7 dagen Detox: dag 3 t/m 7

Dat was het dan, de 7-dagen detox is voorbij! Het begin (vooral de 1e dag) was lastig, maar daarna werd het iedere dag makkelijker. Ik heb bijzonder lekker gegeten. En ik merkte echt effect; een meer stralende huid, wakker worden en je gelijk fit voelen en heel veel energie. 

Dit was nog niet eens zo’n strenge detox, maar dat had ik ook niet kunnen volhouden. Zelfs geen 7 dagen 😉 Ik heb er goed van gegeten en veel nieuwe dingen uitgeprobeerd. Sommige gerechten hebben me zelfs enorm verrast! Zo ga ik bijvoorbeeld vaker havermout ontbijtjes maken en lunchen met gezonde salades bevalt me erg goed. Nou deed ik dat al vaker, maar ik ga proberen om het erin te houden. 

Er zitten veel goede aspecten aan een detox, maar toch zal ik niet zo snel opnieuw een detox doen. Mijn foodie hart accepteert dat namelijk niet. Ik mis mijn vlees en vis, de homemade cappuccino’s en een uberzoet toetje op z’n tijd. Wat ik wel makkelijk kan doen is een aantal detox elementen integreren in mijn huidige leven. Het is namelijk helemaal niet moeilijk om 1 of 2 dagen per week vegetarisch of glutenvrij te eten, om maar 1 cappuccino per dag te drinken in plaats van 3, lekker fruit en noten te snacken tussendoor en om af en toe desserts zonder suiker te maken. En zo kan ik nog wel meer bedenken. Dat voelt voor mij natuurlijker en ik denk dat het op de lange termijn ook een bewuste levensstijl wordt in plaats van een eenmalige bevlieging. 

Hoe je met een detox en met voeding omgaat is voor iedereen anders, belangrijk is daarbij dat je goed je gevoel volgt. Ik ben blij dat ik deze detox-uitdaging ben aangegaan. Het heeft me nieuwe inzichten gegeven, beter gevoel over wat ik belangrijk vind qua voeding en een mooie zachte huid en meer energie 🙂  


Lees wat ik de laatste 5 dagen van de detox heb gegeten. Als er een recept van op mijn blog staat, heb ik er gelijk een linkje bij geplaatst. 

Dag 3:
ochtend:
– glas water met citroensap
– glas sap van groene appel, kiwi, sinaasappels, avocado en spirulina
– beker detox thee
– water

rest van de ochtend:
– veel water en thee
– 1 banaan voordat ik ging hardlopen

lunch:
salade met spinazie, wortel, bleekselderij, cherrytomaatjes, avocado, peterselie, chia zaad en een beetje sesamolie en witte balsamico azijn als dressing  

 

– water en thee 

rest van de middag:
– veel water en thee
– 1 appel

avondeten:
vrolijke boerenkool salade met rode kool, mandarijntjes en balsamico dressing


– beker rode kool bouillon
– detox thee

En water!

Dag 4:
ochtend:
– glas water met citroensap
– beker detox thee   
– smoothie van groene appel, sinaasappel, bessen en spinazie

 
rest van de ochtend:
– water, thee
– banaan

lunch:
salade met landkers, venkel, sinaasappel, kiemen en een rode wijnazijn-honing dressing


– water

rest van de middag:
– veel thee en water
– wortels       

avondeten:
zachtgekookte zilvervliesrijst met roergebakken groenten en krokante tofu


– water, thee

snack:
Dadel-paranoten snoepballetjes


Dag 5:
ochtend:
– glas water met citroensap
– beker detox thee
mega chocolade-haver-bessen-boekweit ontbijt


rest van de ochtend:
– bakje goji bessen en een appel
– thee en water

lunch:
– smoothie van appel, blauwe bessen en chia zaad
– glas water

rest van de middag:
– veel water
snoepballetjes van dadels en paranoten

avondeten:
– Uit eten: het is me gelukt om iets gezonds te vinden! Past officieel niet in mijn detox, maar komt wel dicht in de buurt 🙂 Krokante bataat met 3 kleuren wortel, quinoa, geroosterde bloemkool en pompoencreme.  

Dag 6:
ochtend:
– glas water met citroensap
– beker detox thee
mega chocolade-haver-bessen-boekweit ontbijt

rest van de ochtend:
– water
– goji bessen

lunch:
– hele snelle lunch vandaag omdat we druk aan het klussen waren: 1 blik kikkererwten met 1 avocado, 8 cherry tomaten, wat veldsla, noten en een dressing van frambozenazijn met een drupje olijfolie.

– water

rest van de middag:
– water
– banaan

avondeten:
gevulde paprika’s met kerrie bulgur en geroosterde boerenkool

– water en thee

Dag 7:
ochtend:
– glas water met citroensap
– beker detox thee
– ik had nog bulgur over van de avond ervoor en daar heb ik een ontbijtje mee gemaakt met kokosmelk, amandelmelk, rozijnen, banaan, geroosterde amandelen, lijnzaad en geraspte kokos.

lunch:
– restjes van de lunch van gisteren: kikkererwten met avocado en tomaat
– appel
– water

rest van de middag:
– water
– verse dadels

avondeten:
– tja, het laatste detox avondmaal was geloof ik niet zo detox proof… Ik wilde vis eten, maar door het klussen van de dag ervoor was ik vergeten naar de visboer te gaan. Er lagen nog wel grote garnalen in de diepvries en opeens besloot ik dim sum te maken. Terwijl deze lekker aan het stomen waren bedacht ik dat won ton vellen waarschijnlijk gluten bevatten. Oftewel, wel heel gezond gegeten, maar niet passend binnen de detox 😉 

– en ik vond dat we het einde van de detox moesten vieren, dus ik heb de heerlijke vegan chocolademousse van de Groene Meisjes gemaakt. 


Er is nog 1 laatste ding wat onbesproken is gebleven. Wat vond The Mr. er nou van? Laten we het zo zeggen, hij heeft heel lekker gegeten en daarnaast nog iets meer gegeten 😉 

Tot zover de detox-uitdaging! Op naar een volgende uitdaging 🙂

Eetkalender 2020
Koop 'm nu in de pre-sale zonder verzendkosten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “7 dagen Detox: dag 3 t/m 7”

  1. Hai Francesca,

    Ik heb jouw detox-menu gebruikt voor mijn eigen detox-week. Fijn om er zo recepten bij te hebben! De eerste dagen voelden goed, nu weer aan t opbouwen. Voelt voor mij best snel met vast voedsel en hele maaltijden. Ben benieuwd waar jij dit menu hebt gekregen of heb je het zelf samengesteld?

    Groetjes Mariëtte

      1. Hoi! Ik heb een vraag. Er staat vaak niet bij hoeveel je van een product moet nemen, bijvoorbeeld voor een sapje. Gaat het om hele vruchten? Of een bepaalde hoeveelheid gram? Groetjes