Mijn uitdagingen voor 2013 + bedenk ook een uitdaging voor mij en win een koekboek van Donna Hay!

Goede voornemens. Die neem ik me eigenlijk nooit voor. Niet omdat ik het niet nuttig of goed vind, maar omdat ik vind dat je dingen niet moet uitstellen naar een volgend jaar, terwijl je het ook nu kunt doen.

Maar nu ben ik opeens toch een blog over goede voornemens aan het schrijven. Want ik ben wat van plan in 2013. Misschien is goede voornemens niet de beste omschrijving. Goede uitdaging beschrijft het beter. Want ik heb een missie voor 2013. Ontstaan vanuit mijn blog en de ervaringen die ik het afgelopen jaar heb opgedaan met jullie als lezers, maar ook daarbuiten. 

Terug naar de basis
Ik ga even een paar stappen terug. Naar hoe mijn blog is ontstaan, nog niet zo heel lang geleden. The Mr. en ik waren toen al een tijd koolhydraatarm aan het leven. Ik vond dat er zo weinig sites waren waar een goed, lekker en makkelijk overzicht van koolhydraatarme recepten te vinden was en toen was mijn blog geboren. Ook uit vakinteresse, want door mijn beroep wilde ik wel eens meemaken hoe het beheren van een blog in de praktijk werkte. Inmiddels kun je het een uit de hand gelopen hobby noemen, want ik heb een hoop blije lezers en de volgers groeien iedere dag (en daar ben ik dan weer heel blij mee!).

Langzamerhand is mijn focus verandert. Ik ben niet zo enorm koolhydraatarm meer (bekijk mijn laatste paar maanden archief en ‘you will get my point’), maar er is wel een andere grote rode draad te vinden. Namelijk dat ik heel graag gezond, makkelijk en puur kook. Waarbij de juiste ingredienten centraal staan en het gewoon is toegestaan om af en toe een stuk blueberry cheesecake of andere zoetigheid in je mond te stoppen. Waarbij ik me niet druk maak om light zus of suikerloos zo. Ik kijk naar toevoegingen en die vermijd ik zoveel als mogelijk. En de volle melk en roomboter staan gewoon in de koelkast. Dat is namelijk puur en in mijn ogen niets mis mee. 

Maar wat is dan mijn focus? 
Eigenlijk heel simpel. Het valt me op dat veel mensen niet meer weten wat echt koken is. En daarmee bedoel ik koken met verse basis ingredienten. Groente, fruit, verse kruiden, scharrelvlees en duurzame vis. En niet koken met pakjes mixen als basis, omdat dat zo lekker makkelijk en snel is. Ik merk in gesprekken die ik heb dat er gedacht wordt dat vers koken zoveel tijd kost. Er zijn zelfs mensen die dachten dat ik (doordeweeks) iedere avond 1,5 uur in de koken sta met als opmerking “Ja, maar jij kookt altijd van die ingewikkelde dingen”. 

En dat heeft me aan het denken gezet. Want ik weet wel beter. Ik weet dat ik doordeweeks vaak in 30 minuten klaar ben met koken. Dat ik soms lekker vooruit kook zodat ik de volgende avond helemaal niet in de keuken hoef te staan. Dat ik heel goed kan plannen zodat ik op maandag al de boodschappen in huis heb t/m vrijdag. Dat ik al ruim een half jaar geen pakje uit het supermarktschap heb aangeraakt en dat ik me daar veel beter door voel. En dat ik heel veel plezier heb door het koken, omdat je eigen gerecht creëren zoveel voldoening kan geven.

Nou is liefde voor koken lastig om bij te brengen als je het niet in je hebt. Maar als ik zoveel weet over makkelijk, lekker en gezond koken waarom zou ik dat dan niet over kunnen brengen aan diegenen die dat juist moeilijk vinden. 

De uitdaging voor 2013
En zo is mijn goede voornemen/uitdaging voor 2013 geboren. Iedere maand ga ik een nieuw thema introduceren met als rode draad ‘Eet goed in 2013’ en ik ga jullie en anderen helpen om op een simpele manier goed eten te verankeren in je leven. Bij de een zal dat wat makkelijk gaan dan bij de ander, maar ik ga die uitdaging graag aan! 

Het thema voor januari is inmiddels geboren en luidt ‘Francesca houdt grote schoonmaak’. Wat ik precies ga doen is voer voor een volgende blog, maar we gaan flink aan de slag :).

Winactie
En dan heb ik voor jullie nog een uitdaging! Ik wil heel graag dat 1 van de 12 uitdagingen voor 2013 bij jullie vandaan komt. Oftewel, mijn vraag aan jullie: bedenk een uitdaging voor mij voor 2013 waarmee ik anderen kan helpen/stimuleren om anders met koken en eten om te gaan. Wees creatief en daag me uit. Met als kanttekening dat het natuurlijk wel realiseerbaar moet kunnen zijn in 1 maand door een persoon die naast deze blog ook nog een baan, gezin, kat, hond en sociaal leven heeft 😉 De meest inspirerende inzending wordt uitdaging nummer 12 voor 2013! Meedoen kan door een bericht achter te laten onderaan deze blog en inzenden kan t/m 31 januari 2013. Daarna maak ik het thema bekend.

En de winnaar krijgt als dank het kookboek ‘Het nieuwe koken’ van Donna Hay uit mijn eigen collectie. Een van de eerste boeken van haar waar een mooie collectie aan recepten in staat waarbij je op een makkelijke manier heerlijke gerechten kunt maken.

Ik heb reuze veel zin in 2013 en in mijn missie. Ik weet nog niet precies waar ik aan begin of waar het naar kan leiden, maar ik ga gewoon beginnen. Want goed, lekker en gezond eten is echt niet moeilijk. En al lukt het me maar om 1 gezin per maand op een ander spoor te zetten dan is mijn missie aan het einde van 2013 meer dan geslaagd!

Bron foto’s: Google

Eetkalender 2020
Dé familiekalender met 250 recepten en 53 weekmenu's

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties over “Mijn uitdagingen voor 2013 + bedenk ook een uitdaging voor mij en win een koekboek van Donna Hay!”

  1. Ik heb denk ik wel een leuke uitdaging voor Francesca Kookt!

    Met enige regelmaat hoor ik vrijgezellige vrienden aan die niet meer de moeite willen nemen voor zichzelf een normale maaltijd te koken.
    Dit met het excuus dat het allemaal véél te lang duurt én (waar ik wel een beetje in mee kan) je altijd teveel overhoud doordat de producten te groot geproportioneerd zijn in de supermarkt.

    Nou voel je ‘m al;

    Kan Francesca Kookt niet een 3 daags menu maken (Mijns inziens krijg je dan al aardig meer vitaminen binnen dan dat je elke dag een “ping-menu” neemt) dat voor 1 persoons huishoudens geschikt is, niet al teveel tijd op slokt én waarvan je niets hoeft weg te gooien.

    Ik ben benieuwd of het haar zal lukken!

    1. Sorry voor de schandalig late reactie, maar vanaf mijn smartphone lukt het me niet een bericht hier te posten (grrr).

      Maar het antwoord op je vraag:

      Het hoeft niet persé in 1 keer gemaakt te worden. Maar wie weet maakt je dag 1 iets, wat je dag 2 kunt gebruiken. (Ik neem even een voorbeeld wat ik nog wel eens doe; dag 1 maak ik gehaktballen met groente en aardappels, dag 2 gebruik ik de overgebleven gehaktballetjes in een verse pasta. De “saus” die over is, gebruik ik dag 3 in kleine filodeeghapjes met een salade erbij).

      Nou ik ben benieuwd welke uitdaging(en) er hier voorbij gaan komen 🙂

      Succes in ieder geval!

  2. Koop op de openbare markt wekelijks enkele siezoensgroente en maak er twee gerechten mee.
    Op de markt zijn de meeste goente in kleine hoeveelheden te verkrijgen en vrij van bewaar en verpakkingsattributen
    Succes

  3. Misschien is het ook leuk om te kijken naar gezondere drankjes. Vaak denken consumenten dat smoothies gezond zijn, maar eigenlijk zit er onwijs veel suiker in. Elke week een receptje van een gezonde smoothie of zelfgemaakte sap is misschien een idee.

    1. Hey Anouk, leuke inzending! In deze healthy january maand maak ik iedere ochtend thuis een smoothie. Al deze recepten komen deze maand op mijn blog. Genoeg inspiratie voor smoothies alvast 🙂

  4. Hi Francesca,
    Vaak denken mensen dat gezond eten “duur” is. Ze bedenken dan niet dat pizza kopen voor het hele gezin duurder is dan een verse maaltijd maken. Of een frietmaaltijd halen met snacks bij de cafetaria. Kan jij niet met een weekmenu komen van 5 x 5? Dus 5 dagen koken voor 5 euro en nog gezond ook?

  5. Hi Francesca,
    Wat een goed idee zeg! Ik krijg ook altijd het verwijt dat ik zo lang in de keuken sta en in het weekend is dat ook zo maar doordeweeks met nog 3 andere rommelende magen als we om 18.15 thuis komen moet het eten dus echt snel op tafel staan en de jongste valt om 19.00 in slaap dus het is opschieten geblazen. Hier komt dan ook mijn uitdaging: kun je een weekmenu dus 5 dagen samenstellen waarmee het eten binnen 20 a 25 min echt op tafel staat en waarmee je dan ook de volgende dag de restjes in kunt verwerken zodat we niets weggooien en dan bedoel ik dat in de breedste zin van het woord en niet alleen maar éénpansgerechten. Ik geef een voorbeeld op maandag (is ook mijn sportavond) eten we een goed gevulde pasta de volgende dag verwerk ik de restjes in een soep zoals minestrone en wat er overblijft kan ik invriezen op woensdag eten we een rijstschotel met pittige boontjes en een stukje zalm met de restjes maak ik dan bv paella op vrijdag pakken we uit met aardappelen groente en stukje vlees de volgende dag verwerken we alles (en doen er nog wat bij) in een stamppotje op zondag kijken we nergens naar en eten we een lekkere kip of bout uit de oven de restjes daarvan verwerk ik weer in een ragout of soepje etc etc. Ik ben benieuwd wat je van het idee vindt.

    Groetjes Esther

  6. Hoi Francesca,

    wat ik een leuke uitdaging zou vinden is de pakjes uit de supermarkt vervangen. Iedereen weet dat pakjes vol met toevoegingen zitten, maar het kookt zo lekker makkelijk. Het is wellicht leuk als jij bijvoorbeeld de top 3 van die pakjes (kip masala, lasagne, beef teriyaki oid) kookt zónder die pakjes en laat zien dat het helemaal niet zo moeilijk is en een stuk gezonder 🙂 .

    Groetjes Bo

  7. Organiseer een maand lang elke week een potluck/American party, waarbij alle mensen die komen hun favoriete gezonde gerecht koken en meenemen. iedereen kan op deze manier nieuwe recepten proeven, inspiratie opdoen en natuurlijk recepten uitwisselen. om nieuwe en.verassende mensen.te treffen kun je uitnodigingen uitschrijven via twitter!