunt bewaren). Maar ook tosti’s van oud brood (niets weggooien dus) met kaas, vleeswaren of kliekjes vlees en groenten.

Kijk wat je al in huis hebt en verdeel het over de week. Zorg nog steeds dat je gevarieerd en gezond eet. Iedere dag witte pasta eten is echt heel onverstandig. Kies eerder voor volkoren varianten (vezels zijn belangrijk) en verdeel je koolhydraatbronnen. Dus ga bijvoorbeeld een dag voor aardappels, dan voor (zilvervlies)rijst, dan weer bulgur, en dan weer een dag met (volkoren) pasta. Ik kreeg een verzoek of ik wat meer koolhydraatarme recepten wilde plaatsen, zodat we ‘beter op ons gewicht konden letten’ in deze tijd dat we veel thuis zitten en meer gaan eten. Maar daar ben ik geen voorstander van. Juist nu adviseer ik om goed gevarieerd te blijven eten en vooral geen essentiële producten te schrappen uit je voedingspatroon. Dat we aankomen heeft trouwens niet primair te maken met ons avondeten, maar wel met wat we allemaal snoepen en snacken tussen onze hoofdmaaltijden door. Het gaat om je totale calorie inname. Heel eerlijk, wij snoepen de laatste week ook meer thuis. Maar dat ga ik nu een halt toeroepen en tussendoor vaker een snackbordje neerzetten met bijvoorbeeld rauwkost. Of ik eet een bakje magere kwark met fruit als ik ’s avonds nog behoefte heb aan iets te eten.

Zorg er verder voor dat groenten een groot deel van je gerechten bepalen, dat hebben we hard nodig voor onze weerstand. Eet daarnaast ook zeker 2 stuks fruit per dag.

Oh, en als je een dag niet wilt koken (wat totaal begrijpelijk is), bestel dan eens bij een van je favoriete restaurants die nu misschien bezorgen omdat ze gesloten zijn. Zo steun je de lokale ondernemer en ontlast je jezelf.

3. Vul je voorraad aan met vers en wat je verder nog nodig hebt

Je weet inmiddels wat je ongeveer gaat eten de aankomende week en wat je al in huis hebt in je voorraadkast en vriezer. Vul dit aan met verse producten uit de winkel, van de boer of via een van de vele initiatieven die er op dit moment zijn om kleine ondernemers en voedselproducenten te helpen. Kun je iets niet vinden of krijg je andere producten uit bijvoorbeeld een groentepakket, dan pas je het gewoon aan in je weekmenu. Gewoon flexibel in zijn.

Ik doe nu ongeveer 1 keer in de week boodschappen en dan zorg ik dat ik alles in huis heb voor de komende week (naast eten ook mijn overige boodschappen zoals schoonmaakmiddelen en toiletpapier (1 pakje uiteraard). Aan de ene kant zodat ik rust heb in mijn weekplanning met de kids thuis, maar ook omdat ik zo min mogelijk in de winkel wil komen. Hoe minder sociale contacten, hoe beter.

4. Kook op maat of extra als je wilt invriezen

Ik kook nu iedere dag vers, omdat ik toch de hele dag thuis ben. Maar er zijn ook mensen die iedere dag nog naar hun werk gaan en waar het nog veel drukker is binnen het gezin. Voor deze groep is het slim en raadzaam om dubbele porties te maken zodat je eten kunt invriezen en jezelf ontlasten. Neem dit dan mee in je eetplanning.

Voor de mensen die iedere dag vers koken: kook op maat. Vaak wordt er aangeraden om bijvoorbeeld 100 gr ongekookte rijst en 100 gr ongekookte pasta per persoon te rekenen. Maar ik heb gemerkt in ons gezin dat 80 gr per persoon vaak voldoende is, omdat ik ook nog veel groenten en/of peulvruchten toevoeg. Maar als ik weet dat ik er de volgende ook nog mee wil lunchen dan maak ik er wel weer 100 gr van. Zo kook je op maat en dus slim.

Ook al heb ik nu een weekplanning, nog steeds heb ik 1 kliekjesdag per week. Omdat er altijd wel iets overblijft. Denk aan een portie pasta, wat je dan de volgende dag weer kunt eten met een soepje of salade erbij. Of ik gooi gewoon allemaal groenten bij elkaar op een bakplaat met wat olijfolie, zout en specerijen en rooster die in de oven. Eventueel gecombineerd met pasta, rijst, bulgur of wraps uit de voorraadkast. Maar denk ook aan nasi goreng. Wat gebakken rijst is en die kun je op tig verschillende manier maken. Met groenten, kip, vlees, vis en smaakmakers zoals ketjap en sojasaus.

5. De beste gerechten om in te vriezen

Deze gerechten zijn ideaal om in te vriezen of vooruit te maken. Klik op de naam en je komt bij alle recepten uit.

Curry’s
Stoofschotels
Lasagne
Ovenschotels
Soepen

6. Suggesties voor gerechten om te koken uit je voorraadkast

Wat kun je allemaal maken met producten uit je voorraadkast? Ik heb mijn beste tips voor het koken uit je voorraadkast op een rijtje gezet, met links naar recepten op mijn blog ter inspiratie.

Tomaatproducten zoals blikken gepelde tomaten of tomatenblokjes en tomato frito:

– Basis voor een pastasaus
– Basis voor een tomatensoep of minestrone
– Voor in een curry of chili
– Voor in een stoofschotel met groenten, kip, vis of vlees
– Om groenten in te garen*
– Voor een couscous- of bulgurmaaltijd met groenten, vlees, vis of kip

* Afgelopen week maakte ik daar een makkelijk receptje voor. Van 2 stronken broccoli sneed ik de roosjes los. Daarna schilde ik de stronken en sneed die in kleine blokjes. Dit roerbakte ik met 1 gesnipperde ui en 2 teentjes fijngehakte knoflook. Ik voegde daarna 1 pakje Tomato Frito toe en liet de broccoli gaar stoven in de saus. Daarna bracht ik het verder op smaak met zout en peper. In de tussentijd kookte ik 1 kg krieltjes in de schil en die mengde ik met zout en een scheutje appel-ciderazijn en olijfolie extra vergine na het afgieten. Wil je het vegetarisch houden, dan serveer je het zo samen. Lekker met wat ringetjes lente-ui erbij. Wil je nog wat vlees toevoegen? Kies dan voor stukjes gebakken merguez worstjes of stukjes uitgebakken runder cervelaatworst. Deze bak je eerst uit en meng je daarna door de broccoli tijdens het stoven.

Bonen uit blik, pot of zak:

– Voor een lunchsalade
– Om een bonenspread mee te maken
– Voor een lunch met veel groente
– Voor in een soep (sowieso kun je aan bijna iedere soep wel bonen toevoegen, goed als plantaardige eiwitbron)
– Voor een stoofschotel met groente, kip, vlees of vis
– Voor een maaltijdsoep
– Voor een chili met groente, gehakt of kalkoen
– Voor een curry met groente,
– Voor een bijgerecht met tomaat of rijst
– Voor burrito’s of andere Tex Mex gerechten die vaak ideaal zijn om kliekjes groenten, rijst, kruiden, kip en kaas in te verwerken
– Voor een vegetarische roerbakschotel

Mais uit blik of pot:

Kijk hier voor al mijn recepten met maiskorrels.

Gedroogde pasta en gnocchi:

Kijk hier voor al mijn recepten met pasta.
Kijk hier voor al mijn recepten met gnocchi.
Kijk hier voor al mijn lasagne recepten.

Rijst:

Kijk hier voor al mijn recepten met rijst.
Kijk hier voor al mijn risotto recepten.
Kijk hier voor al mijn nasi recepten.

Noedels:

Kijk hier voor al mijn recepten met noedels.

Groenten uit pot:

– Lasagne met geroosterde paprika (maar door een pastasaus, in een roerbakschotel, in een salade of op brood kan het ook)
– Stamppot van rode kool (of gewoon als bijgerecht natuurlijk)

(En verder eet ik nooit groenten uit pot, want dat vind ik niet lekker. Dus daar heb ik geen recepten voor. Groenten uit de diepvries daarentegen wel, en daar kun je alles mee maken.)

Visconserven:

Kijk hier voor al mijn recepten met tonijn.
Kijk hier voor al mijn recepten met sardines.
Kijk hier voor al mijn recepten met makreel.
Kijk hier voor al mijn recepten met ansjovis.

Ik hoop dat ik jullie met dit artikel over koken uit je voorraadkast en met kliekjes een beetje houvast heb kunnen geven in deze verwarrende tijd. We moeten ons aanpassen, dat is zeker, maar we kunnen nog steeds lekker eten. En als je echt geen zin en tijd hebt, gooi dan gewoon wat bij elkaar. Roerbak of maak er een soep van. Je zult zien dat het vaak gewoon heel lekker wordt, ook als het geen moeite kost. Take care! En als ik ergens mee kan helpen, laat dan hieronder een reactie achter of neem contact met me op via Instagram of Facebook. Liefs, Francesca

Bewaar deze tips en recepten op Pinterest!

Wil je de tips en recepten opslaan zodat je ze later makkelijk terug kunt vinden? Bewaar deze foto dan op een van je Pinterest borden.

Heb je een voorraadkast vol potten groenten, blikken gepelde tomaten, zakken pasta en rijst. Ik wil de inhoud mijn voorraadkast goed gebruiken, zonder ook maar iets weg te gooien. Hoe pak je dat aan? Lees mijn 6 tips.

Tekst: Francesca, Fotografie: Francesca, Wendy van Bree Fotografie en DeedyLicious

Categoriën: Food inspiratie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Slim koken uit je voorraadkast en met kliekjes”

  1. Dank voor de handige tips! Hier vaak een overvolle voorraadkast. Niet door het hamsteren, maar doordat ik vaak vergeet wat ik nog heb… Deze tips komen hier dus echt van pas.