Overnight oats met Kefir en pompoenpuree

Samenwerking – Als ik ‘Kefir’ zeg, wat denken jullie dan? Waarschijnlijk heel weinig, want Kefir is nog een tamelijk onbekende in zuivelland. Jammer eigenlijk, want naast een bewuste keuze is het ook nog eens heel lekker! Zeker als je, net als ik, een liefhebber bent van karnemelk, yoghurt en kwark. Vandaag ga ik dit zuivelproduct eens in het zonnetje zetten samen met Healthy People, want die hebben drie heerlijke varianten voor jullie in het zuivelschap gezet.

Wat is Kefir precies?

Laat ik dat eerst maar eens uitleggen voordat we gaan ‘proeven’. Kefir is melk die mild gefermenteerd wordt door de toevoeging van Kefir culturen. Hierin zit een mix van verschillende bacteriën en gisten die de melk fermenteren tot het uiteindelijke Kefir zoals je het drinkt. Laat je niet afschrikken door termen als ‘fermentatie’ en ‘bacteriën’, want dit is een volledig normaal proces voor ons voedsel. Denk bijvoorbeeld aan yoghurt, brood, bier en zuurkool. Allemaal producten waarbij fermentatie noodzakelijk is.

In de Kefir culturen zitten verschillende soorten probiotische bacteriën zoals Lactobacillus acidophilus en Lactococcus lactis. Deze mooie termen mag je van mij direct weer vergeten, als je maar onthoudt dat deze probiotica kunnen helpen bij de instandhouding van een gezonde darmflora.

De mix van bacteriën en gisten worden toegevoegd aan verse melk en dat zorgt ervoor dat de suikers uit de melk fermenteren waardoor er voedingszuren gemaakt worden. Hierdoor krijgt Kefir de bijzondere, eigen smaak. Ik zou het omschrijven als de smaak van karnemelk, maar dan zachter. Het is rijk aan eiwitten en er wordt verder niets aan toegevoegd, 100% natuurlijk dus. Belangrijk om te melden voor mensen met een lactose-intolerantie: de lactose uit de melk wordt bijna volledig omgezet in zuren en andere stoffen. Het bevat daardoor veel minder lactose, maar Kefir is nog steeds niet lactose-vrij.

De Kefir van nu wordt trouwens nog steeds gemaakt volgens een eeuwenoud recept. In de Kaukasus dronken volkeren het al eeuwen geleden. Het fermenteren zorgde er ook nog eens voor dat het langer houdbaar werd.

Zoals ik al aangaf zijn er drie varianten van Healthy People te koop in het zuivelschap; Healhty People Kefir Drink (deze drink je als (karne)melk, nu ook verkrijgbaar als 1 liter verpakking), Healthy People Kefir Drink Vanilla Flavour (hieraan is wat bietensuiker en poeder van vanillestokjes toegevoegd, deze vond ik verrassend lekker en is echt even om van te genieten) en als laatste de Healthy People Roer Kefir (deze eet je als yoghurt of kwark).

Ontbijten met Kefir

Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd de afgelopen weken en ik vond de Kefir Drink het meest veelzijdig en puur. Daarom heb ik deze uitgekozen om een lekker ontbijtrecept mee te maken, namelijk overnight oats met kefir en zoete pompoenpuree! Uiteraard kun je de Kefir Drink ook gewoon mengen met je ontbijtgranen en fruit in de ochtend, dan ben je nog sneller klaar. Maar als je echt een feestje wilt maken van je ontbijt dan is dit hét recept ervoor!

Leuk om te melden is dat ik normaal niet zo’n fan ben van overnight oats, omdat ik het in combinatie met gewone melk of plantaardige versies zoals amandelmelk een beetje weeïg vind worden. Maar door het zuurtje in de Kefir wordt de smaak helemaal opgelift! In combinatie met een paar rozijnen en wat vanille is het echt heel lekker en ik was met een grote glimlach aan het ontbijten.

Wat je nodig hebt voor 2 personen

  • 200 gr pompoen, in kleine blokjes
  • 2 tl pumpkin spice specerijen (koek- en speculaaskruiden werken ook)
  • 2 tl vanille-extract of -pasta
  • 60 gr havermout
  • 20 gr rozijnen
  • 250 gr Healthy People Kefir Drink
  • om te serveren: pecannoten en eventueel ahornsiroop of honing

Wat je gaat doen

Bereidingstijd: 20 minuten + nachtje koelen

1. Meng de blokjes pompoen met de pumpkin spice, 1 tl vanille-extract en een heel klein bodempje water in een steelpan. Breng aan de kook en laat daarna op laag vuur 15 minuten pruttelen tot de pompoen zacht is (af en toe even roeren en checken of het niet droog kookt). Prak daarna fijn met een vork en laat afkoelen. Zet na het afkoelen afgedekt in de koelkast.

Tip: je kunt de pompoen ook roosteren in de oven, dan ben je alleen iets langer bezig.

2. Meng de havermout, rozijnen, Kefir Drink en 1 tl vanille-extract in een pot en roer goed door. Sluit af en zet een nachtje in de koelkast.

3. Roer de overnight oats in de ochtend door en schep de helft in een kom (maak het vooral niet warm, koud smaakt dit het allerlekkerst). Schep daar naar smaak wat pompoenpuree op en garneer met pecannoten en eventueel een scheutje ahornsiroop of honing.

Tip: Je kunt deze hoeveelheid serveren voor 2 personen of je ontbijt er 2 dagen mee in je eentje. Kan prima!

Ik ben razend benieuwd of jullie net zo gaan genieten van deze overnight oats met Kefir! Laat je het me weten in een reactie?

Dit is een samenwerking met Healthy People, lees hier mijn disclaimer.



Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *